/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Signal fra digital antenne..
Fra : Ard
Vist : 16636 gange
50 point
Dato : 25-07-06 11:12

Jeg har rodet med at sætte en digital antenne op i et sommerhus. Antenne kan tage DR1, DR2 og TV2. Før fjernsynet er der en digitalomformer, fordi fjernsynet er et analog apparat. Antennen skal pege stik syd. Sommerhuset ligger ved Vig på Sjælland.

Først monterede jeg antennen på den eksisterende mast, 4 meter oppe, og trak 20 meter ledning hen af gulvet. Det virkede fint, helt upåklageligt.

Så pillede jeg masten ned og begyndte at sætte en ny mast op. Så kom der tvavisen, og den ville jeg gerne se. Jeg prøvede at lægge antenne på armlænet på en stol, ca. 70 cm over jorden, stadig med 20 meter ledning trukket hen af gulvet. Det virkede nogenlunde. Billedet frøs engang imellem, måske 1 sek eller 5 sek, og nogle gange kom der firkantede mønstre på skærmen.

Så satte jeg den nye mast op og monterede antennen. Den kom til at sidde 5 meter over jorden. Så trak jeg ledningen. Antennestrøm er ikke god til at løbe om hjørner, så jeg prøve at trække i bløde kurver, der kom dog nogle 90 graders bøjninger. Da ledningen var trukket, kunne jeg klippe 5 meter af, før ledningen kom ind i omformeren. Til min store overraskelse, så var billedet nu lige så dårligt, som da antennen lå på stolen.

Der er altså sket noget, så signalet fra antennen er blevet dårligere. Det virkede fint på den gamle mast. Med den nye montering, der er antennen kommet 1 meter højere op og der er blevet klippet 5 meter af antenneledningen. Den eneste forskel, det er måden antenneledningen er trukket på.

Hvad skal jeg gøre ved det. Kan man købe en antenneforstærker, ligesom til analoge antenner? Eller skal ledningen trækkes om, i nogle mere bløde kurver?

Alle bidrag modtages med tak.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-07-06 11:25

Bare en lille ting - du har vel sat strøm til din digitale antenne.
Efter ændringer bør du måske lige søge kanaler igen.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 25-07-06 11:49

Er det en lille pladelignende antenne du har, ca 20*20 cm ?

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 25-07-06 12:16

-> e.c Under en af menuerne i omformeren, var der et punkt, der hed noget med aktiv antenne. Her kunne man tænde og slukke for aktiv antenne. Jeg ved ikke om det er det du mener, med "at sætte strøm til". Hvis det er, så har jeg prøvet det uden held. Den med at søge igen, efter færdigmontering, den har jeg også prøvet.
Den med at sætte strøm til. På antennen er der kun forberedt til tilslutning af antenneledning. Så hvis det er noget med at sætte strøm til, så må det være i omformeren. Skal man altid sætte strøm til en digital antenne? Ved eftertanke, så var billedet også blegere end ved en analog antenne, det er måske noget med strøm.

-> Mokof Antennen ligner en analog antenne. Der er en pind, der stikker ud, med små pinde ud til siden. Bagerst på antennen, der hvor man sætter ledningen til og fæstner antennen, er der en pind på hver side, på tværs af de store pind. Jeg skal prøve om jeg kan finde den på nettet.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 25-07-06 12:33

det er ikke nødvendigt at den skal direkte syd det kan være støj fra skamlebæksenderen prøv mod aarhus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-07-06 12:33

det kan også værer skarmen på kablet der rør ved centercoren

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-07-06 12:39

http://www.digitalinfo.dk/
kalumborg, skamlebæk jyderup

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 25-07-06 12:43

-> rotw Antennen er ikke sådan lige at dreje. Den er tre meter over taget (tagpap), så jeg kan ikke komme op til den. Ved foden er den gravet ned i en halv meters dybde. Det lyder ellers som en god ide, fordi signalet fra Århus kun skal over vand.
Jeg har været omhyggelig, da jeg samlede ledningen i begge ender, så isoleringen rør ikke ved lederen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-07-06 12:53

Den digitale antenne jeg har > DVB-T Didital antenne ca. 24 x 12 cm x 3,5 og støttefod.
Den har egen strømforsyning/omformer
Reciveren har også egen strømforsyning

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 25-07-06 12:58

-> rotw Jeg kan se på kortet, at der tilsyneladende står en sender ved Fårevejle. Hvis der gør, så skal antennen drejes. Så må jeg grave den fri. Jeg købte antennegrejet af en lokal antennemand, og han sagde at antennen skulle pege mod Jyderup. Og så sætter jeg den selvfølgelig til at pege mod Jyderup.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-07-06 13:02

det er ikke nødvendigt med strøm forsyning på antennen i det område og du kan bruge en ganske almindig tv2 antenne
nogle recivere skal du via menu fortælle om det er antenne med strøm
prøv evt at slukke for strømmen til antennen
signalet er rimligt (rigtig ) godt i det område da det ikke ligge langt fra sende masterne

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 25-07-06 13:06

Jeg har fundet en antenne der ligner min. Den hedder Triax Unix 32.

http://www.digitalt.tv/dvbt/test/antenner.aspx

Der er nogen forskel på min antenne og Triax antennen. Min antenne har kun 2 pinde, der stikker ud til hver side, Triax har 4. Der hvor antennen sidder fast på masten, har min 2 pinde, der går på tværs, Triax har 4.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-07-06 14:48

Du behøver ikke at tænke på det med de skarpe bøjninger på ledningen det kan de sagtens klare, prøv at kontrollere samlingerne igen det kunne se ud som om der er en stump af skærmen der rører lederen.
Højst sandsynligt oppe i antennen (hehe)

Godkendelse af svar
Fra : Ard

Dato : 27-07-06 08:46

Tak til alle, der er kommet med input. Jeg kan desværre ikke dele pointene.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-07-06 17:49

har vi fået det løst ?? problemmet

Kommentar
Fra : scobar

Dato : 22-05-07 23:49

Du kan se den fra Triax "Ufo'en" den er super. Her er linket: http://www.campingguiden.dk/nyheder/vis/?artikel=327

Kommentar
Fra : teledan

Dato : 08-12-09 15:19

Hej,
der findes flere muligheder når vi taler digitale antenner. Vi har lavet et overblik her: http://www.teledan.dk/digital-dvb-t-antenne Ønsker du yderligere oplysninger om produkterne kan du tage kontakt til din lokale installatør. Se listen på http://www.teledan.dk/forhandlere

mvh
TELEDAN-WITRONIC

Kommentar
Fra : calbert

Dato : 25-03-10 14:56

Hej
jeg så lige at znappi.dk har flere forskellige <a id="external" href="http://www.znappi.dk/shop/campingantenne-6c1.html" target="_blank">digitale antenner og campingantenner</a> bl.a. føromtalte Ufo antenne.

Kommentar
Fra : calbert

Dato : 25-03-10 14:59

Hej
jeg så lige at znappi.dk har flere forskellige digitale antenner og campingantenner: http://www.znappi.dk/shop/campingantenne-6c1.html bl.a. føromtalte Ufo antenne.