/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Papirbilleder til CD-ROM???
Fra : viskinge
Vist : 1233 gange
100 point
Dato : 28-07-06 12:31

Jeg har arvet en masse gl. papirbilleder, som jeg gerne vil have til at ligge på CD-ROM'er.
De skal vel skannes ind, eller hvad??
Men hvilken scanner skal bruge (evt. købe) (og hvor stor opløsning, DPI)
Der er også en masse DIAS billeder, som jeg har hørt at man også kan scanne disse ind, men hvad skal man bruge.

Det er meningen at de gl. billeder skal kasseres herefter, da de fylder temmeligt meget.

Nogle der har erfaringer med noget af dette, hører jeg gerne på gode råd, men kun hvis du selv har prøvet det.

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-06 13:07

Jamen du skaffer en scanner der klarer papir- negativ- og diasbilleder.
Koster ikke en formue. Scanner i minimum 300 dpi, ev redigere efter.
Det kan være lys kontrast farve størrelse osv. Det ser du selv hvad der
bør ændres.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-06 13:08

Jeg gemmer mine billeder i jpg format, de kan vises med dvd afspilleren
på fjernsynet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-06 13:11

PS. Gamle billeder smider jeg ikke ud. Har en stor samling familiebilleder der går
100 år tilbage. Et original foto fra den tid siger mere end kopi på en cd, som for
øvrigt har begrænset levetid.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-06 13:29

Det nemmeste at bruge er en flatbed-scanner.
Evt. sådan en multimaskine, der både kan bruges som printer, scanner, kopimaskine m.m.

Sådan en bruger jeg, det er en Brother....ikke en jeg selv ville købe (fordi den er for dyr i farvepatroner når man bruger den til print) , jeg er normalt Canontilhænger, men da det er en jeg har lånt, så blev det den..
Jeg har for nylig haft lånt gamle fotoalbum fra familen, og scannet billeder, redigeret o.s.v.

En opløsning på 300 DPI er udmærket til printkvalitet.
Udover at bestemme DPI-værdien, får du også mulighed for at ændre formater på billederne ved indscanning, så du får større filer ud af det.

De der meget små sort/hvide gamle billeder fylder ikke meget på en computerskærm, men ved at ændre det i scanningen, kan du få fulde skærmbilleder.

M.h.t. scanning af dias/negativer, det har jeg ikke prøvet, og det kan en scanner ikke umiddelbart klare, der mener jeg du skal have et program der på en måde kan "fremkalde" diasnegativerne, og lave dem om til at ligne rigtige billeder.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-06 13:31

Forresten, så er min mening, at det vil være en skam at kassere gamle billeder, men det er selvfølgelig noget man selv afgør

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-07-06 13:37

Citat
Det er meningen at de gl. billeder skal kasseres herefter, da de fylder temmeligt meget.

sikkert rigtigt - men overvej kraftigt at lade være med at smide ud - din pc kan gå ned med et brag uden at noget kan reddes -
det er almindelig kendt at både cd-rom og dvd "dør" henad vejen -

så meget for papirløse samfund

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-06 13:38

Der følger et billedbehandlingsprogram med sacnneren.
Scanner man negativer går man bare ind og laver dette
negativ om til - negativ - Det bliver som i matematiken,
positiv. Scanneren laver bare en kopi af det den ser,
så enkelt er det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-06 13:42

Med dias og små negativer kan det være en fordel at vælge en større opløsning.
Dermed kan du forstørre billedet med god kvalitet.
Hvis du alligevel vil smide billederne ud så overvej at skænke dem til nærmeste
lokalhistoriske arkiv.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-06 13:45

Vedrørende cd skiver, køb kun dem med guldbelægning.
De billigste med aluminiumfolie er garanteret døde efter
få år.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-06 13:47

Det er også et faktum at hjemmebrændte cd-er ikke holder så
længe som proffessionelt brændte.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-07-06 14:51

Lige i denne tid, har min ALDI butik en scanner med overbygning, så den både kan scanne negativer og posetiver. Prisen er sat ned til 300 kr. (Ofte kan det betale sig, at vente til de bliver utålmodige og sætter prisen ned. Det har jeg sparet en del kroner på. (Man skulle næsten tro at jeg kom vest for FYN))
Hvis du har mulighed for det, så scan negativer i stedet for papirbillederne. Det giver de skarpeste billeder.
Ovennævnte scanner kan både scanne filmstrimler og dias.

Aldi Kildemarksvej 90 - 4700 Næstved

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 28-07-06 23:27

Ja så har de kun en enkelt tilbage til de 300. Jeg har lige købt den anden i dag.
Den kan scanne op til 9600 dpi i ren scanning.

Transparent scannerhovedet kan scanne 35 mm film og standard dias i rammer.
I scannerhovedet er der plads til 4 dias i rammer eller en filmstrimmel med 5 billeder ad gangen, som så kan scannes i et hug.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-07-06 00:01

Det ser ud til at jeg må en tur rundt i de forskellige Aldi'er her i Aalborg.

MVH

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-07-06 17:44

Jamen så god cykeltur

ALDI Aalborg (Søndagsåbent)
Badehusvej 1 - 9000 Aalborg
km Monday - Friday: 09:00 - 20:00
Saturday: 09:00 - 16:00
Sunday: 10:00 - 17:00

ALDI Nørresundby (Søndagsåbent)
Skrågade 10 - 9400 Nørresundby
Monday - Friday: 09:00 - 19:00
Saturday: 09:00 - 16:00
Sunday: 10:00 - 17:00

ALDI Nørresundby (Søndagsåbent)
Viaduktvej 7 - 9 - 9400 Nørresundby
Monday - Friday: 09:00 - 19:00
Saturday: 09:00 - 17:00
Sunday: 10:00 - 17:00

ALDI Aalborg (Søndagsåbent)
Odinsgade 7 - 9000 Aalborg
Monday - Friday: 09:00 - 20:00
Saturday: 09:00 - 16:00
Sunday: 10:00 - 17:00

ALDI Nørresundby (Søndagsåbent)
Hjørringvej 56 - 9400 Nørresundby
Monday - Friday: 09:00 - 20:00
Saturday: 09:00 - 16:00
Sunday: 10:00 - 17:00

ALDI Aalborg SØ (Søndagsåbent )
Gugvej 217 - 9210 Aalborg SØ
Monday - Friday: 09:00 - 19:00
Saturday: 09:00 - 16:00
Sunday: 10:00 - 17:00

ALDI Aalborg SV (Søndagsåbent)
Bisgaardsvej 8 - 9200 Aalborg SV
Monday - Friday: 09:00 - 19:00
Saturday: 09:00 - 16:00
Sunday: 10:00 - 17:00

ALDI Åbybro (Søndagsåbent)
Østergade 30 - 9440 Åbybro
Monday - Friday: 09:00 - 19:00
Saturday: 09:00 - 16:00
Sunday: 10:00 - 17:00

ALDI Nibe (Søndagsåbent)
Stenvej 4 - 9240 Nibe
Monday - Friday: 09:00 - 19:00
Saturday: 09:00 - 16:00
Sunday: 10:00 - 17:00

ALDI Støvring (Søndagsåbent)
Jernbanegade 9 - 9530 Støvring
Monday - Friday: 09:00 - 19:00
Saturday: 09:00 - 16:00
Sunday: 10:00 - 17:00

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-08-06 15:36

Er du kommet hjem fra cykelturen (og blevet pudret bagi)
Fandt du så en scanner som før omtalt?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 02-09-06 23:55

Aldi-scanneren, som Severino omtaler kan godt anbefales. Den har mange muligheder med det medfølgende software

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-09-06 00:03

Jeg tror at viskinge sstadig ligger på maven og bliver pudret efter den lange cykeltur!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-09-06 07:44

Nej, jeg har været ude at rejse. Det var ikke muligt, at købe den foreslået scanner hos Aldi, desværre. De havde sendt, ikke solgte, retur til deres lager og de kunne ikke genbestille.

Så foreslag til andre scannere, der kan det samme, modtages gerne.

MVH

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 19-09-06 09:04

Hej Viskinge
Jeg købte for ca, 1 år siden en HP-1315 PSC og har scannet 1500-2000 billeder
fra mine gamle fotoalbums ind på min harddisk med et rimeligt godt resultat,
så kravet til scanner afhænger vel også lidt af ønsket om kvalitey kontra økonomi
min scanner kostede 699,00 i Merlin

Mvh. Seipe

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-09-06 09:36

Prisen er ikke alt afgørene for mig.
Den HP du har, kan den scanne DIAS billeder???
Det er jo et stort ønske, at den jeg vil købe, skal også kunne scanne dias billeder (helst i rammer).
Det kunne den fra Aldi jo, at den så også var billig, gjorde den jo ikke dårligere.

MVH

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 19-09-06 11:17

Hej
Jeg stillede tiligere på året et spørgsmål
http://www.kandu.dk/Spg89882.aspxom dias til billeder
måske kan du bruge nogle af de svar jeg fik der.
Mvh. Seipe

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 12-10-06 08:34

Tak for svaret severino.