/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Speedake vil ikke starte
Fra : jlbendtsen
Vist : 856 gange
250 point
Dato : 25-07-06 15:48

Hej
Står med et MEGA problem.Købte for noget tid siden en peugeot speedake som lige skulle ofres nogle dele og tid på.
Bla skulle ledningerne ved statoren loddes men fik åbenbart ikke spændt svinghjulet ordentligt fast.
idet at den efter at have kørt lidt sagde skrækkeligt og svinghjulsnoten røg sig en tur den blev så skiftet men har ikke villet starte siden det.. der er gnist og den får benzin. havde en kammerat til at kigge på det men han kunne heller ikke sige hvad der var galt. andet end at han mente der var noget der var stået af.
Tændrør, tændspole er nyt

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 25-07-06 15:55

...og kaburator er renset og membran fungerer

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 25-07-06 21:27

er du helt sikker på at den får benzin?
har du prøvet at give den en snaps? ( en lille slat benzin ind gennem tændrørshullet, og så i med tændrøret igen )

hvad farve har gnisten?

Rensede du tændingen inden du skiftede noten?

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 25-07-06 22:35

Jeps har prøvet at give snaps ,gnisten er blå .. stator, svinghjul er afrenset..
Spekulerer på om der kan være sket noget med statoren.. Men det er en dyr stump

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 25-07-06 23:38

Ja, se efter om der er kommet ridser på statoren.
Altså se efter om den lak som er på vindingerne (kobbertråden), er ridset.
Der sidder en "pickup" en lille sort kasse som opfanger den lille metalplade på svinghulet.
Se om den er skadet, eller rustet til.
Jeg kender ikke tændingen på peugeot, men det kan være at du har flyttet tændingstidspunktet evt.

Du bør også se efter om de lodninger du har lavet, om de er brudt.
ps. lodninger i en tænding er en skidt ting. Ihvert fald bør de isoleres godt, så de ikke laver overgang.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-07-06 01:07

Jeg tror du har stirret dig blind på den tænding, jeg tror ikke der er noget galt der, men du har haft den nede og ligge på siden osv. og derfor er den blevet forslugt, så:
træk vaccumslangen af, skru tændrøret ud og roter motoren rigtig mange omdr. med fuld bundgas, så alt benzin kommer ud af krumtaphus og cylinder.
Prøv så først med tændrør i, og sæt senere vaccumslangen til.
Der sker nemlig ingen forbrænding i cylinderen når blandingen er for fed.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 26-07-06 10:00

Palle. Det er prøvet men der er en ridse på statoren som muligvis er kommet af svinghjuls aftrækkeren

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-07-06 13:12

Ridsen er nok kommet af det løse svinghjul, men:

Tænding fejler jo ikke noget, når der er gnist, så tændspole og CDI, tændkabel og hætte og tændrør kan jo ikke fejle noget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 26-07-06 16:51

Gnisten kan godt fise et andet sted hen når der kommer kompression.
Så vil den tage den letteste vej til stel.
hvis ridsen er lille, så prøv at rense den og giv et godt lag klar lak, og håb på det bedste.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 31-07-06 12:02

har skiftet stator og føler uden held

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 31-07-06 21:01

Af med cylinderen og se ned om krumtaphuset er fyldt med benzin eller andet skidt.
Ellers så prøv at starte den uden udstødning på. Det kan godt hjælpe hvis den er duknet.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 08-08-06 11:52

Nu har jeg taget cylinderen af og opdaget at stemplet vidst ikke havde det for godt.. den ene ring er nermest brændt fast og stemplet havde nogle alvorlige ridser... Gad vide om det har noget at sige

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 250 point
Dato : 08-08-06 16:33

Ja, selvfølgelig har det noget at sige, den vil aldrig køre ordentlig med et stempel der har sat sig.
Køb et nyt, og vend pilen i toppen mod udstødningen, og sørg for at de 2 låseringe sidder i deres spor. Når stempelet er sat på, så giv lidt olie på bundenaf cylinderen, når den føres nedover.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=734643181&n=1709674163&pn=1709675366
Altid nye pakninger på:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=734643181&n=1709674163&pn=1709675364

Tjek også om oliepumpen giver olie ud af den lille olieslange, der er ført ned til karburator/studs.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 08-08-06 21:54

Når nu dit stemåel er så ødelagt, så se lige efter om din cylinder har det godt.
Måske er det på tide at skifte begge dele.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-08-06 23:21

Fuldstændig rigtig, men det går sjældent ud over cylinderen, kun nogle fine ridser, men er de slemme, eller motoren har kørt meget, så skift begge dele, og altid nyt nåle/rulleleje oppe ved stempelets krydspind.
Men det jeg frygter, er at den har manglet 2-taktsolie, for hvis den har sat sig, ved normal kørsel med en standardcylinder, så er der noget galt.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 14-08-06 09:10

Tak for svaret pallebhansen.startede første gang efter det blev skiftet