/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
2 styresystemer på samme HD
Fra : marcussen1
Vist : 482 gange
100 point
Dato : 27-07-06 11:47

I min PC er der 3 HDD. Win XP Pro er inst. på HD nr 1, der opdelt i 2 partitioner, hvoraf den ene er ledig (ca 40GB). De to andre HD bruges til for skellige formål. Nu ville jeg gerne vide om jeg kan inst Windows Vista på´den frie partition på¨HD 1. Og givet fald hvordan det skal foregå. Beta-udgaven omfatter 2 CD-ere, en der er mærket med Beta 2x86, og den anden med 2x64. Hvilken skal bruges. CPU'en hedder AMD Athlon 64.
Hvis det er bedre kan Vista evt lægges på en af de andre HD.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-07-06 11:50

Du vælger under indstallationen den partition, du vil bruge, så det er ingen problem.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-07-06 11:57

Det er forsåvidt også iorden, men problemet er, at når jeg booter op på CD'en, får jeg ikke noget valg, demn starter med installation af Vista med det samme.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-07-06 12:21

Jeg ved ikke hvilken familie Vista hører til.
Men win 2000 og XP er fra samme familie og driller hinanden.
Da du alligevel skal genstarte for at skifte styresystem, ville jeg foretrække skuffesytemet så styresystemet ikke er på samme HD.

Dog er det muligt at have begge styresystemer på samme HD med en vælger (bootmanager)
Hvis den ledige partition er formateret (NTFS) og sat aktiv så bør vista lægge sig der.
Med Partition Magic kan du ordne partitionerne.
Jeg ved ikke om Vista har en bootmanager med sig.
Hvis ikke de to styresystemer ligger på hver sin partition vil de være afhængige af hinanden.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 27-07-06 12:22

Hvis du intet valg har, mener det gælder alle de Vistaér
Så læg den på en anden disk.
Skift til en anden disk, som første boot.
Og så er det slet ikke sikkert, du kan få de til at virke.
Hvis du har hentet den hos MS.
Har prøvet, og har ikke haft held til at installere dem.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-07-06 12:41

x86 er hvis du har 32 bit processor.

x64 er hvis du har en 64 bit processor. Da det er en athlon 64 bit processor du tilsyneladene har, kan du vælge denne skive, da du så får den bedste performance.

Ellers ingen yderligere kommentarer

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 27-07-06 12:42

Uden skuffesystem.
Uden bootmanager.

Styresytem på hver sin HD
Gå ind i bios
Skifte boot-rækkefølge så den anden HD er først.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 27-07-06 21:02

Tak for svaret e.c.
Det har jeg så lige afprøvet, og nu er den som jeg gerne vil have. Tak for hjælpen.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-07-06 21:16

Og de to styresystem/harddiske kan så dele filer på den 3. HD

HD 1 med styresystem
HD 2 med vista
Fra HD 1 må der ikke "køres" et program på HD 2...........og omvendt.