/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan køber undlade at tinglyse?
Fra : Ard
Vist : 888 gange
50 point
Dato : 27-07-06 09:19

Hvad sker der, hvis en køber af fast ejendom, ikke lader købet tinglyse? Jeg forestiller mig, at man sælger en lejlighed uden ejendomsmægler og advokat (det er for at spare penge). Ved salget skriver både køber og sælger under.
Jeg har læst tinglysningsloven igennem. Så vidt jeg kan se, så står der ingen steder at man skal lade en handel tinglyse.

Kan køber flytte ind, bo i lejligheden, og når han så vil flytte, så smider han bare papirerne ud?

Kan man ad rettens vej tvinge køber til at lade købet tinglyse?

Er der en tidsfrist, hvis ikke købet er tinglyst, så bortfalder det.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 27-07-06 09:22

Hvis ikke en ejd. handel er tinglyst har køber ingen retssikkerhed for det er hand ejendom

du kan heller ikke få lån i ejendommen, det er sikkert grund nok, men den løsning du skriver duer ikke, så er ejendommen i en komflikt påskal ikke din

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-07-06 09:25

Ejendomsret over fast egendom kræver tinglysning ved overtagelse.
Ingen tinglysning = ingen overtagelse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-07-06 09:46

Hvis købet ikke bliver tinglyst, så er det stadig sælger, der ejer ejendommen. Han/hun kan i realiteten sælge ejendommen igen til en anden.

Det er dumme penge at spare at undvære en advokat til at skrive skødet.

http://www.domstolsstyrelsen.dk/page3385.aspx

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 27-07-06 10:04

Helt enig i ovenstående,,,,,,du har ingen retssikkerhed som jeg startede med at skrive

og du får slet ingen til at finasierer ejendommen....og det er vel væsentligt ??

og ham der sælger til dig, kan reelt sælge den igen når der ingen tinglysning er...

det er de dårligste penge at spare, og som sagt får du ingen til at sætte penge i ejendommen for dig..

spørg selv *SS*

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 27-07-06 10:07

Det er ikke mig der køber, det er mig der er sælger.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-07-06 10:20

Der er kun to personer som kan "ordne" en ejendomshande (skrive skøde) og det er køber og en advokat. Sælger og køber kan godt have fælles advokat til at ordne alle de nødvendige dokumenter.
At handle ejendom uden advokat - er som at lege med glasskår på motorvejen i myldretid.

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 27-07-06 10:20

Jeg kan forstå på svarene, at den eneste mulighed man som sælger har, det er at rydde op i rodet, ved at sælge lejligheden igen. Men det kan der være problemer med. Fx hvis køber har betalt en udbetaling. Så kan man vist ikke sælge igen i god tro.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 27-07-06 10:21

Du vil aldrig finde en køber der vil acceptere det, og køber får jo heller ikke penge nogen steder fra....

Og så gør du formodentligt heller ikke *SS*

Og du skal jo også indfri dine lån før køber får retten over ejendommen, det vil han forlange..

Livet er ikke så simpelt *SS*

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-07-06 10:23

Helt ærligt................tal med en advokat, for jeg tror den sag er indviklet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-07-06 10:26

Citat
Så kan man vist ikke sælge igen i god tro.

Ikke i god tro, men du kan sælge den til den bliver tinglyst af en køber.

Så længe den ikke er tinglyst af køber, så er det dig, der hænger på udgifterne, hvis du vel at mærke har ejendommen tinglyst i dit navn.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 27-07-06 10:51

Hvis en køber undlader at få skødet tinglyst er der tale om misligholdelse af købsaftalen og sælger kan lade indholdet af købsaftalen tinglyse som skøde.

Situationen kunne opstå hvis køber fortryder efter udløb af fortrydelsesretten og ad den vejer forsøger at undgå at "hænge" på det købte.

Jeg har selv været i den situation, at en købt ejendom ikke var i overensstemmelse med det der var stillet i udsigt ved handelen og jeg nægtede derfor at underskrive skødet, men det hjalp ikke af ovenstående årsager. Det blev i øvrigt en dyr affære for sælgeren da han troede at købt som beset betød at han kunne gøre lige som brugtvognssælgere ofte gør.

Jeg har også oplevet som sælger at købers "vinkelskriver" ikke fik lavet papirerne og derfor lod vi en anden advokat om at udfærdige dem på sælgers vegne. Købsaftalen er det mest bindende og derfor kan man ikke bare lade være med at tinglyse.

Godkendelse af svar
Fra : Ard

Dato : 27-07-06 11:02

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-07-06 11:48

OK

Du får lige noget letlæseligt fra Ejendomsmæglerforeningens boligside:
http://www.boligsiden.dk/homepage3.htm
Citat
Købsaftalen er aftalen mellem sælger og køber om, at ejendommen handles. Købsaftalen er det bindende, juridiske dokument, som fastlægger vilkårene for handlen, altså de vilkår som køber og sælger er blevet enige om, og dokumentets indhold kan ikke fraviges med mindre køber og sælger bliver enige herom.

Det er derfor meget vigtigt, at såvel sælger som køber nøje har gennemlæst købsaftalen og har forstået meningen med det, der står deri.

Købsaftalen er opdelt i 2 dele - et afsnit med standardvilkår, som er ens for stort set samtlige handler - samt et afsnit med individuelle vilkår.

Det er selvfølgelig specielt de individuelle vilkår, som er interessante, men standardvilkårene er også en del af aftalen. Standardvilkårene kan fraviges ved aftale.

Køber har en fortrydelsesret. Den er delt op i to dele. Hvis køber fortryder i perioden fra det tidspunkt, hvor køber har afgivet et skriftligt købstilbud og til sælgers accept er kommet ham til kendskab, kan han gøre det, uden at det koster ham noget.

Fra det tidspunkt hvor sælgers accept af købstilbudet er kommet til købers kendskab, har køber i 6 hverdage ret til at fortryde mod at betale et vederlag på 1% af den nominelle købesum. Efter udløbet af 6-dages perioden er handlen bindende og kan alene ændres med begge parters accept.

Såfremt parterne efter handlens indgåelse bliver enige om at ændre et eller flere af vilkårene i handlen, f.eks. at flytte overtagelsesdatoen, kan dette ske ved et tillæg til købsaftalen. Dette tillæg kaldes normalt en allonge. Allongen skal indeholde ændringsaftalen og skal være underskrevet af begge parter.

Det efterfølgende skøde har alene til formål at bruges som tinglysningsdokument. Skødet skal i den forbindelse fortælle omverdenen, dvs. alle andre end parterne, at ejendommen har skiftet ejer. Skødet behøver ikke at indeholde de samme bestemmelser som købsaftalen, men skal alene indeholde oplysning om prisen, overtagelsesdagen samt nogle få andre ting.

En af de ting, der aftales i købsaftalen, er deponeringen af udbetalingen, der kan ske i en eller flere omgange.