/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
volvo bilmotor i båd?
Fra : smut
Vist : 955 gange
100 point
Dato : 20-12-02 22:45

hej alle sammen jeg har en coronet 24 fra 68 som trænger til en ny motor.
jeg havde tænkt mig og erstatte den gamle volvo b20 med en anden volvo motor evt en b230E med vistnok 140 hp.
og lave fv køling for og slippe for problemet med tering i blokken
er der nogen der har erfaring med og bruge en anden volvo motor end b20 i en coronet?

Accepteret svar
Fra : labuni

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-02 17:36

Umidelbart kan det godt lade sig gøre, men da du vil lave den ferskvands-kølet, skal du passe på at den får nok køling, da kølesystemet er beregnet på en bil hvor både køler og moter får masser af luft fra fartvinden igennem frontgrillen, og under bilen.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : smut

Dato : 21-12-02 19:41

jeg har overvejet problemet med varmeudvikling i motorrummet,og jeg har en ide om at et saltvandskølet udst. manifold kan hjælpe en del på det problem.
varmeveksleren havde jeg tænkt mig og lave i syrefaststål som et "rør i rør" princip jeg tror nok bowman laver en oliekøler der efter samme princip. hvis der er nogen der har erfaring med sådan en veksler vil jeg meget gerne høre om det og meget gerne nogle tegninger eller billeder ville være helt perfekt,men alle råd bliver modtaget med glæde
god jul og godt nytår.

Godkendelse af svar
Fra : smut

Dato : 01-03-04 19:05

Tak for svaret labuni.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 10-08-04 17:32

Hej Smut

Hvad er der sket med din Coronet. Fik du skiftet motoren ?
Jeg har selv en og står over for et motorskift.
Hvad er din march fart og brændstofforbrug blevet med den "ny" motor ?

Mvh

PjK

Kommentar
Fra : smut

Dato : 10-08-04 19:35

jeg solgte den og købte en anden båd men den havde en topfart på ca 15 knob med den gamle motor brændstof forbruget har jeg aldrig målt men den var da tørstig