/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Fra stereo-signal til mono???
Fra : Tobster
Vist : 1979 gange
100 point
Dato : 24-07-06 23:00

Jeg vil fra en radio med stereo trække ne højttaler ud i badeværelset og lade en blive i køkkenet.
Her ønsker jeg jo så ikke at lyden er i stereo, da det vil komme til at lyde underligt i hvert rum.

Kan jeg koble det til således at signalet bliver i mono? Der er ingen stereo/mono omskifter på anlægget...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-06 23:12

Hvis der ikke er en knap til mono/stereo, så kan du ikke lave det om til mono

Kommentar
Fra : Pivili

Dato : 24-07-06 23:16

Hvis man laver et filter hvor man kobler begge højtaler udgange fra forstærkeren til kan du lave dit signal om til mono, så hvis du ikke har forstand på elektronik syntes jeg ikke du skal rode med det, jeg tror ikke det er muligt at købe et sådan filter, da meget meget få har brug for den slags.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-07-06 23:35

Hos T. Hansen har jeg købt et lille fordelerstik så jeg kan trække 2 hovedtelefonledninger fra én udgang. Med sådan et må det da kunne lade sig gøre. Det kostede kun 20 kr. Du skal så selvf. bruge de små højttalere der er beregnet til den størrelse udgang (effekt).

Kommentar
Fra : Pivili

Dato : 24-07-06 23:38

Nej det er en fordeler, som fordeler de tio signaler fra vær udgang, til 2x2 signaler til to sæt hovedtelefoner, og det er lavet på to forskelige måder.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-07-06 23:41

Det er da skide ligegyldigt hvis det kan bringes til at virke og det kan det da!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-07-06 00:18

Nu skriver du ikke noget om hvilket anlæg det er (type) !!!
Er der feks. en tape monitor funktion???
Kan man seperere ind & udgangsforstærkerne???
Er det hele bygget sammen, i en kasse ???

arne.jakobsen: Et fordeler stik til 2 sæt hovedtelefoner laver det jo ikke om til Mono, eller hvad??

MVH

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-07-06 00:48

Du kan serieforbinde dine højtalere på forskellig måde.
dine højtalerstik på din forstærker , er mærket med + og -
Løsning 1.
sæt venstre 'stue'højtalers + til forstærkeren venstre +
sæt højre 'stue'højtalers + til forstærkeren højre +

fra hver højtalers minus trækkes ledning til badeværelset,
på de 2 ledninger sætter du din badeværelseshøjtaler.

Løsning 2.
sæt venstre 'stue'højtalers + til forstærkeren venstre +
sæt højre 'stue'højtalers + til forstærkeren højre +

forbind høtalernes - sammen, og stræk en ledning derfra ud til din
badeværelseshøjtalers + (hvis det står på den, ellers ligegyldigt)
træk ledning fra badeværelseshøjtalers - (hvis det står på den, ellers ligegyldigt)
tilbage til forstærkers - (ligegyldigt om det er - til h eller v)

PS
Dette dur kun hvis der er tale om en 'normal' forstærker.
og det hjæper ikke at sætte det store stereoanlæg eks. 2x100W og så
at badeværelseshøjtaleren er 2W.

Dog har jeg nok misforstået dig.

Løsning 3:
sæt venstre 'stue'højtalers + til forstærkeren venstre +
sæt højre 'stue'højtalers + til forstærkeren højre +
Forbind deres - med hinanden.
og ingen forbindelse til - på forstærker.

Alle løsninger vil give næsten mono eller næsten stereo , vælg selv hvad du vil kalde det

Mvh. Jørgen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-07-06 07:29

viskinge -> Når én ledning med ét stereo-signal bliver koblet til én højttaler bliver resultatet to kanaler ført sammen = næsten mono som Jørgen siger. Min løsning er bare meget nemmere idet koblingen ER lavet inde i det lille fordelerstik fra T. Hansen. Der er med dette stik så KUN tale om laveffektudgangen og altså små højttalere til brug for denne udgang, men princippet er det samme som af Jørgen beskrevet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-07-06 08:02

Natmaden's foreslag nr. 3 vil "kun" spille forskellen i mellem de to stereo kanaler. Dette princip blev brugt i nogle af de 4D boxe, som var populære i 70'erne. (4D boxe kunne lave en form for kunstig quadrofoni, på et alm. stereoanlæg, dog gik det ud over kanalseperationen). Der vil næsten ikke komme noget bas ud en højttaler, der er sat til mellem de 2 plusser på et stereoanlæg, da bassen (normalt) er ens i begge kanaler, højttaleren spiller jo kun forskellen.

Det kan ikke anbefales at sætte de to plusser sammen fra forstærkerene (som det stik fr T.Hansen åbentbart gør), da man på den måde parallelkobler udgangsforstærkerne og samtidig sætter 2 forskellige signaler (stereo) på indgangene.

Den eneste måde man kan lave rigtigt mono på, er at parallelkoble (kortslutte) de 2 kanaler på forforstærker stadiet (eller indgangene på udgangsforstærkerne).

MVH

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 25-07-06 10:02

Hvad er det for anlæg/radio du har? På mange radioer får man mono ved at formindske signalet. Sæt vælgeren lidt ved siden af det optimale signal. Dette er en nød-nødløsning

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 25-07-06 10:03

Wow.... jeg er slet ikke tekniske nok til lige at greje alt det der... Jeg kan hære at I har MEGET mere forstand på det end jeg.

Det er blot et billigt væg anlæg jeg har hvor ledningerne med de bare ender er sat ned i rød og sort i H og V kanal.
Jeg havde håbet at jeg bare kunne tage rød fra venstre udgang og sort fra højre udgang og så ville det virke på den højttaler... Men som sagt har jeg ikke den store forstand ang dette elektronik...

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 25-07-06 10:04

@ Mokof

Kender godt det trick, men det går ikke med CD'er.... ;)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-06 11:33

Stereo til mono converter.

Beskrivelse:
Konstruktionen er beregnet til at mixe et stereo signal sammem til et mono signal. Konstruktionen kan også bruges som en simpel mixer.

Hvis forsynings spændingen ikke er helt fri for støj kan det anbefales at montere en 100uF / 16V lyt over R5.

Data:

Forsynings spænding: 9-15V-DC stabeliseret.
Strømfoebrug: <20mA.
Zin 47Kohm
Zout <1Kohm

Reverse Crosstalk mellem L og R input <50dB.
Gain audio tilført L eller R input -5dB.
Gain sum af L og R input +1dB.
BW (-3dB) 4Hz til >100KHz.

Komponent liste:

R1,2 47K
R3 27K
R4,5 10K

C1,2 1uF / 16V
C3 3,3uF / 16V
C4 10uF / 50V

U1 TL072 Kun den ene halvdel er brugt.

Diagrammet til et link finder du her http://peteropfinder.dk/_konst/lf/stm/index.html

så du kan nok se, det er ikke sådan lige til, når der ikke er en knap

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-07-06 12:37

AJ Din løsning er brugbar på en hovedtelefonudgang, da denne har en høj indre modstand.
Det har en højtalerudgang ikke. og vil sandsynligvis blive brændt af!

Som viskinge skriver, er min løsning fra hippietiden men kan stadig bruges.

Nordsted1's løsning er IKKE beregnet til en forstærkerudgang , men til en indgang.
Men kunne snilt bruges ved en hovedtelefonudgang, som en luksus model af AJ thansen stik.

Tobster Løsning 3 er sikkert udemærket til dit foremål, du skal blot betragte den røde som +
Men den gode løsning ville være hvis du havde et hovedtelefonstik på dit anlæg,
så kunne du anskaffe dig et par billige pchøjtalere til under 100kr og sætte til der,
så har du stereo alle steder, eller kan du klippe stikket af dem og bruge løsning 2 eller 1
pchøjtalerne skal ikke at være med strøm til da de så har deres egen lille forstærker,
hvilket vil give besvær ved denne form for sammenkobling.
JA det luder nok svært, men det er det ikke !
Det er blot svært at forklare

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-06 12:43

stavefejlrettelse:

Tobster,
Løsning 3 er sikkert udemærket til dit foremål, du skal blot betragte den røde som +
Men den gode løsning ville være hvis du havde et hovedtelefonstik på dit anlæg,
så kunne du anskaffe dig et par billige pchøjtalere til under 100kr og sætte til der,
så har du stereo alle steder, ellers kan du klippe stikket af dem og bruge løsning 2 eller 1
pchøjtalerne skal ikke at være med strøm til da de så har deres egen lille forstærker,
hvilket vil give besvær ved denne form for sammenkobling.
JA det lyder nok svært, men det er det ikke !

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 08-08-06 08:39

Jeg har fået mange gode svar, men ingen som jeg har valgt at bruge. Jeg har blot trukket et stereosignal i én højttaler ud i hver rum. Det var det letteste for mig.

Men ellers lyder dette til at være den nemmeste måde at gøre det på...

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-08-06 20:04

Takker, og du er jo så ikke langt fra.
Løsning 3:
Citat
Sæt venstre højtalers + til forstærkeren venstre +
sæt højre højtalers + til forstærkeren højre +
Forbind deres - med hinanden.
og ingen forbindelse til - på forstærker.

Alle løsninger vil give næsten mono eller næsten stereo , vælg selv hvad du vil kalde det

Du skal bare bytte lidt rundt på ledningerne .

En lille tegning. http://natmaden.dk/ht3.jpg

Mvh Jørgen