/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win XP på 2 computere
Fra : yearhouse
Vist : 598 gange
100 point
Dato : 28-07-06 12:56

Hej i varmen venner....

Min gode pc, som nu er et halv år gammel blev leveret til mig med "indbygget WinXP".
Min gamle pc´er er totalt tom, og her vil jeg høfligst spørge:

Kan jeg "kopiere" styresystemet således at jeg kan anvende détte på min gamle pc´er....og HVORDAN?????.

Eller det må man måske slet ikke?????

Sommerhilsen
TOM

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-07-06 13:00

Det kan du ikke.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-07-06 13:01

Du bliver nødt til, at købe en licens til den anden maskine.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 28-07-06 13:01

Hejsa!!!
Så vidt jeg er blevet klar over det efter flere diskutioner med fagfolk rundt omkring er:
Du må gerne have din XP-licens på flere maskiner i hjemmet.
MEN de må dog ikke være tændt samtidigt????
Men der må du nok lige afvente svar fra nogle flere sagkyndige mennesker.

Derefter skal du have en Install CD med XP .

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-07-06 13:01

fik du styresystemet på en cd, eller ligger det bare på en partition på harddisken?
I første tilfælde måske, i andet tilfælde nej!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-07-06 13:03

Du må ikke, hvis du kører videre med den nye. (dog den svageste lovovertrædelse jeg kender)
Næste problem er at de to comp ikke er ens, så en kopi vil måske ikke kunne køre på den gamle comp, hvis der er stor forskel.
Men det er da et forsøg værd.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 28-07-06 13:04

MÅSKE ALLIGEVEL...

fandt dette en gang - det skal siges jeg har ikke prøvet det af selv, men det var måske en mulighed.

Citat
Når man installerer en computer forfra med windows er det, med alle de vira som findes i dag, en kæmpe fordel at have slipstreamed den med SP2. Dvs. at SP2 bliver installeret samtidig med Windows XP.

Men udover ServicePacks kan det også være nødvendigt med drivers og hotfixes. Derudover kan man godt indtaste kode, og alle andre informationer inden man installerer windows - hvilket gør at den kan stå og arbejde helt selv.

Til at gøre alt dette findes der et rigtig godt program, nLite. http://www.nliteos.com/index.html

Det er simpelt bygget op, minder mest om en guide hvor man vælger til og fra hvad man vil lave ved cd'en, hvorefter den laver en iso fil der lige er til at brænde ud - selvfølgelig kan den vælges at være bootable. En langt nemmere metode end de fleste andre guides jeg har set :)

http://www.nliteos.com/nlite.htmlhttp://www.nliteos.com/nlite.html

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-07-06 13:07

Kan du sætte harddisken over i den nye comp.
Har du en USB harddiskholder
Har du diskettedrev på den nye comp

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-07-06 13:08

Der vil fremover med samme licens på 2 PCèr kun blive tale om telefonisk aktivering, og der vil man blive spurgt, om den er indstalleret på flere maskiner.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 28-07-06 13:24

Uha....det er vist lidt dybt vand.......men til E.C:

Jeg kan sagtens pille HD´en ud.
Harddiskholder?????.....hvis jeg har forstået det korrekt, har jeg sådan eén fidus, jeg kan putte HD´en i og tilslutte via USB...(extern harddisk).

Jeg har et externt USB-diskettedrev

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-07-06 13:25

Jeg har ved adskillige lejligheder genaktiveret ved hjælp af telefon og er aldrig blevet spurgt om XP'eren var indstalleret på flere maskiner. Der er jo mange andre årsager til genaktivering f.eks. ved større udskiftninger i hardwaren, nedbrud af disk osv.

//bentjuul

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-07-06 13:29

skal det forståes sådan at du ikke har winxp på cd?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 28-07-06 13:35

Bare et spørgsmål.

Kan du bruge harddisken/styresystemet på begge maskiner. ???

Hvis det er tilfældet, kan du sagtens kopiere systemet.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 28-07-06 13:36

Jo jo, TEDD....men kun på den nye....den er "født" med den

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-07-06 13:38

tror vi snakker forbi hinanden Har du en cd hvor der står winxp på?

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 28-07-06 13:44

sorry TEDD....nu ikke mobbe vel?

Nej jeg har ikke fået CD med i købet, hvor der står XP på, men jeg har masser af <cd´er, hvor der står:

Piball...Tetris....Ball of steel....og.....
(det var bare for sjov)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-06 13:53

Så ligger din XP på en seperat partition på din harddisk (alt andet vil være ulovligt fra sælgers side)
Den er lavet så man selv kan brænde den ud på CDer.

Kan du ikke få den til det - henvender du dig bare til sælger og siger at udkopieringen ikke virker.

Så sender han (eller MS) dig en ny kopi (er du heldig en original).

Problemet er så at en såden kopi vil sætte den gamle maskine op med alt det der fulgte med den nye, og det er jo ikke sikkert den gamle kan klare det.

Men som sagt - det er ulovligt blot at sælge en maskine med Windows forinstalleret.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-07-06 13:54

selv om det kunne lade sig gøre via harddisk ville det blive noget rod med aktivering og såen! Du ville sandsynligvis osse miste muligheden for at opdatere winXP fuldt (på den nye med født winxp)når du skulle aktivere via tlf til microsoft på den gamle pc!

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 28-07-06 14:00

Da jeg købte min Pc fulgte der en Windows Recovery CD med ,jeg instalerede den så på min gamle PC uden problemer men motte aktivere den igennem telefonen siden har den kørt uden problemer.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 28-07-06 14:01

Hvis han kan bruge harddisken på begge Pcér
er det intet problem at overføre systemet.
Men det er ikke sikker at de drivere og andet, fra en pc,
passer til den anden maskine.

Eller ville det ikke tage mere end en ½ - 1 time at overføre.
Hvis du brugte Acronis.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 28-07-06 14:10

Du kan bruge Drive Image / Ghost / Acronis(et lovende program, som jeg ikke kender så godt)
Harddisken skal så monteres i USB kassen sat som master(det er den nok i forvejen)
Og så skal der bare kopieres over....................med lidt held kører det.
Den bør startes op første gang i fejlsikret tilstand (F8) ovre på den gamle comp.

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 06-02-07 17:22

Tak for svaret e.c....lidt sent....men jeg har droppet projektet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-02-07 19:13

ok