/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Bredere dæk til Suzuki GSX-R 250 ???
Fra : Glennddd
Vist : 2752 gange
20 point
Dato : 21-12-02 00:05

Hej allesammen.

Jeg har en Suzuki GSX-R 250, og jeg kunne godt tænke mig at vide om det er muligt at få bredere dæk på i stedet for de nuværende standard dæk??

Hvis muligt, er der så nogen der kan oplyse mig om ca.-prisen for et par større brugte dæk?

På forhånd tak!

MVH. Glennddd

Kommentar
Fra : karstenBB

Dato : 21-12-02 02:06

Hej Glenn

Det er ikke altid lykken at smide brede dæk på MC da du får dårligere svinge egenskaber

Det var bare en lille kommentar' (måske du god ved det .... men alligevel)

OG ja du kan godt få brede dæk på din 250'er du skal regne med en tusse, alt efter sliddet.

Hilsen KarstenBB

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 09:29

> Jeg har en Suzuki GSX-R 250, og jeg kunne godt tænke mig at vide om det
> er muligt at få bredere dæk på i stedet for de nuværende standard dæk??

Hej Glenn

Jeg er generelt i mod at sætte bredere dæk på en fælg end den er lavet til
fordi det går ud over dækkets profil og dermed cyklens svingegenskaber. Jo
bredere dækket er jo sværere er den at smide rundt i sving. Desuden giver
overbrede dæk meget lodrette dæksider du umuligt kan slide til kanten.
Bemærk! Dækket bliver altså ikke særligt meget bredere, men mere "ballon
agtigt" med alt for brede dæk. Hvis du vil sætte brede dæk på for syns
skyld, så husk at du i erfarne MC isters øjne mister street-cred, da du
tydeligt viser du er squid med for brede dæk og jomfruelige dæksider.

Derudover giver et større dæk en større omkreds og derved svarer det at
sætte lille smule større gearing på, og derfor langsommere acc. På min XJ
gik den 4000rpm ved 80km/t med 110/90 18" og 4000rpm ved 78km/t med 120/90
18"

Jeg vil ikke anbefale brugte dæk. De som regel for hårde og for slidte. Jeg
har en gang i et misforstået forsøg på at spare penge købt et næsten nyt
Michelin Macadam 90 bagdæk til min CBR. Det eksploderede ved 30km/t i timen
inde ved Kongens Nytorv (KBH.) en aften. Jeg havde brugt hele eftermiddagen
på at prøve at imponere min kvindelige bagsædepassager med hvad min CBR kan
på de nordsjællandske småveje. Var det eksploderet der, skulle jeg nok
skrive dette indlæg med en pind bundet til det ene øjenlåg eller noget
Lad være forkert opbevaring ødelægger dækket. Et _SÆT_ nye til en Gixxer 250
koster lidt over 500kr. Det er ikke der jeg ville spare.

Du nævner ikke hvad du kører med på forhjulet. Det er ikke umiddelbart
anbefalelsesværdigt at køre med to forskellige typer dæk, da profilerne
måske ikke passer sammen og det kan give ringe køreegenskaber. Jeg ville
købe et nyt sæt dæk og montere dem samtidigt.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00 i
stedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Hvis en GSXR 250 skal imponere mig, så har den monteret de rigtige dæk i de
rigtige størrelse og med et godt slid på dæksiderne. Gode dæk kunne være
Bridgestone BT45 eller Metzeler ME 330for - ME 550bag, eller Pirelli Sport
Deamon Et sæt Sport Deamon koster 720Kr inkl. porto hos Reifenversand i de
originale 100/80-17 - 130/70-17.

Hos www.reifenversand.com er det meget billigere end i DK at købe dæk. Du vi
opdage det er meget billige at handle over nettet end købe det hos en
forhandler. Hvis du kommer med fælgene og dækkene, monter de dem for en
150kr pr fælg hos f.eks Scan-X på Artellerivej på Amager. Bemærk
københavneriet ved med det samme at forvente du også bor i
storkøbenhavnsområdet.

Så har du fået alle advarslerne og hjælpen. Hvis det preller af på dig og du
VIL have et bredere dæk, så kan man på en 3½" fælg som du kører med, prøve
et 140/80-17. Det vil give dig mere komfort og dårligere svingegenskaber

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 14:22

Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
news:nFVM9.6$Ff2.760@news.get2net.dk...
> > Jeg har en Suzuki GSX-R 250, og jeg kunne godt tænke mig at vide om det
> > er muligt at få bredere dæk på i stedet for de nuværende standard dæk??
>
> Jeg er generelt i mod at sætte bredere dæk på en fælg end den er lavet til
> fordi det går ud over dækkets profil og dermed cyklens svingegenskaber.

Hørt!
Brede dæk, selv originalt monterede, er kun racerpop, og selvom at jeg
vedgår at det ser fedt ud med en bred bagsut, så gavner det på ingen måde
køreegenskaberne, kun vedhæftningen for RR-maskiner der bliver fyret for
vildt af ud af kurverne og derfor har brug for større anlægsflade imellem
dæk og asfalt!

For et pat år siden var man oppe at runde 200'er-dæk men det var
tilsyneladende mest blot for at gøre det (og være den første på markedet)
for året efter blev samme model udstyret med "kun" 190'ere!

Yamaha FZR600 har altid gjort en god figur i sammenligningstest trods dens
mindre ydelse: Hvad den har sat til på gyngerne qua accelerations og
topfarts -målinger, har den kunnet vinde godt igen på karrusellen qua bedre
styrevillighed, retningsstabilitet og kurvesikkerhed!
Forskellen? FZR har nærmest bedaget smalle dæk monteret i forhold til dens
samtidige (CBR, ZZR og RF)

Når nu du alligevel vil have blærede brede dæk på, så vurder lige selve
fælgens bredde på en moderne 750'er eller større, og sæt den op i forhold
til din egen:
Brede dæk kræver brede fælge, og de største moderne modeller hár vildt brede
fælgdimensioner
Som brøddesigneren skriver vil det bredere dæk du måtte købe miste meget af
sin bredde når det bliver krøllet ind imellem din originale fælgs sider

Endeligt: Der er også et økonomisk æslet!
Prøv lige at undersøge hvad f.eks. et 180'er bagdæk koster i indkøb i
forhold til hvad du skal give for et i originalstr. til din!

Som for motortuning gælder det også for steltuning: Pengene vil oftest være
bedre sparet og senere investeret i en større model (med bredere dæk) :-|

--
Armand

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 16:42

"Glennddd" <Glennddd.news@kandu.dk> skrev:

[snip no'ed om dæk og fælge]

Kære Armand og Jens Jacob.

Tak for to skidegode og informative indlæg. Pissefedt at læse.
Thumbs op!

-V-

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 17:30

med en pind bundet til det ene øjenlåg eller noget
> Lad være forkert opbevaring ødelægger dækket. Et _SÆT_ nye til en Gixxer
> koster lidt over 500kr. Det er ikke der jeg ville spare.
>

eh? skrivefejl eller mener du man kan få et sæt dæk for lidt over 500,- ?
eller skulle der stå 1500? Jeg har nu i et par år kigget på dækpriser til
min Yamaha xs 400 seca, og har ikke fundet andre priser end ca. 600-700kr./
500-600kr. bag og for. ( men jeg har lovet mig selv ikke at køre i den
næste sæson uden nye dæk)

Der skal skal sidde 3,00 - 18 foran og 4,1- 18 bagved, hvis nogen skulle
vide hvor disse findes billigst

Mvh

Thomas
XS 400 Seca

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 17:40

> eh? skrivefejl eller mener du man kan få et sæt dæk for lidt over
> 500,- ? eller skulle der stå 1500? Jeg har nu i et par år kigget på
> dækpriser til min Yamaha xs 400 seca, og har ikke fundet andre priser
> end ca. 600-700kr./ 500-600kr. bag og for. ( men jeg har lovet mig
> selv ikke at køre i den næste sæson uden nye dæk)
> Der skal skal sidde 3,00 - 18 foran og 4,1- 18 bagved, hvis nogen
> skulle vide hvor disse findes billigst

Dem kan du nok ikke skaffe mere. Du skal gå efter 3.50-18 til både for og
bag. De matcher de originale meget godt. Det var der monteret på min Seca da
jeg købte den, og det var også det min forhandler anbefalede mig at købe
igen, da jeg skulle have nyt bagdæk.

Efter et hurtigt kik på www.reifenversand.com kan jeg se, at et sæt Pirelli
MT65 3.50-18 koster ca. 250,- + porto pr. stk., så prisen på 500,- for et
sæt er ikke helt gal.

Det er ikke det samme dæk for og bag, så sørg for at du køber en af hver.
Der er forskel på hvordan dækket er konstrueret, da det forreste dæk skal
tåle vrid i den anden retning ift. det bagerste dæk (bremsning kontra
acceleration).

--
signing off.. Martin Sørensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 18:17

Hm, de størrelser er da på den selvsamme side du linker til? Men så er
prisen også oppe omkring 70-80 euro for bagdækket. Ang pirelli mt65, så skal
de ihvertilfælde ikke på min Seca igen. Regnvejrskørsel er for spændende med
dem på. Må kunne gøres bedre.

Men hvordan er det lige med at sætte 2 forskellige fabrikater eller modeler
samme? Noget man skal være opmærksom på der?

Jeg vil da overveje at bestille dæk hjem fra Tyskland, hvis det er alm
praksis?

Mvh

Thomas
400 Seca

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:au25fm$u7u$1@news.cybercity.dk...
> > eh? skrivefejl eller mener du man kan få et sæt dæk for lidt over
> > 500,- ? eller skulle der stå 1500? Jeg har nu i et par år kigget på
> > dækpriser til min Yamaha xs 400 seca, og har ikke fundet andre priser
> > end ca. 600-700kr./ 500-600kr. bag og for. ( men jeg har lovet mig
> > selv ikke at køre i den næste sæson uden nye dæk)
> > Der skal skal sidde 3,00 - 18 foran og 4,1- 18 bagved, hvis nogen
> > skulle vide hvor disse findes billigst
>
> Dem kan du nok ikke skaffe mere. Du skal gå efter 3.50-18 til både for og
> bag. De matcher de originale meget godt. Det var der monteret på min Seca
da
> jeg købte den, og det var også det min forhandler anbefalede mig at købe
> igen, da jeg skulle have nyt bagdæk.
>
> Efter et hurtigt kik på www.reifenversand.com kan jeg se, at et sæt
Pirelli
> MT65 3.50-18 koster ca. 250,- + porto pr. stk., så prisen på 500,- for et
> sæt er ikke helt gal.
>
> Det er ikke det samme dæk for og bag, så sørg for at du køber en af hver.
> Der er forskel på hvordan dækket er konstrueret, da det forreste dæk skal
> tåle vrid i den anden retning ift. det bagerste dæk (bremsning kontra
> acceleration).
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 20:14

> > Et _SÆT_ nye til en Gixxer 250 koster lidt over 500kr.
>
> eh? skrivefejl eller mener du man kan få et sæt dæk for lidt over 500,- ?
> Der skal skal sidde 3,00 - 18 foran og 4,1- 18 bagved.

Hej Thomas

Prøv at følg linket www.reifenversand.com som nævnt i mit tidligere indlæg.
Her er det muligt at købe meget billige dæk. Jeg har en kammerat der har
kørt XS 400. Han var meget glad for ME22. De koster ca.32 Euro for et fordæk
og ca. 39 Euro for et bagdæk. Det er netop lige over en plovmand.

Hvem har fortalt dig den kører med 4,1" bagdæk? Jeg ved godt det er hvad der
står i MC-Revyen, men som sædvanlig betyder det, at det står i MC-Revyen
absolut ikke at det er sandheden. I følge min bedste overbevisning kører den
med 3,00-18" foran og 3,5-18" bag på. Den har s.v.j.v. kun 2,15" bagfælg og
så er et 4,1" alt for bredt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 23:01

-V- <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en
news:3e048abc$0$47421$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Glennddd" <Glennddd.news@kandu.dk> skrev:
>
> [snip no'ed om dæk og fælge]
>
> Kære Armand og Jens Jacob.
>
> Tak for to skidegode og informative indlæg. Pissefedt at læse.
> Thumbs op!

Hvis det bare er alt hvad der skal til for ros, er det sgu' umagen værd!

Men tak selv - Det er godt med lidt positivitet til at afbalancere det
muggen der uværgeligt også opstår indimellem !!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 01:46

Jeg har en original brochure på xs 400 seca'en, og her står den til 4,1"...
den forrige xs 400 kører vist kun på 3,5"

Hvad der er rigtigt kan jeg sefølig ikke sige. Men kan der er kun monteret
et 3,5 på min nu, og det mistænker jeg den forrige ejer at have monteret,
fordi der var 200 kr.'s forskel på Pirellis 3,5" og 4,1" mt65

Mvh

Thomas

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:ha3N9.61$Ff2.3924@news.get2net.dk...
> > > Et _SÆT_ nye til en Gixxer 250 koster lidt over 500kr.
> >
> > eh? skrivefejl eller mener du man kan få et sæt dæk for lidt over 500,-
?
> > Der skal skal sidde 3,00 - 18 foran og 4,1- 18 bagved.
>
> Hej Thomas
>
> Prøv at følg linket www.reifenversand.com som nævnt i mit tidligere
indlæg.
> Her er det muligt at købe meget billige dæk. Jeg har en kammerat der har
> kørt XS 400. Han var meget glad for ME22. De koster ca.32 Euro for et
fordæk
> og ca. 39 Euro for et bagdæk. Det er netop lige over en plovmand.
>
> Hvem har fortalt dig den kører med 4,1" bagdæk? Jeg ved godt det er hvad
der
> står i MC-Revyen, men som sædvanlig betyder det, at det står i MC-Revyen
> absolut ikke at det er sandheden. I følge min bedste overbevisning kører
den
> med 3,00-18" foran og 3,5-18" bag på. Den har s.v.j.v. kun 2,15" bagfælg
og
> så er et 4,1" alt for bredt.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 15:14

Thomas <thomas@nejladvaeremeddet.dk> skrev i en
news:_U7N9.9749$Hl6.1215024@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en original brochure på xs 400 seca'en, og her står den til
4,1"...
> den forrige xs 400 kører vist kun på 3,5". Hvad der er rigtigt kan jeg
sefølig
> ikke sige..........

4,10 er en mystisk mellem-dimension, á: en slags "halv-lavprofil" der
brugtes inden at de regulære lavprofiler kom i brug, og brugen af den hører
netop starterne af 80'erne til hvorfor det lyder meget tilforladeligt at
det er Seca'ens originale dimension :-/
I mistro har jeg forsøgt at krydsreferere med mcpoolen.se, hvor
dækdimensionerne ikke er nævnt på netop den model
De første par af Bager's link's, som jeg fulgte op på, har slet ikke så
gamle modeller i deres fitment-guide
Men: Ifølge min dæktabel hører 4.10-18 til på en 2½" fælgbredde, hvilket
Seca'en derfor må have. Det er til at checke, eftersom at fælgstørrelsen er
indstøbt et sted på fælgen - Just do it!
Og vender man det så om, så kan en 2½" fælg bære et 4.00 -18, endsige
100/80 -18, 110/80-18 eller 110/90-18!
Dækbredden (á: plads imellem bagsvingeren) på alle ovennævnte dimensioner
svinger kun indenfor +/- et par mm, så alle skulle være akkurat lige
gangbare som bagdæk på Seca'en!

> ................Men kan der er kun monteret
> et 3,5 på min nu, og det mistænker jeg den forrige ejer at have monteret,
> fordi der var 200 kr.'s forskel på Pirellis 3,5" og 4,1" mt65

Hæ!
Ja, man bør mistro tidligere ejere for alt tænkeligt - Se nu blot Martin
f.es: hvorfor kører han med 3.50'er foran, når MC-Revyen siger 3.00?

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 18:46

> Men: Ifølge min dæktabel hører 4.10-18 til på en 2½" fælgbredde, hvilket
> Seca'en derfor må have. Det er til at checke, eftersom at fælgstørrelsen
er
> indstøbt et sted på fælgen - Just do it!
> Og vender man det så om, så kan en 2½" fælg bære et 4.00 -18, endsige
> 100/80 -18, 110/80-18 eller 110/90-18!
> Dækbredden (á: plads imellem bagsvingeren) på alle ovennævnte dimensioner
> svinger kun indenfor +/- et par mm, så alle skulle være akkurat lige
> gangbare som bagdæk på Seca'en!

Tak for det.

Jeg skulle nemlig til at poste et spørgsmål ang. dette emne, nemlig om man
bare kan omregne tomme størrelserne til de "moderne mm mål", eller om der ud
over mm-angivelsen også er tale om en helt anden dæk type...... Det åbner
jo ligepludselig op for et større udvalg. Omregner jeg 3,00 gir det det jo
kun 76 mm, men mon ikke der kan sidde et 90/90 på forhjulet, når nu Martin
har haft 3,5" = 89mm monteret ? (mener ikke jeg har set mindre dimension
end 90/90 nogen steder?)

Mvh

Thomas
XS 400 seca

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 19:29

Desuden giver
> overbrede dæk meget lodrette dæksider du umuligt kan slide til kanten.
> Bemærk! Dækket bliver altså ikke særligt meget bredere, men mere "ballon
> agtigt" med alt for brede dæk. Hvis du vil sætte brede dæk på for syns
> skyld, så husk at du i erfarne MC isters øjne mister street-cred, da du
> tydeligt viser du er squid med for brede dæk og jomfruelige dæksider.

Kommer det ikke an på chaufføren?
Har selv 160/60-17 på Banditten, det kan ikke blive breddere med den
originale fælg, og det er slidt til kanten (jeg anser mig ikke for at køre
stærk i sving), og det er på en Bandit600, så må det da også være muligt på
at sætte et nummer bredere dæk på en GSX-R250... Jeg kunne forstå dig hvis
han ville montere breddere fælg O.S.V. så ville det begynde at ændre styre
villigheden.

> Så har du fået alle advarslerne og hjælpen. Hvis det preller af på dig og
du
> VIL have et bredere dæk, så kan man på en 3½" fælg som du kører med, prøve
> et 140/80-17. Det vil give dig mere komfort og dårligere svingegenskaber

Et 140/80-17 vil da næppe gøre en ekstremt let styrende GSX-R250 ret meget
dårligere i sving?

Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.431 / Virus Database: 242 - Release Date: 17-12-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 19:46

Thomas <thomas@nejladvaeremeddet.dk> skrev i en
news:9RmN9.12110$Hl6.1323063@news010.worldonline.dk...
>
> ..........................Omregner jeg 3,00 gir det det jo
> kun 76 mm, men mon ikke der kan sidde et 90/90 på forhjulet, når nu Martin
> har haft 3,5" = 89mm monteret ?

Fælg-bredden er dér hvor dækket monteres på fælgen, og dækket er klart
bredere end lige der, så sådan kan du ikke regne på'ed :-|
Jeg har suget tallene ud af en dæktabel jeg har tildraget mig ved lejlighed,
og det er slige steder at man skal finde forholdet mellem dæk og
fælg -bredde.
Hvis men i ekstremfald klemmer et 180'er dæk, der behøver en 5½" fælgbredde,
i en 2½" bred fælg, kan man vel sagtens forestille sig at dækket langtfra
vil kunne opbevare sin originale bredde, og at dæktrykket vil medføre et
uforholdsvis større pres sideværts, hvilket vil belaste fælgkanten i en
grad den ikke er beregnet og derfor kan risikere at flække/sprænges

Og nu jeg har fat i det:
Tallene for lavprofil-dæk angiver bredden (tilnærmelsesvis) hhv. profilen i
%!
Et 110/80 vil derved være omkring 110 mm bredt, og dækhøjden (imellem fælgen
og toppen af dækkets profil) 80% deraf (=ca.88mm)!
Det faktiske tal for profilhøjden omregnes ikke i praksis, derved at det
nøgne tal for lavprofilen anskues alene for at vurdere om det er en lav
/55 ) eller højere ( /90 ) profil at dækket er bygget i!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 19:51

Rune (Bandit600R) <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en
news:3e06044b$0$135$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> Et 140/80-17 vil da næppe gøre en ekstremt let styrende GSX-R250 ret meget
> dårligere i sving?

Jo - Mærkbart!

--
Armand.
(der foretrak den originale 130'er, fremfor 150'er, bagpå sin tidligere
GPZ900)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 20:26

Så tror jeg du har misforstået mig.... De 3,50 " jeg taler om er
dækstørrelsen , som jeg regner om til mm. ved at multiplicere med 2,54.
(heraf 89 mm) og ikke fælgbredden .... hvis vi tager dit førnævnte
eksempelt, så passer det også fint med at 4,00 svare til ca 100 mm, i følge
din tabel. Selve fælgbredden har jeg ikke haft mulighed for at tjekke
endnu, men vil gøre det hurtigts muligt

Men foreløbig tror jeg at jeg har Pirelli MT75 i kikkerten, 90/90 foran og
110/80 bagved

Alle der har indvendinger mod disse dæk bedes komme frem med dem

Og hvis nogen har links til danske steder hvor der sælges billige dæk, må de
også gerne smide dem her.

Mvh

Thomas
XS 400 Seca

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:au51ab$1m9c$1@news.cybercity.dk...
>
> Thomas <thomas@nejladvaeremeddet.dk> skrev i en
> news:9RmN9.12110$Hl6.1323063@news010.worldonline.dk...
> >
> > ..........................Omregner jeg 3,00 gir det det jo
> > kun 76 mm, men mon ikke der kan sidde et 90/90 på forhjulet, når nu
Martin
> > har haft 3,5" = 89mm monteret ?
>
> Fælg-bredden er dér hvor dækket monteres på fælgen, og dækket er klart
> bredere end lige der, så sådan kan du ikke regne på'ed :-|
> Jeg har suget tallene ud af en dæktabel jeg har tildraget mig ved
lejlighed,
> og det er slige steder at man skal finde forholdet mellem dæk og
> fælg -bredde.
> Hvis men i ekstremfald klemmer et 180'er dæk, der behøver en 5½"
fælgbredde,
> i en 2½" bred fælg, kan man vel sagtens forestille sig at dækket langtfra
> vil kunne opbevare sin originale bredde, og at dæktrykket vil medføre et
> uforholdsvis større pres sideværts, hvilket vil belaste fælgkanten i en
> grad den ikke er beregnet og derfor kan risikere at flække/sprænges
>
> Og nu jeg har fat i det:
> Tallene for lavprofil-dæk angiver bredden (tilnærmelsesvis) hhv. profilen
i
> %!
> Et 110/80 vil derved være omkring 110 mm bredt, og dækhøjden (imellem
fælgen
> og toppen af dækkets profil) 80% deraf (=ca.88mm)!
> Det faktiske tal for profilhøjden omregnes ikke i praksis, derved at det
> nøgne tal for lavprofilen anskues alene for at vurdere om det er en lav
> /55 ) eller højere ( /90 ) profil at dækket er bygget i!
>
> --
> Armand.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 20:37

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:au51aj$1m9c$2@news.cybercity.dk...
>
> Rune (Bandit600R) <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en
> news:3e06044b$0$135$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > >
> > Et 140/80-17 vil da næppe gøre en ekstremt let styrende GSX-R250 ret
meget
> > dårligere i sving?
>
> Jo - Mærkbart!
>
> --
> Armand.
> (der foretrak den originale 130'er, fremfor 150'er, bagpå sin tidligere
> GPZ900)

*LOL* undskyld men der er sgu tem'lig stor forskel på kg og styre egne
skaberne hvis du sammen ligner en GPZ900 og en GSX-R250... Ellers kan man jo
bare sænke den lidt i forgaflen, og vupti har man igen, en let styrende
mc... Eller hæve den bag i, det hjælper også, og så ser det tit også godt ud

God (h)jul! og pas nu godt på jer selv, jer der stadig kører derude.

Rune Bandit600R
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.431 / Virus Database: 242 - Release Date: 17-12-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 21:08

Rune (Bandit600R) wrote:

> *LOL* undskyld men der er sgu tem'lig stor forskel på kg og styre egne
> skaberne hvis du sammen ligner en GPZ900 og en GSX-R250... Ellers kan man
> jo bare sænke den lidt i forgaflen, og vupti har man igen, en let styrende
> mc... Eller hæve den bag i, det hjælper også, og så ser det tit også godt
> ud

Når du sænker cyklen foran, eller hæver den bagi, ændrer du jo på
efterløbet, og ikke på dækkets dimensioner. Cyklen bliver mere urolig ved
ligeudkørsel eller henover hop med det kortere efterløb.
Det bredere dæk vil stadig gøre cyklen træg, når først den er begyndt at
dreje.

/Rune

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 21:39

> > *LOL* undskyld men der er sgu tem'lig stor forskel på kg og styre egne
> > skaberne hvis du sammen ligner en GPZ900 og en GSX-R250... Ellers kan
man
> > jo bare sænke den lidt i forgaflen, og vupti har man igen, en let
styrende
> > mc... Eller hæve den bag i, det hjælper også, og så ser det tit også
godt
> > ud
>
> Når du sænker cyklen foran, eller hæver den bagi, ændrer du jo på
> efterløbet, og ikke på dækkets dimensioner. Cyklen bliver mere urolig ved
> ligeudkørsel eller henover hop med det kortere efterløb.
> Det bredere dæk vil stadig gøre cyklen træg, når først den er begyndt at
> dreje.
>
> /Rune

OK det var jeg ikke klar over... Men alligevel tror jeg nu en GSX-R250
stadig vil være ganske underholdende at køre på med et 140/70-17 Bagdæk

Min Bandit Som både er sænket foran og hævet bag i, og har 160/60 i stedet
for 150/60 styrer nu meget bedre end standard. Man skal bare tænke på at
dreje så gør den det
Men så igen en Bandit600 kan jo så heller ikke sammen lignes med en GSX-R250
der er meget mere styre villig fra standard

--
Med (h)jule hilsener Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.431 / Virus Database: 242 - Release Date: 17-12-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 22:26

On Sun, 22 Dec 2002 15:13:54 +0100, "armand"
<cfs29307@vip.cybercity.dk> wrote:

Hej.
>
>De første par af Bager's link's, som jeg fulgte op på, har slet ikke så
>gamle modeller i deres fitment-guide

Jeg har ikke den store erfaring i dækstørrelser, men dog lidt.

Min XN85 var originalt monteret med 120/90 - 17 bag og 100/90 - 16
front.
Ved første dækskifte bibeholdt jeg de originale dimmensioner, men gik
fra Dunlop til Michelin Macadam 50.
Det var ikke noget dårligt bytte, så næste gang steg modet en tak.
Fra den originale 120/90 - 17 og til 140/80 - 17 på baghjulet.
Det var hellrt ikke noget dårligt bytte
Jeg kørte en del på bane med den kombination, og det føltes meget
sikkert.
Så da det var forhjulets tid til fornyelse skiftede jeg (i overmod)
til 120/80 - 16 foran.
Det skulle jeg aldrig have gjort.
Cyklen blev direkte ustabil - altså et trin tilbage
Så når foråret kommer er der 100/90 - 16 på forhjulet igen, sådan bare
lige for at komme tilbage til mere rolige forhold
Det har lidt været min lære om eksperimenter med dæk.
Det kan hjælpe at ændre på dimmensionerne, men at det er ikke altid
lykken.
Min opfattelse er, at man kan ændre diminsionerne på bagdækket uden at
der har de store konsekvenser, men når det kommer til fordækket kan
det ændre meget på styreegenskaberne - so take care.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 23:03

> Min Bandit Som både er sænket foran og hævet bag i, og har 160/60 i stedet
> for 150/60 styrer nu meget bedre end standard. Man skal bare tænke på at
> dreje så gør den det
> Men så igen en Bandit600 kan jo så heller ikke sammen lignes med en
GSX-R250
> der er meget mere styre villig fra standard
>
> --
> Med (h)jule hilsener Rune

Hej Rune.

150/70 som standard, ikk ?

KD Bandit 600 S (Der også kører med 160/60)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 01:16

Du mangler at skrive at efterløbet bliver MINDRE hvis cyklen hæves bagi
eller sænkes foran, og derved mindre ligeudsretningsbestemt. F.eks. havde
den gamle Kawa 900 jo stort efterløb (vist 105 - 110 ) pga. et dårligt stel
contra Norton og lignende med et godt stel og kort efterløb (vist 84 mm). Og
med stort efterløb er en cykel jo understyret i sving - vil helst køre
ligeud - kontra en med "for lille" et efterløb som er overstyret. Dog er
styringen i sving også bestemt af baghjuls dæksbredde kontra forhjuls
dæksbredde - og der havde nogle englændere jo samme dækbredde foran og
bag -for man lægger jo cyklen ned i et sving, og er bagdækket bredere end
fordækket, så ligger bagfælgen jo længere fra vejbanen end forfælgen og
"kæntrer" derved cyklen "skråt" i forhold til retningen.
Hjulenes enertimomenter spiller også ind på hvordan cyklen er at dreje/styre
i et sving, og med tungere dække (bredere dæk) ændres det jo noget.

Nu skriver Armand at 4,10 hører starten af 80érne til, jeg vil nu tror at
det er en gammel dimension, fra før Dunlop i 1969 (eller var det 1967) kom
med K81 i 3,60 og 4,10.

Gert Thorgersen

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
news:UYoN9.12191$Hl6.1341331@news010.worldonline.dk...
> Rune (Bandit600R) wrote:
>
> > *LOL* undskyld men der er sgu tem'lig stor forskel på kg og styre egne
> > skaberne hvis du sammen ligner en GPZ900 og en GSX-R250... Ellers kan
man
> > jo bare sænke den lidt i forgaflen, og vupti har man igen, en let
styrende
> > mc... Eller hæve den bag i, det hjælper også, og så ser det tit også
godt
> > ud
>
> Når du sænker cyklen foran, eller hæver den bagi, ændrer du jo på
> efterløbet, og ikke på dækkets dimensioner. Cyklen bliver mere urolig ved
> ligeudkørsel eller henover hop med det kortere efterløb.
> Det bredere dæk vil stadig gøre cyklen træg, når først den er begyndt at
> dreje.
>
> /Rune

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 01:22

Rune (Bandit600R) <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en
news:3e06142d$0$245$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:au51aj$1m9c$2@news.cybercity.dk...
> >
> > Rune (Bandit600R) <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en
> > news:3e06044b$0$135$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > >
> > > Et 140/80-17 vil da næppe gøre en ekstremt let styrende GSX-R250 ret
> > > meget dårligere i sving?
> > Jo - Mærkbart!
> > (.....foretrak den originale 130'er, fremfor 150'er, bagpå sin tidligere
> > GPZ900)
> *LOL* undskyld men der er sgu tem'lig stor forskel på kg og styre egne
> skaberne hvis du sammen ligner en GPZ900 og en GSX-R250... Ellers kan man
jo
> bare sænke den lidt i forgaflen, og vupti har man igen, en let styrende
> mc... Eller hæve den bag i, det hjælper også,

Nix! :-|
På så lette modeller som RD350 (der også er meget smalt bestykket!) fandt
mange RR-kørere ud af at selv marginalt bredere dæk havde negativ
indflydelse på køreegenskaberne, så hvorfor ikke også på baby-Gix'eren?
Genlæs evt.også hvad jeg tidligere har skrevet om sammenligningstestene af
600'erne: Tror du ikke at Honda, Kawa, og 'Zuki har tryllet hvad de kunne
med styre-geometrien o.a. på de lettere(?) CBR m.fl.? Alligevel scorede FZR
altid de fedeste points under køre-egenskabs kriterierne! Udslagsgivende
forskel: Den nærmest kedeligt smalle dækbestykning på Ymerhakkeren!!

Jeg trøster mig med at du sikkert en dag får AHAAA-oplevelsen(tm by Ego)!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 01:27

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
news:UYoN9.12191$Hl6.1341331@news010.worldonline.dk...
> Rune (Bandit600R) wrote:
>
> Når du sænker cyklen foran, eller hæver den bagi, ændrer du jo på
> efterløbet, og ikke på dækkets dimensioner. Cyklen bliver mere urolig ved
> ligeudkørsel eller henover hop med det kortere efterløb.
> Det bredere dæk vil stadig gøre cyklen træg, når først den er begyndt at
> dreje.

Bredere dæks indvirkning kan bedst forklares ud fra den omvendte verden:
Hvis man kører med bredere dæk og istedet monterer den originale smallere
dimension, vil styrevilligheden få et pift á det man oplever når man skifter
det nedslidte flade/firkantede med et nyt rundt!
Jeg tror at snart alle har oplevet denne livlige (alt efter nedslidningens
grad) oplevelse !

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 09:19

"Danteknik" <danteknik@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:VFqN9.112$uc3.3803@news.get2net.dk...
> > Min Bandit Som både er sænket foran og hævet bag i, og har 160/60 i
stedet
> > for 150/60 styrer nu meget bedre end standard. Man skal bare tænke på at
> > dreje så gør den det
> > Men så igen en Bandit600 kan jo så heller ikke sammen lignes med en
> GSX-R250
> > der er meget mere styre villig fra standard
> >
> > --
> > Med (h)jule hilsener Rune
>
> Hej Rune.
>
> 150/70 som standard, ikk ?
>
> KD Bandit 600 S (Der også kører med 160/60)

Jo
Og så lige et 120/70-17 foran også... Så kører det.

Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.431 / Virus Database: 242 - Release Date: 17-12-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 09:38

> Bredere dæks indvirkning kan bedst forklares ud fra den omvendte verden:
> Hvis man kører med bredere dæk og istedet monterer den originale smallere
> dimension, vil styrevilligheden få et pift á det man oplever når man
skifter
> det nedslidte flade/firkantede med et nyt rundt!
> Jeg tror at snart alle har oplevet denne livlige (alt efter nedslidningens
> grad) oplevelse !

Jo den oplevelse fik jeg, da jeg skiftede et slidt 150/70 ud med et 160/60
der med den lavere profil trækker dækket mere rundt og derfor ikke gør styre
egenskaberne nævne værdigt dårligere... og jo jeg kommer stadigvæk ud på dæk
kanterne, men i sidste ende er det jo nok mening mod mening, og så kan det
jo være svært at være objektiv
--
God jul. Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.431 / Virus Database: 242 - Release Date: 17-12-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 20:32

> > overbrede dæk giver lodrette dæksider du umuligt kan slide til kanten.
> Kommer det ikke an på chaufføren?
Næh. Ikke hvis de er alt for brede. Når jeg siger overbrede mener jeg at
sætte f.eks en 180/55 på en bandit fælg.

> Har selv 160/60-17 på Banditten, det kan ikke blive breddere
> med den originale fælg, og det er slidt til kanten.
Nu er en Bandit udstyret med 4,5" bagfælg. Til en 4,5" er en 150/70 faktisk
ikke ret bred. Min CBR er opgså udstyret med 4,5" fælg, men den kommer fra
fabrikken med 160/60 dæk. Som du kan se holder dit argument med at man altid
kan gå en cm op i størrelse ikke, ellers mener du man kan sætte en 170/60 på
en Bandit fælg.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 10:00

> Min Bandit Som både er sænket foran og hævet bag i, og har 160/60 i stedet
> for 150/60 styrer nu meget bedre end standard. Man skal bare tænke på at
> dreje så gør den det
> Men så igen en Bandit600 kan jo så heller ikke sammen lignes med en
GSX-R250
> der er meget mere styre villig fra standard

Hej Rune

En VFR 750 fra 93 har en 4,5-17" bagfælg lige som din Bandit. Den er
originalt monteret med 170/70 bagdæk. Hvis du mener man altid kan gå en cm
op på den originale dækstørrelse, hvorfor sætter du så ikke et 180/70 bagdæk
på din bandit. Det styrer den sikkert meget bedre af...

Som jeg nævnte tidligere så det at du ikke ødelagde dine køreegenskaber ved
at montere 160/60 på din Bandit betyder ikke at alle ikke oplever
nævneværdigt forringelser. Du glemmer fuldstændigt at se på fælgbredden i
dine overvejelser. Det må du ikke glemme. Du har 4,5" bagfælg og med en 4,5"
virker en 160/60 som jeg også kører med udmærket. Derfor må du ikke gå rundt
og anbefale bredere dæk til "alle og enhver". De forbedringer du mærkede
tilskriver jeg at du har fået nye dæk på, evt. nogle mere spidse dæk. Kører
du ikke med Pilot Sport? De er ret spidse.

Vi havde en fra klubben der monterede 520kæde og letvægtkædehjul på sin
TL1000R. Han synes det kørte vildt godt. Han var meget imponeret over de 1½
kg. sparede uaffjedrede vægt hjalp så meget på styreegenskaberne. Han brugte
meget tid på at anbefale tipset til os andre. Senere viste det sig han
samtidigt havde skiftet bagdæk fra org. 190/50 til 180/55 (Alt respekten
faldt til jorden). At din Bandit styrer hurtigt kan du ikke tilskrive dit
brede dæk, men snarere dit "hurtigere" efterløb og dine spidse dæk.

Prøv en dag at monter et 150 dæk og se om den ikke bliver endnu hurtigere i
styringen?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 10:05

> > KD Bandit 600 S (Der også kører med 160/60)
> Og så lige et 120/70-17 foran også... Så kører det.

Nu ryger kæden da helt af! Et 120/70 på en 3.00" fælg? Det må da være
vildt højt og spidst/deformt? Det er da klart den smider sig om på siden!
Kan du ikke lige poste en profil billede af dit fordæk på dk.binaer.motor?
Jeg vil gerne se om jeg skal æde mine ord igen

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 11:37

GERT BO THORGERSEN wrote:

> Du mangler at skrive at efterløbet bliver MINDRE hvis cyklen hæves bagi
> eller sænkes foran, og derved mindre ligeudsretningsbestemt.

Ja, okay, det lå lissom implicit i det jeg skrev, syns jeg selv...

> mm). Og med stort efterløb er en cykel jo understyret i sving - vil helst
> køre ligeud - kontra en med "for lille" et efterløb som er overstyret. Dog
> er styringen i sving også bestemt af baghjuls dæksbredde kontra forhjuls
> dæksbredde - og der havde nogle englændere jo samme dækbredde foran og
> bag -for man lægger jo cyklen ned i et sving, og er bagdækket bredere end
> fordækket, så ligger bagfælgen jo længere fra vejbanen end forfælgen og
> "kæntrer" derved cyklen "skråt" i forhold til retningen.

Efterløbet og under/overstyring har ikke direkte noget med hinanden at gøre,
det er mere kronrørsvinklen (castor) som afgør det. Efterløbets formål er
at gøre styretøjet selvoprettende, og kronrørsvinklen er del af den
mekanisme som "oversætter" et givent styrudslag til en given
nedlægninsvinkel (camber).

Ang. forskellige dækbredder, så sprang jeg for et par år siden direkte fra
min lilleput TZR med 130'er bagdæk, over på en mille med 180'er bagdæk.
Første gang jeg skulle dreje en smule, føltes det som om hele maskinen vred
sig, når fordækket var så meget mere spidst end bagdækket.

/Rune

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 12:57

Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
news:qZzN9.652$I64.943@news.get2net.dk...
> >
> Nu er en Bandit udstyret med 4,5" bagfælg. Til en 4,5" er en 150/70
> faktisk ikke ret bred. Min CBR er opgså udstyret med 4,5" fælg, men
> den kommer fra fabrikken med 160/60 dæk.
> Som du kan se holder dit argument med at man altid kan gå en cm
> op i størrelse ikke, ellers mener du man kan sætte en 170/60 på
> en Bandit fælg.

Til en 17"X4½" fælg er følgende dækstr. beregnet ifølge min liste:
160/60; 170/60; 160/70!
150/70 hører faktisk til på en 4"!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 12:58

Rune (Bandit600R) <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en
news:3e06cb41$0$204$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> ............da jeg skiftede et slidt 150/70 ud med et 160/60
> der med den lavere profil trækker dækket mere rundt og derfor ikke gør
> styre egenskaberne nævne værdigt dårligere...

- - - - - - end et slidt dæk! :-/

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 15:41

armand wrote:

> Til en 17"X4½" fælg er følgende dækstr. beregnet ifølge min liste:
> 160/60; 170/60; 160/70!
> 150/70 hører faktisk til på en 4"!

Min ene TZR er standard udstyret med 4,5" fælg og 150/60-17.
De første RS250 har svjh. vist samme dimension fælg og dæk.

/Rune

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-02 13:42

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:au5kns$9ld$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> Nu skriver Armand at 4,10 hører starten af 80érne til, jeg vil nu tror at
> det er en gammel dimension, fra før Dunlop i 1969 (eller var det 1967) kom
> med K81 i 3,60 og 4,10.

Jeg skrev nu at dimensionen hører til før(!) de deciderede lavprofiler, og
at Seca'en som den tidlige 80'er-model den er fint passer ind dér, og dermed
siger jeg kun at det ikke er usandsynligt at Seca'en har været std..monteret
med 4.10'er!!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 14:10

Hej Jens

Jeg kører med Dunlop 207D de er også ret spidse, og jeg har ikke tænkt mig
at sætte et bredere dæk på, alt med måde! Jeg sige jo heller ikke at bredere
dæk ikke tager lidt af styre villigheden, det jeg prøver at foreslå var at
Glennddd
kunne prøve med et 140 bagdæk, også kan han jo selv vurderer om det virker
for ham, vi har jo desværre ikke hørt fra nogen der har erfaringer med
GSX-R'en.

--
Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:tFAN9.1903$I64.1065@news.get2net.dk...
> > Min Bandit Som både er sænket foran og hævet bag i, og har 160/60 i
stedet
> > for 150/60 styrer nu meget bedre end standard. Man skal bare tænke på at
> > dreje så gør den det
> > Men så igen en Bandit600 kan jo så heller ikke sammen lignes med en
> GSX-R250
> > der er meget mere styre villig fra standard
>
> Hej Rune
>
> En VFR 750 fra 93 har en 4,5-17" bagfælg lige som din Bandit. Den er
> originalt monteret med 170/70 bagdæk. Hvis du mener man altid kan gå en cm
> op på den originale dækstørrelse, hvorfor sætter du så ikke et 180/70
bagdæk
> på din bandit. Det styrer den sikkert meget bedre af...
>
> Som jeg nævnte tidligere så det at du ikke ødelagde dine køreegenskaber
ved
> at montere 160/60 på din Bandit betyder ikke at alle ikke oplever
> nævneværdigt forringelser. Du glemmer fuldstændigt at se på fælgbredden i
> dine overvejelser. Det må du ikke glemme. Du har 4,5" bagfælg og med en
4,5"
> virker en 160/60 som jeg også kører med udmærket. Derfor må du ikke gå
rundt
> og anbefale bredere dæk til "alle og enhver". De forbedringer du mærkede
> tilskriver jeg at du har fået nye dæk på, evt. nogle mere spidse dæk.
Kører
> du ikke med Pilot Sport? De er ret spidse.
>
> Vi havde en fra klubben der monterede 520kæde og letvægtkædehjul på sin
> TL1000R. Han synes det kørte vildt godt. Han var meget imponeret over de

> kg. sparede uaffjedrede vægt hjalp så meget på styreegenskaberne. Han
brugte
> meget tid på at anbefale tipset til os andre. Senere viste det sig han
> samtidigt havde skiftet bagdæk fra org. 190/50 til 180/55 (Alt respekten
> faldt til jorden). At din Bandit styrer hurtigt kan du ikke tilskrive dit
> brede dæk, men snarere dit "hurtigere" efterløb og dine spidse dæk.
>
> Prøv en dag at monter et 150 dæk og se om den ikke bliver endnu hurtigere
i
> styringen?
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.431 / Virus Database: 242 - Release Date: 17-12-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 14:23

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:au6th7$h6n$3@news.cybercity.dk...
>
> Rune (Bandit600R) <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en
> news:3e06cb41$0$204$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > >
> > ............da jeg skiftede et slidt 150/70 ud med et 160/60
> > der med den lavere profil trækker dækket mere rundt og derfor ikke gør
> > styre egenskaberne nævne værdigt dårligere...
>
> - - - - - - end et nyt dæk!
>
> --
> Armand.

OK jeg giver op, jeg kan åbenbart ikke overbevise dig om at min egen MC som
jeg har kørt 20.000km på styrer lige så godt med et 160/60 som med et 150/70
men du har jo også teorien med dig...
Stadig har vi ikke hørt fra nogen som har prøvet et 140 dæk på GSX-R'en så
det var måske på tide at der var en der gjorte det så vi kunne få lidt
erfaring på banen, i stedet for al' den her teori og sammen ligning med helt
anderledes MC'er...

--
Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://dfm.divvy.dk/?id=7

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.431 / Virus Database: 242 - Release Date: 17-12-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 15:27

Rune (Bandit600R) <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en
news:3e09b132$0$232$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:au6th7$h6n$3@news.cybercity.dk...
> >
> > Rune (Bandit600R) <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en
> > news:3e06cb41$0$204$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > >
> > > ............da jeg skiftede et slidt 150/70 ud med et 160/60
> > > der med den lavere profil trækker dækket mere rundt og derfor ikke gør
> > > styre egenskaberne nævne værdigt dårligere...
> > - - - - - - end et nyt dæk!
> OK jeg giver op, jeg kan åbenbart ikke overbevise dig om at min egen MC
som
> jeg har kørt 20.000km på styrer lige så godt med et 160/60 som med et
150/70
> men du har jo også teorien med dig...

Hæ!
Jeg synes nu ellers at mit sidste argument var meget spiddende

20.000 km er nu ellers ikke meget at spille ud med: Selv om at det er bagdæk
vi taler om er det jo højest det 3. dæk incl. det originalt monterede at du
kører på nu!
Tilsyneladende mangler du tillige at prøve at "vende tilbage" til
originalstr. og mærke forskellen på omvendt vis!

På min undsagte tunge 900'er Ninna kørte jeg 110.000 km med hvad dét
medfører af dækskif's, og havde tillige den luksus at have to sæt fælge (=
et anbefalelses-værdigt gode ved dækskifte, derved at man kan have fælgen
med det frisktmonterede dæk liggende hjemme og afvente bedste lejlighed til
at man selv skifter fælge!).
Jeg prøvede ét 150'er og ét 140'er (samt et slick; men dét er en helt anden
historie), hvorefter jeg var slut med det pjat og holdt mig til den kedeligt
udseende originale 130'er!
Tillige fandt jeg mig undervejs et yndlingsdæk som var 100% stabil (à: "køre
over midterstriber"!) lige til det sidste - I den disciplin er bredere dæk
også kun ringere, derved at de på et tidligere tidspunkt vil begynde at
føles fladslidte :-|

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 00:13

"Rune (Bandit600R)" <Rune.Romdal@tdcadsl.dkBandit600R> skrev i en meddelelse news:3e09b132$0$232$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> OK jeg giver op, jeg kan åbenbart ikke overbevise dig om at min egen MC som
> jeg har kørt 20.000km på styrer lige så godt med et 160/60 som med et 150/70
> men du har jo også teorien med dig...
> Stadig har vi ikke hørt fra nogen som har prøvet et 140 dæk på GSX-R'en så
> det var måske på tide at der var en der gjorte det så vi kunne få lidt
> erfaring på banen, i stedet for al' den her teori og sammen ligning med helt
> anderledes MC'er...

tjo jeg kan måske....... min fzr600us er standardmonteret med 140/60-18 og jeg har altid kørt med 150/60-18 fordi det sad på da jeg købte den og fordi man ikke har det store udvalg af dæk i standard størrelsen....

har prøvet at køre på janus's fzr600us med 140/60 bagpå og den var mærkbart mere styrevillig når man kørte gennem sving men ellers var der ikke den store forskel.

en tysker skrev på hans hjemmeside at han havde et 160/60 bagdæk og det havde han haft på siden han købte den og da han skulle skifte dæk fik han et 140/60 på og det holdt ikke længe for den var alt for livlig efter hans smag, så han gik tilbage til det brede dæk :-/

Allan(fzr600us)som skal have nyt bagdæk inden sæson start :-/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 04:07

Allan Jørgensen <mailto:allan.c.jorgensen@FJERNKOget2net.dk> skrev i en
news:sZqO9.14040$Hl6.1562886@news010.worldonline.dk...
>
> ..................en tysker skrev på hans hjemmeside at han havde et
160/60 bagdæk
> og det havde han haft på siden han købte den og da han skulle skifte dæk
fik han
> et 140/60 på og det holdt ikke længe for den var alt for livlig efter hans
smag, så
> han gik tilbage til det brede dæk :-/

Hæ!
Det minder mig om balladen ved mit allerførste bagdæks-skifte på min
allerførste motorcykel:
Det originale var på bedste knallert-maner, blevet slidt godt ned til i
nærheden af lærredet, og værkstedet monterede et for mig ukendt mærke:
"Metzeler", som modellen nærmest væltede omkring hjørnerne med. Følgelig var
jeg meget utilfreds, og mit brokkeri forårsagede at indtil flere var ude at
vende gaden på den uden at mene at den fejlede noget.
Forhandleren var dog så dreven at han lovede at bestille det origiale
Yokohama-dæk hvis jeg lige klappede hesten og vendte utilfreds tilbage
efter nogle uger - Og det endte jo med at jeg hurtigt vænnede mig til min
motorcykels genvundne svingkarakteristik på de friske dæk :-*o

--
Armand.

Kommentar
Fra : Chreller

Dato : 31-12-02 11:29

Jeg har selv haft GSX 250 R i 2½ år. Da jeg købte den sad der 130'er bag på. Det evar fint at køre med. Men jeg satte 140'er på, kun for synets skyld. Og der er virkelig næsten ingen forskel at mærke på 130 og 140. Og 140 kan lige klemmes ind mellem bagsvingeren. Så min anbefaling er at sætte 140 bag p. Man er vel alle en lille blære røv. Ellers kører man vel ikke på racer-cykel.........!!

Venlig hilsen
Christian Bro
Suzuki GSX 750 R

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 11:44

"Thomas" <thomas@nejladvaeremeddet.dk> wrote in message news:<rioN9.12174$Hl6.1337152@news010.worldonline.dk>...

> Men foreløbig tror jeg at jeg har Pirelli MT75 i kikkerten, 90/90 foran og
> 110/80 bagved
>
> Alle der har indvendinger mod disse dæk bedes komme frem med dem

Hej Thomas,

Hvilke dæk har du på nu?? Mærke og dimension?

Jeg har selv haft et MT75 fordæk på min hedengangne XS400 Seca og det
er et glimrende dæk, MEN det er alt for bredt. Jeg har kørt på sturup
med det, og selv når fodhviler, centralben og forrør(!!) går i jorden
er der stadig 1½-2cm på dæksiderne der ikke er slidt.

Fælgene er hhv. 1.75" og 2.15" brede og originalt er der monteret
3.00" og 4.10" dæk. Jeg har dog altid kørt med 3" og 3.5" og i den
størrelse har Metzeler et glimrende dæk: ME22. Det koster 900kr for et
sæt i DK og 62,70Euro i Tyskland.

Sååå.. få lidt hår på brystet og spar bredden på bagdækket

> Og hvis nogen har links til danske steder hvor der sælges billige dæk, må de
> også gerne smide dem her.

Tysk link: www.reifenversand.com
DK: www.sydfynsmc.dk er vist også billig nok.

Niels
SV650 Madam Blå mk.II

fhv. XS400 Madam Blå mk. I

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 11:59

Uh ja, det er en spas diskussion. Og uden at rode rundt i bredde
diskussionen (hvilket jeg nok gør senere aligevel) så er dækprofil omend
endnu mere betydende end bredden. Jeg har prøvet en række forskellige dæk på
9'eren og konklutionen er klart, at det der er betydende for styrvilligheden
(imho ikke særlig vigtig ifht. styrstabiliteten) er hvorledes kontaktpunktet
forkydes sidevejrs ifht nedlægningsvinkel.

Eksempel et dæk med en rund profil, her vil kontaktpunktet flyttes meget
sidevers ved selv små nedægninger = træg styring. Samme effekt opleves ved
flad slidte dæk. Modsat RR profilet, som er meget trekantede eller spidse om
man vil. Her vil de første 45° nedlægning ikke flytte kontaktpunktet
nævneværdigt sidevejrs, men når man nærmer sig fuldnelægning vil
kontaktpunktet begynde at flytte sig meget. Herved har man en meget livlig
cykel når man skal ind og ud af svingene, med en træg styring (der er
lettere at kontrollerer) når man er midt i svinget (samt nogle fordele med
rullemodstand og kontaktareal).

Og lad os så vende tilbage til det med bredden. Den betyder også noget for
køreegenskaberne, men ikke som følge af kontakten med asfalten (med mindre
an harer rundt med knæet i astalten og trækker fnuller på kanten af dækket)
99,99% procent af alt gadekørsel foregår på de 2/3 af dækkets kontaktareal
som sidder midtpå, så om man har 5mm mere eller mindre på ydersiden er
ligegyldigt. Og principielt set kan man sagtens konstruere et 180' dæk med
samme profil (kontaktforskydning i fht nedlægning) som et 130' dæk ved de
nedlægningsvinkler vi arbejder med til gadekørsel. Men det der er af yderste
vigtighed er dækkets opspænding på fælgen. Trådene i dækket og dæksiderne er
designet til at kunne flekse. Og dette fleks (dækside vinklen) vil kunne
påvirke dækprofilen og dækstivheden. Så montere man et dæk på en for smal
fælg (relativt ofte forekommende) bliver dæksiderne krænget indad hvilket
påvirker dækprofilen mod en mere rund profil = dårligere sving egenskaber)
desuden reduceres dæksidernes stivhed mod sidevejrs belastning = sikke Woble
tendenser, med mindre man kører med meget højt dæktryk, hvilket så medfører
en lavere temperatur og højere slid.
Man oplever også et dæk monteret på en for bred fælg, herved krænges
dæksiderne udad = en spidsning af profilen. Samtidig bliver dækket relativt
stivere mod sidevejrs belastning. Alt i alt nogle gode ting for
styrvilligheden, men slidtagen på dækket kan blive noget sær og temperaturen
kan få problemer da dækket flekser for lidt (langsommere opvarmning). Og så
har stivheden den uheldige konsekvens at følingen med dækkenes skridpunkt
forringes (ikke så væsentlig måske).

Så konklutionen er : hvis det kan lade sig gøre, så følg dæk fabrikanternes
anbefaling (200=6,25" 180=5,5" 160=4,5" osv.) og så brug kræfterne på at
finde en passende dækkonstruktion. RR type = styrvillig (imho noget skod på
gaden da cyklen "falder" ind i svingene og har tendens til overstyring) -
høj slid - dårlig komfort , Sport = medium styrvillig (mit foretrukne valg),
eller touring som kan være træge og slatne, men modsat giver en god komfort
og mange km (jeg rykkede et Dragon GTS af 9'eren efter en tur hvor den
begyndte at woble ved 240 kmt i et motorvejssving)

Den sidste lille ting som indgår i mit regnestykke er kontakt areal. Det 200
dæk jeg skal have på 9'eren (6,25" fælg) kunne jeg vælge mellem 2 profiler
fra michelin (pilot sport) det normale sport og den rundere profil kaldet
HPX (horsepower xtreme) hvor man ved den runde profil's brede kontakt flade
har et brede kontakt areal = et større kontaktareal hvilket burde forbedre
holdbarheden og vedhæftningen under kraftige acclerationer med næsten
oprejst cykel. Og tro mig, et spinnende baghjul på vej ud af svingene kan
være en ubehagelig oplevelse.

Håber dette kunne bidrage lidt til forståelsen af de betydende faktorer. Og
den absolut mest betydende faktor er selvfølgelig bar-faktoren. så det er
bare med at få smidt nogle brede gummi'er under dyret, uanset påvirkningen
at køreegenskaberne, da det væsentligste jo er at kunne lyve med over en
kasse øl i baren. Det er kun derfor jeg har brugt 15k på nye hjul

Mads Lund
Ninja9RT

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 12:31

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> writes:

[grundkursus i dæk]

> ... bar-faktoren. så det er bare med at få smidt nogle brede gummi'er
> under dyret, uanset påvirkningen at køreegenskaberne, da det væsentligste
> jo er at kunne lyve med over en kasse øl i baren. Det er kun derfor jeg
> har brugt 15k på nye hjul

Det er vel egentlig det tætteste vi kommer på en endegyldig sandhed
i dæk diskussionen.

Og du var ikke engang inde på nogen af de forskellige compunds...

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 14:48

Tal for svaret

Lige nu er der monteret Metzeler MT65 foran og bagved, henholdvis 3,0" og
3,5" . Og som tidligere nævnt skal den type ikke på igen... Nu er min cykel
hverken tung eller momentstærk.. Men bare den mindste smule fugt på
vejen...........
Har heller ikke forstået det MT65 bagdæk helt.... (nuvel det er meget slidt)
men jeg kan se på billeder af et nyt, at der er der heller ikke mønster på
midten. Om det er det der gør dækket uegnet til regnvejrsbrug, det kan jeg
kun gætte på. Der har MT75 et helt andet tværgående mønster

Ang Metzeler ME22 , er det så ikke kun et fordæk? og hvad skal i givet fald
sættes sammen med det ?

Jeg skal lige have helt styr på om det var en størrelse 90/90 du havde haft
på dit forhjul, som du mente var for bredt?

Og lige til sidst. Ja Xs'eren er en væver cykel, men jeg har aldrig selv
haft forrørene i jorden Den er frisk nok når omdrejningerne er i top,
men den savner bare lidt mere ondt træk fra bunden , som du sikkert har
fundet dig i din sv650'er

Mvh

Thomas
XS400 Seca

"RacerNiels" <niellerboy@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1c7345a0.0301020243.3b29b779@posting.google.com...
> "Thomas" <thomas@nejladvaeremeddet.dk> wrote in message
news:<rioN9.12174$Hl6.1337152@news010.worldonline.dk>...
>
> > Men foreløbig tror jeg at jeg har Pirelli MT75 i kikkerten, 90/90
foran og
> > 110/80 bagved
> >
> > Alle der har indvendinger mod disse dæk bedes komme frem med dem
>
> Hej Thomas,
>
> Hvilke dæk har du på nu?? Mærke og dimension?
>
> Jeg har selv haft et MT75 fordæk på min hedengangne XS400 Seca og det
> er et glimrende dæk, MEN det er alt for bredt. Jeg har kørt på sturup
> med det, og selv når fodhviler, centralben og forrør(!!) går i jorden
> er der stadig 1½-2cm på dæksiderne der ikke er slidt.
>
> Fælgene er hhv. 1.75" og 2.15" brede og originalt er der monteret
> 3.00" og 4.10" dæk. Jeg har dog altid kørt med 3" og 3.5" og i den
> størrelse har Metzeler et glimrende dæk: ME22. Det koster 900kr for et
> sæt i DK og 62,70Euro i Tyskland.
>
> Sååå.. få lidt hår på brystet og spar bredden på bagdækket
>
> > Og hvis nogen har links til danske steder hvor der sælges billige dæk,
må de
> > også gerne smide dem her.
>
> Tysk link: www.reifenversand.com
> DK: www.sydfynsmc.dk er vist også billig nok.
>
> Niels
> SV650 Madam Blå mk.II
>
> fhv. XS400 Madam Blå mk. I

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-01-03 21:22

Hej
Når der står i min manual (Honda cb750f2) at dækkende er
front 3,25 x 19 in
rear 4,00 x 18 in
hvad svare det så til i almindelige milimeter som altid står på dækkende ?

Jeg køre nu på
front 100/90 x 19
rear 120/90 x 18

Jeg skal have nyt bakdæk på til foråret, og læste Mads Lund's indlæg om dæk,
men jeg kan ikke få de tal til at stemme, håber der er en der lige gider
forklare det ?

Mvh. Peter
(der stadig er meget grøn og stadig sliber rust)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 00:00

Peter Aagaard <peter@yougotit.dk> skrev i en
news:3e149ed2$0$47050$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
> Når der står i min manual (Honda cb750f2) at dækkende er
> front 3,25 x 19 in
> rear 4,00 x 18 in
> hvad svare det så til i almindelige milimeter som altid står på dækkende ?
>
> Jeg køre nu på
> front 100/90 x 19
> rear 120/90 x 18

Et 90/90-fordæk nærmer sig bedre i bredden; men er noget mindre i omkreds!
100'er-fordækket er forholdsvis bredere end 3.25'eret; men til gengæld
passer rulleomkredsen tilnærmesesvis. og dét er jo det væsentlige, ikke
mindst for forhjulet hvor speedometeret måler (større dæk er færre
hjulomdrejninger ved samme fart => mindre visning på speedo'et!)
Og så ér lavprofilerne jo netop til for at få forøget bredde => større
kontakt-areal på asfalten!!!

Til gengæld er det 90'eret der er beregnet til den (formodentlige) 2.15"
fælgbredde som et 3.25'er bør være født sammen med :-/

> ................læste Mads Lund's indlæg om dæk,
> men jeg kan ikke få de tal til at stemme, håber der er en der lige gider
> forklare det ?

Jeg (som i forvejen vidende) finder paradokserne (hvilket det jo drejer sig
om) meget godt beskrevet!

Jeg har et par scannede sider fra omtalte dæk-lister liggende - men desværre
kun på min p.t. CPU-løse PC - Surt show

--
Armand.
(på lånt bærbar, som heller ikke er tilkoblet scanneren)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 01:20

Tak for forklaringen, jeg beholder dem jeg har nu næste gang også...

Mvh. Peter
(Der er på vej i seng)

> Et 90/90-fordæk nærmer sig bedre i bredden; men er noget mindre i omkreds!
> 100'er-fordækket er forholdsvis bredere end 3.25'eret; men til gengæld
> passer rulleomkredsen tilnærmesesvis. og dét er jo det væsentlige, ikke
> mindst for forhjulet hvor speedometeret måler (større dæk er færre
> hjulomdrejninger ved samme fart => mindre visning på speedo'et!)
> Og så ér lavprofilerne jo netop til for at få forøget bredde => større
> kontakt-areal på asfalten!!!
>
> Til gengæld er det 90'eret der er beregnet til den (formodentlige) 2.15"
> fælgbredde som et 3.25'er bør være født sammen med :-/
--
> Armand.
> (på lånt bærbar, som heller ikke er tilkoblet scanneren)

Hvad er det helt nøjagtigt du mangler til den der brændtsammen PC ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 09:59

> Lige nu er der monteret Metzeler MT65 foran og bagved, henholdvis 3,0" og
> 3,5" . Og som tidligere nævnt skal den type ikke på igen... Nu er min
cykel
> hverken tung eller momentstærk.. Men bare den mindste smule fugt på
> vejen...........

Hvor gammet er dit MT65 dæk? Du kan aflæse det på dæksiden ved at kigge på
DOT mærket. DOT mærket finder du på den ene side af dækket. Der står DOT
xxxxxxxxxxxxx YYY eller DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver
som ikke har nogen betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket
er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Jeg gætter på dit bagdæk er
tudsegammelt og det derfor er blevet hårdt og har mistet at greb! Mit gæt er
at hvis du sætter et nyt MT65 på vil situationen blive drastisk forbedret.
Grebet i vådt føre har ikke kun noget med mønsteret at gøre, men sørme også
med gummiblødheden!

> Ang Metzeler ME22 , er det så ikke kun et fordæk? og hvad skal i givet
fald
> sættes sammen med det ?

ME22 kan monteres både som fordæk og bagdæk. Se evt. www.metzeler.de

> Var det størrelse 90/90 du havde haft på dit forhjul?

Jeps. Niels havde et 90/90.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 10:57

Tak for svaret

>
> Jeg gætter på dit bagdæk er
> tudsegammelt og det derfor er blevet hårdt og har mistet at greb!

Hehe, ja det tror jeg også. Det var ihvertilfælde godt slidt da jeg købte
cyklen i 99. (jeg skal nok lige skrive alderen herinde når jeg får det
undersøgt..... så får jeg sikkert nogle kommentarer med på vejen!)

>
> ME22 kan monteres både som fordæk og bagdæk. Se evt. www.metzeler.de

Jeg har skam været inde og kigge på Metzler.de , og det er derfor jeg er i
tvivl med ME22... Jeg kan kun se der står front og ikke andet. Men et front
kan måske altid bruges som bag også?
http://www.metzelermoto.com/product_info/catalogo/scheda.asp?ID=177

Mvh

Thomas
xs 400 seca, den med de gamle dæk

>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 11:00

Peter Aagaard <peter@yougotit.dk> skrev i en
news:3e14d6b9$0$47064$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tak for forklaringen, jeg beholder dem jeg har nu næste gang også...

Hvis ikke at man er decidert utilfreds, vil jeg aldrig anbefale at skifte
dækmærke, dækmønster eller profil. Man vil skulle køre på tåspidserne i lang
tid førend at man opnår samme tillid til det nye, som man havde til det
gamle.

> > Armand.
> > (på lånt bærbar, som heller ikke er tilkoblet scanneren)
>
> Hvad er det helt nøjagtigt du mangler til den der brændtsammen PC ?

CPU'en - En gaaaammel K6-266'er!
Men hvis ikke at Mads K, snart falder over én, ender det nok med en
opgradering á: bundkort, CPU og kabinet :-/

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 10:21

> tendenser, med mindre man kører med meget højt dæktryk, hvilket så
medfører
> en lavere temperatur og højere slid.

Hej Mads

Flot forklaret. Så må den potte være ude af verden. Jeg har dog opdaget en
lille fejl. Lavere dæktemperatur giver lavere dækslid.

Nå, nu smutter jeg ud og kneXXer videre på husfluen

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 11:27

> Flot forklaret. Så må den potte være ude af verden. Jeg har dog opdaget en
> lille fejl. Lavere dæktemperatur giver lavere dækslid.

Hmm, du har ret. Jeg var nu mest ude i at højt tryk giver højere slid, da
man har et mindre kontakt areal, og derfor slider hårdere på midten af
dækket.

Jeg erindre stadigt hvor meget dækfnuller 9'eren afsatte i bagskærmen ved 1
times motorvejskørsel for fuld damp. Og dækket var så varmt at småsten
klistrede til det.

Mads Lund
Ninja9RT

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 11:34

> > ME22 kan monteres både som fordæk og bagdæk. Se evt. www.metzeler.de
>
> Jeg har skam været inde og kigge på Metzler.de , og det er derfor jeg er i
> tvivl med ME22... Jeg kan kun se der står front og ikke andet. Men et
front
> kan måske altid bruges som bag også?
> http://www.metzelermoto.com/product_info/catalogo/scheda.asp?ID=177

Hej Thomas

Hmm. Både Moller og RacerNiels har kørt med ME22 som bagdæk? Det er korrekt
at ME22 står som fordæk på Metzelers hjemmeside? Prøv at spørg Moller. Han
har lige nu sæt ME22 på sin MZ. Han burde kunne bekræfte om der står det kan
bruges som for og bagdæk, eller om det kun officielt er et fordæk.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 11:56

> CPU'en - En gaaaammel K6-266'er!
> Men hvis ikke at Mads K, snart falder over én, ender det nok med en
> opgradering á: bundkort, CPU og kabinet :-/
>
> --
> Armand.
>
Har du prøvet at spørge i dk.marked.privat.edb

H
Post

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 12:39

Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
news:vSdR9.39$207.2133@news.get2net.dk...
> > > ME22 kan monteres både som fordæk og bagdæk. Se evt. www.metzeler.de
> >
> > Jeg har skam været inde og kigge på Metzler.de , og det er derfor jeg er
i
> > tvivl med ME22... Jeg kan kun se der står front og ikke andet.
>
> Prøv at spørg Moller. Han
> har lige nu sæt ME22 på sin MZ. Han burde kunne bekræfte om der står det
> kan bruges som for og bagdæk, eller om det kun officielt er et fordæk.

Ifald at det kan bruges i begge ender, skal man vende rotationsretningen
efter pågældende montering, og dét bør fremgå af dæksiden qua en
">>>rotation rear", samt en "<<< rotation front"!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 12:42

Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
news:JqdR9.34$207.2066@news.get2net.dk...
> > tendenser, med mindre man kører med meget højt dæktryk, hvilket så
> medfører
> > en lavere temperatur og højere slid.
>
> Flot forklaret. Så må den potte være ude af verden. Jeg har dog opdaget en
> lille fejl. Lavere dæktemperatur giver lavere dækslid.

Højere dæktryk medfører et mindre kontaktareal med underlaget, hvilket igen
medfører slitage tydeligt koncentreret omkring midten af dækket!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 12:41

Jeg har en K6-200 og 400mhz liggende, du kan få den ene for en Coca-Cola
hvis vi engang ses et eller andet sted i landskabet..
Smid lige en e-mail, hvis du vil have en af dem
Mvh. Peter
(Der roder meget med PC, men hvem kan også holde orden ?)

> > > Armand.
> > > (på lånt bærbar, som heller ikke er tilkoblet scanneren)
> >
> > Hvad er det helt nøjagtigt du mangler til den der brændtsammen PC ?
>
> CPU'en - En gaaaammel K6-266'er!
> Men hvis ikke at Mads K, snart falder over én, ender det nok med en
> opgradering á: bundkort, CPU og kabinet :-/
>
> --
> Armand.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 13:06

Post <post@wener.dk> skrev i en
news:3e156c53$0$217$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > CPU'en - En gaaaammel K6-266'er!
> > Men hvis ikke at Mads K, snart falder over én, ender det nok med en
> > opgradering á: bundkort, CPU og kabinet :-/
> >
> > --
> > Armand.
> >
> Har du prøvet at spørge i dk.marked.privat.edb

Nu er det jo sådan at dét med nyhedsgrupper er et fremmed land for mig ))

Nej, hér kan man sgu' tale om ikke at kunne se skoven for bare træer
Tak for kikkerten!!

--
Armand.
(der straks finder pågældende gruppe frem, selvom en opgradering nu lyder
mere og mere tillokkende)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 15:45

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:av3skt$2nlv$1@news.cybercity.dk...

> Højere dæktryk medfører et mindre kontaktareal med underlaget, hvilket
igen
> medfører slitage tydeligt koncentreret omkring midten af dækket!

Hvordan finder man egentlig ud af hvad det korrekte dæktryk er for en given
cykel med en given pilot. Kan dækket aflæses på samme måde som på biler
eller er det med at prøvekøre med forskellige tryk, med udgangspunkt i det i
manualen opgivne tryk. Det må alt andet lige betyde noget hvor meget piloten
vejer, og derved bliver det i manualen opgivne jo bare en skønnet allround
værdi.

Allan Bojesen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 15:46

Tak for "Opmærksomheden"

Jeg kan lige orientere at der til sidst efter DOT mærket på mit fordæk står
495 og på bagdækket 107 , hvilket så må være uge 49 i 1995 og uge 10 i
1997. Passer sikkert meget godt. Mit fordæk er mere sprækket end slidt, og
bagdækket er bare slidt. Jeg tror ikke at dækkene er tilbage fra 85 og 87 ?
og her skal en så komme frem og sige at dengang var Pirelli MT65 slet ikke
på markedet, for så kan jeg sove roligt

Så er jeg ved at have styr på mine dæk-spørgsmål, men der er bare liiige det
sidste hængeparti, som jeg ikke har fået svar på endnu.... Hvordan matcher
man dæk, hvis nu fx at ME22 kun er til fordæk? Det har måske kun ringe
betydning hvad man ellers smider bag på af mærke og type så man fx kunne
have ME22 foran og et MT 75 bagpå? (bare et tilfældigt eksempel)

Mvh

Thomas
XS 400 Seca, modellen med de gamle slidte og sprækkede dæk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 20:46

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en
news:3e15a105$0$47063$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:av3skt$2nlv$1@news.cybercity.dk...
>
> > Højere dæktryk medfører et mindre kontaktareal med underlaget, hvilket
> > igen medfører slitage tydeligt koncentreret omkring midten af dækket!
>
> Hvordan finder man egentlig ud af hvad det korrekte dæktryk er for en
given
> cykel med en given pilot. Kan dækket aflæses på samme måde som på biler
> eller er det med at prøvekøre med forskellige tryk, med udgangspunkt i det
i
> manualen opgivne tryk. Det må alt andet lige betyde noget hvor meget
piloten
> vejer, og derved bliver det i manualen opgivne jo bare en skønnet allround
> værdi.

Manualerne opgiver ikke dæktryk med så forfærdeligt et stort spring (opgivet
som: norm/høj hastighed, og/eller: solo/m. passager!), så jeg tror ikke at
man bør lægge så meget i dét, bortset fra at man ikke skal bevæge sig
udenfor rammerne.
Især brug af for lavt dæktryk i fordækket ser jeg ofte hvor jeg kommer
rundt (viser sig lynhurtigt ved at slide kun(!) på begge sider af midten, og
det skal man opdage meget tidligt for overhovedet at have en chance for at
rette op på fejlen (v.h.a. max højt dæktryk), og føler man at bagdækkets
mønster forsvinder som dug for solen og primært midt på slidbanen, kan man
forsøge sig at holde sig i den lavere ende af tryk-opgivelsen under
nedslidningen af det næste dæk!

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 20:58

Thomas <thomas@ikkeInteresseret.nix> skrev i en
news:%jhR9.24270$Hl6.2576263@news010.worldonline.dk...
> Tak for "Opmærksomheden"
>
> Jeg kan lige orientere at der til sidst efter DOT mærket på mit fordæk
står
> 495 og på bagdækket 107 , hvilket så må være uge 49 i 1995 og uge 10 i
> 1997. Passer sikkert meget godt.

Langsomt meget meget klogere udi motorcykel-kunsten, hvad?
Faktisk var dette en ægte Ahaaa-oplevelse (tm by Ego)

> ...............Mit fordæk er mere sprækket end slidt, og
> bagdækket er bare slidt. Jeg tror ikke at dækkene er tilbage fra 85 og 87
?
> og her skal en så komme frem og sige at dengang var Pirelli MT65 slet ikke
> på markedet, for så kan jeg sove roligt

Måske '85 og '97?? :-/

> Så er jeg ved at have styr på mine dæk-spørgsmål, men der er bare liiige
det
> sidste hængeparti, som jeg ikke har fået svar på endnu.... Hvordan matcher
> man dæk, hvis nu fx at ME22 kun er til fordæk? Det har måske kun ringe
> betydning hvad man ellers smider bag på af mærke og type så man fx kunne
> have ME22 foran og et MT 75 bagpå? (bare et tilfældigt eksempel)

Det kan næsten ikke være værre end de færdige dæk du har monteret lige nu,
og da slet ikke i sammenligning med det nedslidte bagdæk; men modsat er der
nuancer i forskel på alle kombinationsmuligheder - Bare synd at man ikke kan
teste dem alle selv
At bruge samme fabrikants sammenhørende dæk for og bag er en måde at holde
sig rimeligt sikker på, og havde det nu været en CBR 600, kunne man
informere sig ved snart sagt ethvert mc-magasins dæktests (derved at dét er
en af tidens populære modeller og derfor også ofte den der bruges til
tests), men i mangel deraf er der kun jungletrommerne tilbage at betjene sig
af - d.v.s. snakke med andre ejere af samme model og forhøre sig om deres
erfaringer og yndlingskombination!

--
Armand.
(der burde have undladt at skrive dette, således at andre Seca-ejere kunne
komme til med deres erfaringer)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 02:37

Peter Aagaard <peter@yougotit.dk> skrev i en
news:3e157649$0$47048$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har en K6-200 og 400mhz liggende, du kan få den ene for en Coca-Cola
> hvis vi engang ses et eller andet sted i landskabet..
> Smid lige en e-mail, hvis du vil have en af dem
> Mvh. Peter
> (Der roder meget med PC, men hvem kan også holde orden ?)
>

Tak for medlevenheden - Vi tales ved!

--
Armand.
(D.F.M. strikes again!!!)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 10:06

"Thomas" <thomas@ikkeInteresseret.nix> wrote in message news:<%jhR9.24270$Hl6.2576263@news010.worldonline.dk>...
>
> Så er jeg ved at have styr på mine dæk-spørgsmål, men der er bare liiige det
> sidste hængeparti, som jeg ikke har fået svar på endnu.... Hvordan matcher
> man dæk, hvis nu fx at ME22 kun er til fordæk?

[SNIP]

Det er det ikke. ME22 virker både for og bag - de skal bare vendes om.

Niels