/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
afsyring med kautisk soda
Fra : eln
Vist : 8526 gange
200 point
Dato : 26-07-06 11:46

jeg er ved at afsyre et massivt bord af bøg med kautisk soda smurte det ind i sodaen og lagde plastik over , blandingen virkede i ca 1,5 time hvorefter jeg skyllede det af og efterbehandlede med eddike ,men bordet er fyldt med mørke skjolder er der en behandling der kan fjerne de mørke skjolde for det er umuligt at slibe bordet pænt , bordet var lakeret.

mvh. eln

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-06 13:59

Hvorfor er det umuligt at slibe dit massive bord???

Jeg tror, at det er den eneste udvej. Men du skal starte med groft sandpapir indtil alle pletter er væk. Og derefter gå over til finere og finere papir...

Det er en ret hård behandling du har givet dit bord.. Hvad har du tænkt dig at give til efterbehandling?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-06 14:09

Den første omgang afsyring var åbenbart ikke tilstrækkelig. Gentag proceduren men kun ½ time. Bliv ved til du er nået dybt nok ned. Slibning KAN lade sig gøre men giver aldrig et pænt resultat.
Når jeg anbefaler en gentagen afsyring, er det udelukkende p.g.a. bordet er massivt. Det kan sagtens tåle behandlingen. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-06 14:12

P.S.: Hvis skjolderne ikke forsvinder ved højst 2 yderligere afsyringer, er der ikke andet end bejdse tilbage. Så er skjolderne for dybe. Men prøv lige en enkel afsyring mere. Hvis det ikke ser ud til at nå dybt nok, kan du lige så godt bejdse med det samme.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 26-07-06 14:17

jeg prøver lige en gang afsyring mere

til birgitta skjolderne går for dybt nu håber jeg at en gang afsyring mere kan trække misfarvingerne
op af træet

mvh.eln

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-07-06 14:29

Jeg har afsyret en trappe med kaustisk soda og salmiakspiritus 5 gange før jeg kom igennem alle de lag lak der var lagt på i årenes løb, så det kommer an på om dine skjolder er lakrester eller misfarvning. Træet rejser sig noget og kræver en slutslibning. Jeg har nu en fin hvid lidbehandlet trappe.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-06 14:38

Rart at høre fra dig Stig. Du har ret i at det godt kan kræve mange afsyringer før man når til bunds. At jeg anbefaler flere små omgange, er kun af hensyn til møblet. Jo mindre der bliver afsyret, jo mere møbel er der tilbage. Man vil kunne se effekten efter hver enkelt afsyring.
Om man så ønsker at pudse og slibe til sidst, er op til den enkelte.

Ka' I holde varmen derude?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-06 14:39

Jeg havde en fin lille antik spisestuestol med udskæringer i ryglænet. Den var blevet malet et utal af gange, og blev så på et tidspunkt afsyret.......
Den tørrede ud og blev til pindebrænde... Nu har jeg kun en bid af ryglænet tilbage...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-06 15:03

Det var da ærgerligt Birgitta, men det viser bare at man ikke skal begynde at restaurere antikviteter hvis man ikke er 100% sikker på hvad man gør. I mine kommentarer til dette spørgsmål, går jeg ud fra at der IKKE er tale om et antikt møbel.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 26-07-06 15:38

det er ikke et antikt bord .Jeg har afsyret så mange møbler ,altid med bums ,men naboen mente at det var meget bedre og hurtigere med kautisk soda .Det gør jeg aldrig mere .Endnu ved jeg ikke rigtig ,hvordan jeg slipper godt fra det her.

mvh.eln

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-06 15:45

Kaustisk Soda er den barske metode og den virker. Gør som jeg har sagt så kan det ikke gå helt galt.

M.h.t. antikviteter har man en forpligtigelse til IKKE at ødelægge disse. De er en del af vor kulturarv og denne bør kun restaureres af uddannede konservatorer. At Birgitta har ødelagt et antikt møbel er dybt sørgeligt og hun bør derfor ikke rådgive andre.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-07-06 15:45

Hvad er forholdet i din blanding???
Har du for meget kaustisk soda i så har vi måske svaret på dine skjolder

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-06 15:50

Såsåså... jeg er selv den, der sørger dybest... Stolen var håndskåret og et arvestykke, der var lavet af min morfar, der var snedker.
Og det er altså over 35 år siden..... Jeg ER dog blevet klogere siden da...

Nogle af os lærer jo hele livet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-07-06 15:51

1. Rør 500 gram kaustisk soda op i 2 liter vand 2. Rør lidt efter lidt tapetklister op i 2 liter vand, indtil du får en grødagtig substans 3. Rør tapetklister-blandingen i den kaustiske soda-blanding 4. Smør møblet ind i blandingen 5. Dæk til med plastik 6. Vent til malingen begynder at boble 7. Når overfladen bobler på møblet, skrubber du malingen af med skurebørsten eller en spartel 8. Skyl grundigt af med rent vand 9. Neutralisér med en 5% eddikesyreopløsning (1 liter vand tilsættes 0,5 deciliter eddikesyre) 10. Tør derefter møblet af med en 1% eddikesyreopløsning (1 liter vand tilsættes 0,1 deciliter eddikesyre) 11. Tør efter med en klud opvredet i rent vand 12. Lad møblet tørre 13. Slib ned med sandpapir 14. Efterbehandl træet: Fx med voks, lak eller olie

Kommentar
Fra : eln

Dato : 26-07-06 15:53

500 gr.soda til 4 l.vand og så tapetklister

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-06 15:56

Birgitta - OK.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-07-06 16:10

Nu er vi jo ikke nået til sammenbruddets rand, men i sidste ende kan oxalsyrebehandling komme på tale, DET afbleger.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 31-07-06 20:53

tak for alle svarene

jeg har prøvet med en afsyring mere ,det hjælper ikke ,det gør derimod oxalsyre ,indtil jeg sliber så kommer den mørke farve igen ,det vil sige, at sodaen ,når den ligger for længe ,trækker dybere og dybere ned i træet ,jeg prøver nu med en båndsliber ,den kan komme igennem farven og ned i det rå træ ,jeg bruger sandpapir nr.40 ,og alligevel tager det utrolig lang tid . Jeg så engang at man kunne købe en elhøvl ,hvor tyndt et lag kan den høvle af ,bordpladen er 30 mm. så der er lidt at tage af ,men om det er en god ide ,ved jeg ikke ,er der nogen af jer der har erfaring med sådan een?

mvh.eln

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 200 point
Dato : 31-07-06 22:32

En elhøvl kan tage så tyndt du vil, men det er næsten umuligt at få jævnt da den jo selvfølgelig ikke kan tage hele bredden på en gang.
Det er en næsten håbløs opgave der vil kræve en masse efterpudsning(slibning)
Hele bordpladen skal høvles/pudses ned til der hvor sodaen er trængt dybest og hvor langt er det????

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-08-06 16:09

Jeg tror, at båndsliber og tålmodighed er den bedste løsning...

Jeg går ud fra, at nr. 40 er det groveste sandpapir? For utålmodige er der måske noget, der hedder "20"?
--Bagefter kommer der jo under alle omstændigheder et større arbejde med at få bordpladen glat igen. Hvad har du tænkt dig som efterbehandling?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-08-06 17:07

Jeg tror, du har snydt med syren til at neutralisere luden. Syren skal have tid til at komme derned, hvor luden er. I øvrigt var det ikke helt smart at hælde farlige kenmikalier på en regulær flade, der kan nås med en båndsliber.

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 14-09-06 15:51

tak for svaret stig54.

jeg har holdt en lang pause med bordpladen ,nu har jeg så prøvet med en elhøvl ,men som stig siger kan jeg ikke få pladen jævn og har også ødelagt kanten . nu bliver bordet sat langt væk indtil jeg en dag finder en anden måde at klare det på .måske et snedkerværksted , der har en maskine
der kan klare sådan et job , det ved jeg ikke om der findes.
mvh.eln