/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Evaporative Swamp Air Cooler
Fra : wacher
Vist : 916 gange
500 point
Dato : 26-07-06 21:04

Er nogen der ved hvor man kan anskaffe sig en sådan i Danmark?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-07-06 17:43

? hvad er det du skal bruge den til og er det pga desinenet ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-06 08:35

Hva' vil du med den? Den øger luftfugtigheden og dermed ubehaget ved høje temperaturer. Der er rig mulighed for bakterievækst i sådan en. I praksis duer de ganske simpelthen ikke!

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 31-07-06 19:52

Den øger ganske rigtig luftfugtigheden...idet den bruger vand til at køle luften ned og det er netop det der er ideen med den: kølig luft så jeg er ikke enig med 3773 at der er ubehag ved høje temperaturer. Tvært imod. Bor i en lejlighed øverst oppe for enden. Har sol både morgen og aften og selv med åbne vinduer er her mindst 30 grader. Jeg har et par airconditions kørende...men de er rigtig dyre i strøm. En swamp cooler bruger næsten ikke noget strøm så jeg ville spare meget på elregningen. Kender dem fra udlandet. Der virker de fint så jeg ved at de duer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-06 08:32

Apparater der ligner kan købes i forskellige hvidevareforretninger.

PS Vi bliver slet ikke enige der, wacher! Ved forhøjelse af den relative luftfugtighed, sætter du kroppens eget klimaanlæg ud af drift og din krop kan ikke regulere temperaturen, idet fordampning fra hudens overflade, og den evaporative køling dette giver, nedsættes drastisk. Faktuelt anvendes væsentlig affugtning netop i kombination med kommercielle ventilationsanlæg, hvor luftmængden netop er for lille til at tilvejebringe tilstrækkelig køling. Fidusen er, at ved affugtning (og den køling du nu kan få med ind), vil kroppens eget "klimaanlæg" gøre oplevelsen anderledes, derhen at man opfatter luften koldere og mindre trykket. Tror du ikke på det, skal jeg gerne fremvise et par steder. Befugtning er iøvrigt ikke anbefalelsesværdigt, idet bakterievæksten i befugtere kan være slem. Desuden er følgevirkningerne af befugtning rette grimme - når man ser på det - rent bygningsmæssigt. Helbredsmæssigt vil jeg henvise til dr med. Jens Korsgaard. Han vil heller ikke anbefale dig disse. Hvis det var så fabelagtigt smart at anvende evaporativ køling, var det nok temmelig udbredt, men nej. De ses med jævne mellemrum og forsvinder så igen. Evaporativ køling (inddirekte) forsøgte man sig ligeledes med i firserne. Disse anlæg var heller ikke for gode og bestemt ikke særlig ydedygtige. Samtidig var de temmelig kostbare, og sammen med grønne afgifter på vandet forsvandt de fuldstændigt.

PSPS De klimaanlæg du har kørende, kan jeg gætte mig til er transportable!!!!!

PSPSPS AF egen erfaring kan jeg oplyse at 24° - 25° oplyses lækkert og behageligt når der køles og affugtes på luften. Hvorimod 21° er set-punktet når vi varmer, her hvor jeg sidder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-06 08:35

Iøvrigt er AC anlæg ikke specielt dyre at køre med, ifald man anvender anlæg med en fornuftig energimærkning A eller AA. Trælasten's B, C, D og E medgiver jeg kan være grimme ved pungen, ligesom at de normalt er et helvede at være sammen med - støjmæssigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-06 10:26

Kigger du på et IX diagram får man øje på problemerne.

Hvis du tager 200 kg luft/h 25° 50% RF og befugter vha 15° vand til en tilstand der hedder 21,5° 70% RF skal du fordampe 289 gram vand. Genopvarm luft til 25° og den relative luftfugtighed bliver 56%.

Ved dette lille stunt opnåes en sensibel (mærkbar) køleeffekt på ca 200 Watt, hvilket er at betegne som nærmest ingenting. Og i dette er ikke indregnet den indbyggede ventilator.

Derforuden stopper anlægget ganske simpelthen med at virke når luften er mættet, og luften i rummet skal derefter udskiftes inden køling igen kan pågå.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-06 10:34

Et kig på et datablad for sådan en fætter "lover" en effekt op til 2100 BTU ved "meget tørt lokale"??? svarnede til 615 W Forbruget hertil er kun 50W hvilket peger på en total COP på omkring de 12. Dette er jo fint hvis apparatet så også yder det lovede. Personligt ville jeg ikke bryde mig om at være i lokalet.

...og medgivet - et godt klimaanlæg vil nok ikke yde en COP meget bedre end 4 - 5

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-08-06 17:02

vinduerne skal være lukket når du bruger aircon

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-06 08:40

Ikke ubetinget rigtigt rotw. Bruger du sådan en fordampningsdims, skal du have udluftning. Ellers holder den op med at virke - se ovenstående.

Men korrekt, hvis du bruger konventionel køling - ja. Dog har man de der flytbare fidus-nogle, med en slange ud af vinduet - de kræver tilførsel af erstatningsluft, idet tilgangsluften til kondensatoren tages fra rummet og derfor skal erstattes. Hvilket iøvrigt er årsagen til at de heller ikke duer for godt!