/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Olieforureningsovervågning
Fra : brokke44
Vist : 681 gange
300 point
Dato : 27-07-06 16:10

http://www.kandu.dk/tip14436.aspx

Det kan da godt være, at det er en god ide.

SOK får her - helt gratis - en flok farvandsovervågere som supplement til deres egen fuldkommen amatøragtige varetagelse af dette deres ansvarsområde.

De få oliesyndere, der er fanget, får typisk bøder på 100.000-150.000 kr - Jamen herregud, det er hvad det koster at komme af med det i en havn + tidsforbrug.
Ingen reder har endnu måtte betale for oprydning m.m. på strandene.
Marinehjemmeværnet, der er kommanderet ud at samle olieprøver, samler disse i tomme colaflasker !!!

Til farvandsovervågning er for nogle år tilbage indkøbt 2 stk Gulfstream jetmaskiner. Dette til trods for, at samtlige eksperter erklærede disse hurtigtgående maskiner totalt uegnede til dette formål.
Og ganske rigtigt - maskinerne bliver i 75% af deres flyvetid brugt til at flyve højt profilerede danske ministre til og fra Bruxelles/Strasbourg og retur, samt medlemmer af kongehuset til deres "hårdt tiltrængte" ferier 5 gange om året.

Nu har man så opfundet dette gimmick, så den måbende, uvidende befolkning bliver forgøjlet, at der skam er initiativer på området.

Hvordan havde man tænkt sig, at dokumentationen skulle foregå ???
Jeg tillader mig at tvivle på, at en rapport fra familien Jensen i en folkebåd i Kattegat holder i selv den mest opportunistiske sø- og handelsret.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 27-07-06 17:24

Eftersom du henviser til mit tip må jeg da lige kommentere lidt på det.

For det første så samler Marinehjemmeværnet IKKE ind i tomme colaflasker, men har ombord på kutteren en olieprøvetagningskasse med glas specielt fremstillet til at opbevare olieprøver.

For det andet så skyldes det ikke at dårlige olie detekterings muligheder på Gulfstream flyene, at de anvendes til VIP flyvning. Det skyldes prioritering i FTK eller FKO.

For det tredje så er kampagnen ikke lanceret som om at det er Familien Jensens rapport der skal bruges til det noget. Det er meningen at når der kommer en rapport ind fra Familien Jensen, så sender SOK en enhed til området, for at konstatere om det er olie eller om det blot er f.eks et naturfænomen der af udseende minder om olie.

For det fjerde så skyldes det netop, at olien først bliver opdaget så sent, at det næsten er umuligt at finde frem til synderen, og med denne kampagne vil man forsøge at opdage olien tidligere og dermed vil chancerne for at finde synderer forøges.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 27-07-06 18:03

Citat
For det første så samler Marinehjemmeværnet IKKE ind i tomme colaflasker, men har ombord på kutteren en olieprøvetagningskasse med glas specielt fremstillet til at opbevare olieprøver.

Fint - så er det blevet forbedret. Jeg har ved selvsyn for et par år tilbage konstateret forholdene på en hjemmeværnskutter i Dragør havn samt på et miljøbåd i Vordingborg. Og den gang var det colaflasker.

Citat
For det andet så skyldes det ikke at dårlige olie detekterings muligheder på Gulfstream flyene, at de anvendes til VIP flyvning. Det skyldes prioritering i FTK eller FKO.

Det gør det da ikke bedre. Flyene blev bevilget på Borgen med dette ene formål for øje, idet man fandt farvandsovervågningen i danske farvande for lemfældig.
Fly til minister- og royaltransport var nok ikke blevet bevilget - MEN det er det de primært bliver brugt til.
Gulfstreamernes egnethed blev hidsigt diskuteret dengang, men på trods af diverse ekspertudtalelser blev købet "presset" igennem. Hvorfor mon ???

Hvis man tager f.eks. tager US Coast Guard foretages overvågning med 2-motors propelfly, hvor den ene motor er stoppet for ikke at flyve for stærkt. Lige på dette område ved amerikanerne godt, hvad de gør og bøderne derovre ligger på 6-cifrede dollarbeløb.

Citat
For det fjerde så skyldes det netop, at olien først bliver opdaget så sent, at det næsten er umuligt at finde frem til synderen, og med denne kampagne vil man forsøge at opdage olien tidligere og dermed vil chancerne for at finde synderer forøges.

Med een Gulfstream i Bruxelles og een i Caix (eller nærliggende lufthavn) så kan man jo skynde sig at sende en hjemmeværnskutter fra 1945 (jeg ved der er kommet nye) ud at kigge på. Ved ankomst til positionen er der sejlet x-antal skibe igennem området og så er der ingen synderfangst der.

Der er forøvrigt intet særligt nyt i dette - enhver miljøbevidst sejler har vel indberettet olieudslip til SOK også tidligere. Og det er som det skal være.

Det der får mig til at reagere er, at det blæses op som det helt store initiativ, i stedet for at have gjort noget effektivt ved det, da chancen var der i sin tid, men det fortier man og ikke alle er klar over, hvorledes det forholder sig.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 27-07-06 18:16

Jeg kunne godt tænke mig at du uddybede hvornår du mener der har været chance til at gøre noget ved det??
Forsvaret fik presset miljøopgaven ned i halsen i 2000. Det var ikke Forsvaret der sagde "ja tak det vil vi da meget gerne". Men vi skulle spare og der mente man så man kunne spare nogle penge ved at flytte fra Miljøstyrelsen til Forsvaret.
Desuden er det jo lidt sjovt, at det netop er ministre der benytter flyene til transport. Da det jo er dem der har bevilliget dem til miljøopgaven. Og lige for at rette så benytter Forsvaret Challenger fly til at udføre miljøopgaven. Stadigvæk fly med jetmotorer og ikke med propel (som vi ikke skal længere væk end Sverige og Tyskland for at finde).
Og det er da værd at nævne, at målopfyldelsen overfor politikernes krav er opfyldt næsten 100% (96,9% fra 01-01-2006 til 27-07-2006).
Og nu er det jo andre end hjemmeværnet det bruges til at opsamle olieprøver. Flere af Farvandsvæsnets redningsstationer er også udstyret med olieprøvetagningskasser, samt alle Søværnets enheder.

Det er muligt at enhver miljøbevidst sejler tidligere også har indberettet olie, men kampagnen henvender sig også til andre sejlere end de miljøbevidste. Eftersom tallet af indberetninger af olieobservationerne er steget i forhold til sidste år, så har kampagnen jo tilsyneladende virket.

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 300 point
Dato : 27-07-06 18:44

Helt iorden at melde ting og sager.
Men syntes selv denne er for langt ude.
Hvem ville ikke anmelde et stort olieudslip.

Giv dem penge til at klare opgaverne, og
ikke mindst til at retsforfølge synderne,
og med klare beviser, der holder.

Det er totalt latterlige straffe de får, hvis de
ikke bare får en løftet pegefinger.

Synderen skulle have lov til at betale samtlige udgifter,
og så en bøde der vil noget.

Kommentar
Fra : kankun

Dato : 15-08-06 17:16

Citat
Forsvaret fik presset miljøopgaven ned i halsen i 2000

Det er vel meget sagt. Blev der ikke bygget Standardflexere, som netop som een af flexmulighederne havde olieforurening som arbejdsområde.
Dem er man nu i gang med at sælge til Letland til 30 mill. stykket. De kostede ½ milliard.
Der var ikke mange Standardflexere at få øje på, da man havde den store forurening på sydkysten og i Grønsund.
Så jeg giver Brokke44 ret. Det er rendyrket typisk dansk middelmådighed.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 18-08-06 15:18

Standard Flex 300 kan ganske vidst udrustes med en miljøcontainer, men det har aldrig været deres primære arbejdsområde.
Desuden var alle Standard Flex 300 bygget i år 2000 (den sidste P563 SØLØVEN blev søsat 1995 fra Aalborg Værft og indgik i flådens tal i 1996), så det var ikke en kompensation. Den første blev søsat 1986.
Og ja man sælger til 30 mio. kr. og ja de kostede mere, de er nedskrevet til ca. 10% af deres nyværdi. Ca. det samme som en bil fra 1986 ville være værd, så det er vel ikke så mærkeligt??

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-08-06 18:04

Citat
Standard Flex 300 kan ganske vidst udrustes med en miljøcontainer, men det har aldrig været deres primære arbejdsområde.

Næh, men da der dengang ikke var alt for mange krige, man kunne lege med i, så havde det vel været naturligt at tage fat i de sekundære, når man nu havde ofret skatteydernes penge på udstyret, men sådan er/var det ikke.

Det er ikke en naturlig ting at udfase skibe efter 10-20 år i HKH's marine.
Hvor gamle er det nu u-bådene, torpedobådene, Hjælperen m.m.fl. er/blev ?

Men du er åbenbart inden for værnet - eller relateret til det, og din loyalitet grænser til noget skyklaplignende. Det er egentligt prisværdigt, men der er altså en verden uden for.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 18-08-06 22:13

Jeg vil ikke sige jeg går med skyklapper. Men ja jeg er har en vis tilknytning og det gør mig muligvis farvet.
Jeg siger heller ikke det er godt alt hvad der sker i Forsvaret. Desuden så var der jo skibe til at rydde op efter Baltic Carrier. Og de gjorde det jo meget godt, så hvorfor sende nogle sekundære enheder, når nu de primære kunne klare det?
Desuden er salget af Standard Flex da bedre end de bare ligger i mølpose. For et er helt sikkert... De skibe der er er oplagt nu, kommer ALDRIG nogen sinde ud at sejle for DK mere. Og så er det vel bedre at få 30 mio for dem, trods alt.
Grunden til udfasningen er, at der er ikke er folk til at sejle dem mere, og de er så slidte. Om man så dengang skulle have købt færre og bedre, tjaaa set i bagklogskabens lys så er alting mere klart, men det skulle man nok have gjort.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-08-06 22:33

Citat
Desuden så var der jo skibe til at rydde op efter Baltic Carrier. Og de gjorde det jo meget godt

Nej, der var ikke nok - og nej, de gjorde det ikke godt nok.
Det hele endte i en farcelignende situation med Civilforsvarets mere eller mindre engagerede folk, der skovlede halvstørknet olie op i plasticsække/spande.

Regningen endte på amtets skrivebord - og det er måske der, hunden lå begravet.

Citat
Desuden er salget af Standard Flex da bedre end de bare ligger i mølpose.

Citat
og de er så slidte

Det er da en selvmodsigelse, der vil noget. Slidt af at ligge stille ???

Slutteligt: Hvis man ikke har bemandingen i orden køber man sgu da ikke skibe !!!
Spørg A.P. Møller !!!

Godkendelse af svar
Fra : brokke44

Dato : 30-08-06 07:13

Tak for svaret sofus.dk.

Det er vist på tide at lukke denne tråd, der ikke er meget "go" i.