/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Labrador (Formel 1)
Fra : birge1
Vist : 877 gange
30 point
Dato : 28-07-06 18:55

Hej min kæreste og jeg står og skal hente en hvalp på onsdag. Det er en rigtig dejlig lille Labrador. Moren er af typen formel 1 og faren er en ganske almindelig Lab. Vores problem eller bekymring går ud på at vi er lidt bange for at den måske er for aktiv og på den måde for krævende for os da vi har hørt at formel 1 Labben er uhyre aktiv og krævende. vores behov er nok mere til en almindelig rolig Lab. Grunden til vi alligevel tør springe ud i det er pga. at moren er og har altid været en utrolig rolig meget lidt aktiv hund, på trods af hun er en formel 1. Vores håb er at hvalpen arver det sind fra sin mor, men frygter at få en ustyrlig vildbasse der har behov for at løbe en dobbelt maraton om dagen.
Håber der er nogen der ved noget om, om man kan regne med at hvalpene arver forældrenes væremåde/personlighed eller om man godt kan risikere at det skyder helt forbi.
Venlig hilsen Thomas og Bettina.

Kommentar
Fra : henrikls

Dato : 28-07-06 19:48

Som hvalp er der jo altid krudt i røven af hunden, men er det jeres første hund, og har i aldrig haft hund i jeres respektive hjem, så er i gået ind til en udfordring. Gå på hundeskole under i jeres område find evt. en lokal afdeling under www.dch.dk-danmark.dk

Kommentar
Fra : annabassand

Dato : 28-07-06 20:34

Hej

Det kommer jo meget an på hvalpens temperament. Jeg ved ikke om i har mulighed for at vælge mellem hvalpene? Det gælder jo så om at få en rolig hvalp... men husk på at en labrador er en hund som kræver meget aktivitet - lige meget om den er rolig eller ej. I skal regne med min. 1,5 times gåture om dagen, med mindre i bor et sted hvor den selv kan gå ude (fx. på en gård).

Mvh
Anna

Accepteret svar
Fra : maleneoredsen

Modtaget 30 point
Dato : 28-07-06 21:19

Hej
Det er simpelthen en skrøne, at formel 1'ere går på væggene...
Nu har vi opdrættet den gamle type i 15 år, og for et par år siden købte vi 2 formel 1'ere.
De er betydelig mere nemme at opdrage..!
De er selvfølgelig helt friske, når der skal trænes og når vi skal på markprøve, men indenfor er de stille og rolige hunde, som altid gør hvad vi beder dem om.
Den gamle type er mere stædig, og hvis den har besluttet sig for at skulle snuse et sted, ja så kommer den først når den er færdig med det. Formel 1'eren er mere behagesyg, og kommer med det samme, når der bliver kaldt.
Det er mine oplevelser af et skift, og selvfølgelig kan man ikke generalisere
Men jeg tror bestemt ikke der er nogen grund til bekymring - så glæd I jer bare til jeres nye familiemedlem.
Held og lykke med den lille hvalp.

Malene
www.partridge.dk

Godkendelse af svar
Fra : birge1

Dato : 28-07-06 21:42

Tak for svaret maleneoredsen.

Det er meget beroligende at høre at vi ikke behøver være nervøse, og det bare er en skrøne. Heldigvis valgte vi også den mest rolige hvalp af dem der var tilbage, så det skal nok gå godt. Sidst vi havde en Lab gjorde vi den fejl at tage den med mest krudt i røven, så det var noget af en opgave. Uheldigvis var vi nød til at aflive ham efter 7 mdr. da han meget tidligt fik gigt i forbenene og knap kunne gå. Håber det går bedre denne gang. 1000 tak for svaret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-06 22:16

birge1..... noget af min familie har haft/har formel 1, de er godt nok livlige som hvalpe, men det er alle hvalpe jo, men efter de har gået på skole - jagt og militær - har/er alle rolige familiehunde når de er hjemme, og noget af det mest velafbalancerede når de er på "job", så glæd i jer bare til jeres nye familiemedlem

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-07-06 22:53

De formel1étere jeg kender er utrolig nemme at have med at gøre.så rooolig nu.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 31-07-06 18:09

Malene>
Citat
Det er simpelthen en skrøne, at formel 1'ere går på væggene

Det er der vist en del, som har oplevet. Så helt skrøne kan man nok ikke sige. Tilsvarende findes der også formel1'ere som helst ser ejeren selv hent sine dummier. Så selv indenfor den klejne udgave af labradoren findes en stor variation af temperament. Så hvorfor ikke finde den velsammesatte hund og give den det, som skal til, for at blive en god jagt og markprøvehund.
Citat
De er betydelig mere nemme at opdrage..!

Hhhmmm, aner jeg en smule bekvemmelighed Det er selvfølgelig rart, når der ikke skal knokles for resultaterne, men er det ideelt når vi også taler hundeavl. Og har resultaterne så vist sig, nu det er to år siden. Står I med en vinderklassehund?

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 01-08-06 11:50

Citat
Så hvorfor ikke finde den velsammesatte hund og give den det, som skal til, for at blive en god jagt og markprøvehund.

Vi har i mange år forsøgt at lave en lab. som var god til det hele, men det er altså ikke det nemmeste i verden. Den sidste udstillingslab jeg har været i ringen med fik 3. pr.
På de 20 år vi har udstillet og gået på markprøve er der sket en enorm udvikling. Udstillingslinien er blevet betydelig mere tung end dengang. Jeg har ikke lyst til at få så stor en lab for at kunne vinde på udstilling, og vores egen linie fik som sagt 3. pr. på udstilling selvom den var lavet på gamle kendte linier. På markprøve fik vores hunde 1. pr. på A og B prøver, og så var der altså ikke mere at komme efter.
Derfor valgte vi at få rene markprøvelinier, for det er umuligt at stå med et ben i hver grøft. Desværre for jeg troede engang på at det var muligt, og det har taget flere år at komme til dette valgt.
Jeg har ikke fortrudt, og ja vores F1 er skal føres i vinderklasse på A prøver til efteråret.
Nu er det heldigvis sådan at de grimmeste eksemplarer af markprøvehunde ikke ses mere, der er kommet mere fylde på F1'erne.

Venlig hilsen
Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-08-06 21:03

Jeg forstår dine overvejelser. Det er sørgerligt, at det ikke er muligt at skabe den ideelle duelhund, og jeg skal gerne medgive, at jeg har været rystet nogle gange, når jeg set de fede labber, for det var ikke spørgsmål om en veludviklet krop, i udstillingsringen. Ikke mindst, da det var unghunde.

Jeg er dog stadig af den naive opfattelse, at det må være muligt at avle efter såvel kvalitet som temperament. Der er ingen, som siger det er nemt, og man har gennem avlen set skred i forskellige retninger, som efterfølgende er rettet op. Det er dog min overbevisning, at sætter man sig det ikke som mål, at skabe en duelhund, er man i fuld gang med udavl. Resultatet er hermed en ny race, og er det, hvad der ønskes?

mvh
qfha

Kommentar
Fra : birge1

Dato : 11-08-06 09:35

Nu har vi haft den bette i over en uge, og alle vores bekymringer er blevet lagt totalt på is. Den hvalp er bare det dejligste og nemmeste man kan forestille sig. Han er så lærenem, rolig, laver næsten ingen ulykker og kælen. Kort sagt han er bare super. Det vildeste er næsten at han kan holde sig en hel nat. Kun to nætter ud af ti har han haft et uheld, hvis man kan sige det om en hvalp på nu ni uger. Utroligt.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 11-08-06 10:47

Ja, det er vel nok flot..og dejligt at i har fået en rigtig god hund. Tillykke