/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mulig diskfejl på Acer laptop
Fra : hensker
Vist : 1370 gange
200 point
Dato : 27-07-06 20:30

Ref: Laptop Acer Ferrari 3200

Efter en række problemer har jeg gennemført en geninstallation af Windows XP i.h.t. anvisning fra Acer's helpdesk. Det er gået fint nok, og systemet kom op at køre, som det skulle. Imidlertid kom der efter et stykke tid en blå skærm, der blev der et par sekunder, og derefter begyndte min computer at genstarte.

Efter den har bootet (hvor man har mulighed for at trykke F2 til BIOS) bliver skærmen sort og så siger den :
" Diskfejl
Tryk på en tast for genstart "

Når jeg trykker på en tast, siger den det samme igen.

Jeg har derefter igen prøvet at lave en geninstallation af mit system. Et stykke tid efter jeg har isat Revovery CD 1 of 2, kører den meget langsomt og efter lang tid kommer der et vindue op med overskriften Error der siger:
" Error #58
Unable to write to the boot sector. Virus protection software may be running "

Jeg trykker ok, hvorefter jeg kommer til en skærm, der siger jeg skal indsætte System CD'en og derefter genstarter computeren. Efter den første skærm kommer siger den det samme igen med Diskfejl.

Jeg har prøvet at geninstallere systemet to gange, men Error #58 dukker op begge gange.

Acer's Helpdesk mener, at maskinen skal på værksted, idet der må være en fejl på harddisken, evt. også andet.

Jeg har derfor tre spørgsmål:

1) Ved I hvordan man evt. kan løse dette problem?

2) Hvis det er umuligt selv at ordne problemet, har I så erfaring med Acer's værksted. Synes I at jeg skal sende computeren ned til deres værksted, der ligger i Tyskland. Kan det betale sig at sende den hele vejen derned, da det kan være en software fejl, hvis min garanti ikke dækker reperationen.

3) Kender I andre små værksteder I kan anbefale (jeg bor nord for København).

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-07-06 20:37

Find noget værktøj til, at slette c: og oprette den igen, der ligger sikkert noget snavs i bootsporet. Derefter kan du igen køre en recovery.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-07-06 20:37

Nu kender jeg ikke bios på en bærbar, men er det muligt at der er sat noget der hedder boot protection eller virus protection til et sted i din bios?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-07-06 20:40

Det har acer`s bios ikke.

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 27-07-06 20:47

Hej Peet49,

jeg har aldrig hørt om sådan et værktøj. Har du et link, navn eller noget på dette værktøj, så jeg selv kan finde det evt. vha. google, og muligvis også en vejledning til at bruge dette værktøj?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-07-06 20:50

En xp cd kan klare det under indstallationen L sletter og O opretter en partition

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-07-06 20:51

Denne cd har en hav af værktøjer: http://www.ultimatebootcd.com/

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 27-07-06 21:03

Jo, men formaterer min System cd ikke disken før den installerer Windows igen (hvilket den ikke får lov til)?

Jeg kan ikke lige se formålet med den der Ultimate Boot CD, skal jeg bruge en af de der Hard Disk Wiping tools programmer og derefter køre helt normal recovery?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-07-06 21:23

Du skal have c: slettet og oprettet igen, derefter kan du køre en normal recovery.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-07-06 21:24

Den UlitimativeBootdisk har rigtig mange værktøjer til reperation, tjek af div. mærker harddiske og m.m mere, et rigtig godt stykke værktøj.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-07-06 21:27

Pas lige på - hvis den recovery forventer noget på den HD - så er det ikke så godt at tømme den.
Har du diskettedrev på den bærbare.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-07-06 21:38

Der er 3 partitioner på den, C og D + bootdrevet til recovery, på C:\\ ligger der ikke andet end win og div. programmer.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-07-06 21:42

OK

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 27-07-06 22:47

Har du driverne bl.a. til grafikkort de kan godt drille

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-07-06 22:53

Det er en god ide, at hente de seneste driver her: www.acer.dk

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-07-06 22:54

bja2->> en recovery har alle drivers.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 28-07-06 00:55

Hmm, KUNNE måske være et forsøg værd at tjekke om dit antivirus starter ved boot. Jeg ved at f,eks Norton kan sættes til det.

Ellers kunne en chkdsk måske være et forsøg værd: Start/Kør skriv cmd klik ok. I vinduet skriver du chkdsk /r (husk mellemrum) og tast <enter>. Du får besked om at drevet er låst, og kan svare ja til at køre ved næste genstart

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 28-07-06 13:15

--> peet49
Jeg synes ikke rigtig det der ultimate boor cd ser så troværdigt ud, er det et program du har erfaring med? Jeg vil bare være helt sikker på at jeg ikke gør det være =D no offence

Jeg går ud fra at man bliver nød til at brænde programmet ned på en cd eller er det muligt at man kan køre programmet fra et USB stik. Pt. har jeg nemlig ikke adgang til en computer der kan brænde cd'er.

--> stl_s
For at løre den der run funktion kræver det ikke at man kan komme ind i Windows, eller er der andre måder

Er der nogen der har haft nogen god eller dårlig erfaring med Acer's værksted?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-07-06 13:18

Er du ikke fortrolig med kommandoer i DOS, er det ikke den, du skal bruge, lån en almindelig windows cd, og slet partitionen dermed.

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 28-07-06 13:45

Min far har en gammel computer som starter op i MS DOS, så jeg kan de mest basale ting. Problemet er jo bare det at jeg kan jo ikke komme ind i DOS. Når jeg trykker F8 kommer jo med den der diskfejl, så jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skulle komme til at skrive den der cmd.

Men jeg tror det er en meget god ide bare at slette partionen med en alm. XP cd. Det kan vel ikke gå helt galt

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-07-06 14:00

Jeg bruger XP eller bootdisk til det, det virker hver gang.

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 28-07-06 14:14

peet49->> Jeg vil lige finde en normal XP cd og hvis det ikke virker med den der boot cd du anbefalede.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-07-06 14:21

Hvis du ikke har adgang til en brænder, kan du ikke bruge bootdisk.

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 28-07-06 14:33

Jeg regner med at jeg kan få den brændt i løbet af ugen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-07-06 14:36

Når du booter på den, får du div. værktøjer, du kan bruge, den er ganske god. Download den som en isofil, så behøver du kun dobbeltklikke på filen for, at bænde den.

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 28-07-06 14:47

Det må jeg lige sige videre, jeg får cd'en på tirsdag så jeg vil vende tilbage til denne tråd efter der. Med mindre at det virker med en helt normal XP cd.

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 30-07-06 16:45

peet49->> Jeg har vist overvuderet mine egne evner iht. DOS. Jeg har lånt en normal XP cd og så valgt menu 2, hvor man så kommer ind i DOS. Jeg prøvede også chkdsk /r, men det har ikke rigtigt hjulpet. Derfor skal jeg vel slette mit c drev (partition kender ikke lige det korrekte udtryk), det har jeg prøvet ved at bruge FDISK. Men når jeg trykker FDISK ind kender den ikke kommandoen, så jeg går ud fra at jeg sletter partionen på en forkert måde.

Du nævnte jo også "En xp cd kan klare det under indstallationen L sletter og O opretter en partition", men jeg har ikke helt forstået det. Det ville være lækkert hvis du eller nogen anden har en vejledning, til at slette og oprette partionen, som jeg kan forstå. Jeg er vidst ikke så god til DOS alligevel

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-06 17:02
Kommentar
Fra : hensker

Dato : 30-07-06 17:53

e.c.->> Jeg har fulgt guiden til at slette min partition og det virker fint indtil at jeg skal trykke L for at formatere min partition. Iht. peet49's vejledning prøver jeg at slette C: men når jeg trykker L kommer siger den "The selected partition cannot be deleted". Jeg kan se at jeg har tre forskellige partioner:
C: Partition1 [unknown] 66307 MB ( 66307 MB free)
E: Partition2 (ACERDATA) [FAT32] 10001 MB ( 2400 MB free)
G: Partition3 [unknown] 8 MB ( 7 MB free)

er det muligt at jeg skal slette E:?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-07-06 18:05

Du skal boote på XPèn for, at slette C:\\

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 30-07-06 18:13

peet49->> Jeg har sat BIOS til at boote på cd-drevet (hvor min XP cd sidder i), derefter siger at jeg vil installere osv.., og så kommer vinduet med oplysninger omkring de tre partitioner. Jeg prøver så at slette C: vha. L, men så kommer beskeden "The selected partition cannot be deleted".

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-07-06 20:28

Det er rigtigt, hvad du har lavet, jeg har gjort det masser af gange, har aldrig haft problemet, så skal du have fat i noget andet værktøj, du kan gøre det med bootdisk.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-06 20:51

Nu læser jeg din start på en anden måde, fordi jeg ser at du har en partition E: "ACER"
Den XP du har er det en recovery CD som fulgte med.

Dit D: er nok CD/DVD
Men hvad har du som F:

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-06 20:53

sorry det er jo en recovery - det er måske derfor den ikke vil slette C:

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-07-06 21:30

Der ligger et eller andet sted hos Acer et program, der hedder partition remower, der virker i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : hensker

Dato : 31-07-06 18:19

e.c.->> Altså den XP cd, jeg bruger nu, er en hel normal XP cd, som jeg har lånt. Den cd jeg bruger har intet med Acer som sådan at gøre og hvis det er til nogen hjælp ligger service pack 1 på den.

Jeg ved ikke hvad der ligger på mit F:, jeg er faktisk ikke klar over at jeg har et F:. Kan det være at at det er mit E: jeg skal slette, da der ligger Acer oplysninger på dette drev.

peet49->> Det partition remover program er det et program der ligger inde på Acer hjemmeside? Jeg regner dog lige med at jeg prøver den der boot cd først.

Hvis alt mislykkes kan jeg vel bare sætte en ny harddisk i, eller hvad? Det er jo billigere at sende den til reperation. Kan jeg installere Win XP fra min System cd, Recovery cd 1 og 2.

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 200 point
Dato : 31-07-06 18:32

Du kan godt indstallere fra recovery cdèrne.

Godkendelse af svar
Fra : hensker

Dato : 19-08-06 18:56

Jeg er ked af at jeg det tager mig så lang tid at svare, men jeg har først fået ordnet min putter nu. Jeg prøvede den der UBCD, men jeg kunne ike få adgang til at slette partitionen da jeg ikke kunne gemme et eller andet MBR ned på min HDD. Jeg har så købt en ny HDD, endda lidt hurtigere end den jeg havde før og jeg sidder nu og skriver mit svar på computeren.

Du skal have tak for svarene og din tålmodighed

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-08-06 20:05

Selv tak.