/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kip relæ
Fra : masteraugust0
Vist : 9122 gange
250 point
Dato : 28-07-06 11:54

Jeg har i mit køkken 4 lamper der tænder samtidigt-der er i alt 3 forskellige kontakter placeret i køøkenet hvorfra det kan tændes/slukkes.
Problemet er nu at jeg ikke kan slukke for skidtet og har derfor skruet alle 4 pærer ud-ØV!!
Ude i mit sikringsskab er der et Schupa kiprelæ det tilsyneladende styrer dette.
Kan den tages ud/afmonteres-det ser ud til at der er en rød sikring inde i det, men dette kan ikke umiddelbart åbnes.
Relæet hedder Schupa NFS-1s 10a/250v
Hjælp

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-07-06 11:59

Normalt sidder der ikke sikringer i et kip relæ (jeg ved dig ikke lige med din type relæ).
Den røde streg plejer at indikere om relæet er slukket eller tændt. På mange kip relæ'er er der en knap til at trykke på, så man kan tænde og slukke manuelt. prøv og se om der ikke skulle være det på dit, så kan du da slukke manuelt, og være fri for at skrue pærene ud.

MVH

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 260 point
Dato : 28-07-06 12:05

Den "røde sikring" er en visning af om relæet står i tændt (rød) eller slukket tilstand.
De tre kontakter skal være fjederpåvirket så de ikke holder "tændt" hele tiden.
Shupa relæet virker på den måde at den skifter hver gang der tilføres spænding/strøm fra en af dine tre kontakter.
Et defekt Shupa-relæ bør skiftes, og du kan ikke rearere det.

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 28-07-06 12:11

e.c- kan man selv skifte et sådant relæ og hvis ikke er det så en bekostelig affære?
Det jeg troede var en sikring er den røde farve=tændt.
Der er også en orange "knop" jeg kan trykke på , men det gør ingen forskel.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-07-06 12:27

Den orange knob kan normalt skifte relæstillingen.

Den sidder i din gruppetavle.....................så du må aliere dig med en elektriker.

Jeg tør simpelthen ikke anvise hvordan du skifter den................det er altså for farligt.

Jeg tror ikke det er så dyrt, hvis du lige kender en elektriker.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 28-07-06 12:33

Kiprelæet skal skiftes fuldstændig som de andre skriver, men det er noget du bliver nødt til at få din El-installatør til, da det ikke alene er ulovligt, men også dødsensfarligt hvis du gør det selv

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-07-06 15:44

pris ca 800 kr 1 time + kiprelæ

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 28-07-06 17:27

Hej masteraugust0
Som flere andre skriver skal der en elektriker til at skifte det, men du skal være opmærksom på om dine kontakter er fjederbelastede (de må ikke stå i tændt stilling hele tiden) da nogle kontakter med tiden godt kan blive hængende når du trykker på dem, hvis det er Fuga kontakter du har kan du løse problemet ved at fjerne tangenten (trykpladen) og løsne de 2 skruer der holder kontakten fast og så justere kontakten i forhold til rammen, så tangenten ikke bliver hængende når du trykker på den, men derimod kommer ud igen, for hvis en af kontakterne hænger vil relæet før eller siden brænde af.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 29-07-06 11:15

Nogen heroppe i det "mørke" nordjylland der kunne tænke sig at lave en skilling og skifte relæet for mig.?? (20km nord for Aalborg).
Helst lidt billigere er ROTW skriver.!!
Selvfølgelig en elektrikker.

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-07-06 12:21

Men kan du ikke lige fortælle om der er nogen af de tre kontakter i/ved køkkenet hænger.
Altså ikke svipper odentlig ud efter at du har trykket på kontakten.............afprøv alle tre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-06 15:56

Man tager da ikke 800kr/t her i jylland, højest 400, desuden klares det på 1/2 time, fordi de er hurtigere herovre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 29-07-06 16:00

har lagt en privat besked til dig
sønnen der er eliktrikker siger max 15 min for at skifte det ( men han er også helt oppe fra nordjylland )

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-07-06 16:06

du kan ikke drive forretning hvis man fak. under 1 time der er kørsel + arbejde + fak.
nu er det jo i det orenge område der hvor de betaler halv husleje og momsen ikke er opfundet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-07-06 18:02

Ja ja - men hvordan afprøver i så tingene i Jylland...............der skal da først lægges strøm ind.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 31-07-06 18:59

et stykke hejnstråd fra det nærmeste kreaturhejn , virker , og så er det billigt

Godkendelse af svar
Fra : masteraugust0

Dato : 17-09-06 18:17

Tak for svaret e.c.
Jeg udskiftede det selv og det var ikke svært.!!

Mvh.Masteraugust

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 02:57

Ok - det er da godt nok, men du kan godt se, at det er svært at råde nogen man ikke kender, tænk hvis man lokkede en Kandubruger til at blive slået ihjæl..........................så fik man aldig sine point.