/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indfarve klar olie?
Fra : Malkekoen
Vist : 1295 gange
100 point
Dato : 26-07-06 08:27

Hej!

Vi har ca. 10 liter klar olie stående, som vi gerne vil have brugt. Men da det skal bruges til en træterasse som vi gerne vil have gjort en del mørkere, kunne vi godt tænke os at gøre olien mørkere.

Kan det lade sig gøre? Findes der noget man kan indfarve olie (det er 50% linolie og 50 % noget andet) med ???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-06 10:32

man kan jo købe pigmenteret olie - så det burde kunne lade sig gøre -synes jeg uden at vide det - men jeg følger lige med da det også har min interesse

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 26-07-06 22:58

Du bør altid anvende et materiale med pigment af hensyn til solens stråler, læseren mangler her oplysninger for at komme videre eks. træsort - nogle terræssebrædder kræver at blivet grundet først- og andre ikke....

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 27-07-06 17:06

Ok - fair nok.

Det er helt alm. terassebrædder, altså fyrretræ. Men vi har flere steder set netop disse terassebrædder indfarvet meget mørkt, hvilket gav et flot udseende.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 28-07-06 18:52
Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 01-08-06 17:10

Mon ikke en ordinær spritbejdse lader sig opløse i olien - med eller uden hjælp fra sprit? prøv at købe et brev "mahogni"bejdse i farvehandlen og eksperimenter lidt.
mvh

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 01-08-06 20:54

Selvfølgelig!!! Tror det er løsningen.

Fandt også ud af, at vores lokale farvehandel gerne ville farve vores olie for 25 kr. pr spand - det er jo billigt nok