/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stolper i jord contra husfred
Fra : hjulmand81
Vist : 7578 gange
100 point
Dato : 24-07-06 08:05

Hejsa Kandu-champs

Jeg har brugt hele weekenden på at grave, bore, hugge osv. 12 huller på 80-90 cm til 3 tomme stolper til vores hegn. Laget bestod ca. af 20 cm godt og grundigt stampet stabil herpå lidt rødder fra vel 20 år gamle birke og så ellers al den ler en juledekoration kan ønske sig

Jeg havde sviger far til hjælp - men det var måske også et problem *hehe* Han er fra landet og havde en fin ide om at der skulle skiftevis smides søsten og jord ned omkring stolperne sammen med noget vand så det rigtig kunne sætte sig. Selvom jeg var noget i tvivl lod jeg husfreden vinde, men tror i det kommer til at holde - eller er der nogle gode forslag? Havde selv lidt tænkt på at fjerne sten/jord blandingen et stykke ned og smide tørbeton i i stedet - men hvor langt skal man mon ned for at det giver nogen effekt????

Håber I ser min kattepine hvis der ellers er grund til bekymring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-06 08:28

Hej Hjulmand81... sikke et arbejde, du der har været på!!.

Jeg kan ikke svarer dig på om det er "godt nok" det du har lavet, blot fortælle dig, at de gange vi
har lavet hegn har vi brugt disse spyd, du kan se den neders på siden

http://www.hegnsbutikken.dk/produkter.php?show=catalogue&group_id=33

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-07-06 09:13

Begge dele kan bruges. Jeg vill mene at man skal godt 1 spadestik ned med det der skal holde. Omfanget af klodsen har også stor betydning for hvor stor virkning. To par bræder slået på, så de danner et kryds, vil gøre det umuligt at rive op. En masse søm slået i lige omkring jordoverfladen, eller neddykkelse i linolie i 30 dage, vil forlnge levetiden for deit hegn.

Mvh
A.C.Rosmon

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-07-06 09:55

Jaja, min mand er også fra landet

med det resultat, at efter ganske få år,( jeg tror det var tre år), hed det rådne stolper i min store påfuglevoliere, understøtning, fjerning af stolper, nedgravning af cementstolpebærere, montering af nye stolper........og så virkede det.

den der med at stolper direkte i jord/grus er noget der dur, om så stolperne er imprægneret her fra og til månen....desværre.
Stolperne skal endda helst ikke være i forbindelse med jorden, men monteres nogen centimeter over.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Mokof

Modtaget 100 point
Dato : 24-07-06 10:17

Det I har lavet er ganske udmærket, hvis det er trykimprægnerede stolper holder det minium 10 år.
Nedstøbning er såmænd meget godt, men folk smider bare beton'en ned omkring stolpen, så der bliver en "skål" som vandet bliver stående i og så rådner det der. Du kan evt. fjerne et spadestik og smøre stolpen med noget tykt træbeskyttelse inden du fylder jord på igen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-06 10:40

Når man bruger de spyd, forgår træet aldrig, da træet ikke kommer i berøring med jorden overhovedet, godt nok er det en ekstra udgift, men den kan betale sig i det lange løb. Spydene kan købes i div. trælasthandler jeg tror også Silvan/Jem og fix har dem.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 24-07-06 10:50

Angående jordspyd, så har de ikke samme stabilitet som en stolpe der går i jorden. Det siger sig selv at der er et enormt bræk på de 10cm i spyddet ( vægtstangsprincippet ). Undtagelsen er hvis det er noget der står i firkant f.eks. en pavillion, så støtter det hinanden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-06 11:40

Mokof, vi har nu aldrig haft problemer med vores hegn, det er pænt meget stabilt, til trods for, at vi også har lavet hegnet til at det kan fjernes, så vi kan få vores campingvon ud fra haven flere gange
om året. Ellers er muligheden vel også at man kan støbe spyddene fast??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-07-06 12:24

Tro det eller ej - men vores runde stolper fra Colstrup hegn som blev sat i 1964, holder endnu.
Vi har flyttet nogle af stolperne og de er stadig friske og ok.
Stolperne er sat i hvad som helst - altså bare fyldt jord/sten/græstotter osv.
Men de nye såkaldte trykimprægnerede stolper er da vist kun overfladebehandlet, som jeg ser dem.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 24-07-06 13:50

Tak for kommentarerne indtil videre

Jeg har beskyttet det der er i jorden med grøn kobber så levetiden er jeg ikke super bange for - nærmere om sten/jord blandingen kan holde stolperne lige for det er altså temmelig svært at stampe sådan en blanding godt sammen... (hmmmm) selvfølgelig gør en spand vand noget af arbejdet for en men alligevel.
Derfor tænkte jeg nærmere på om I havde nogle forslag til hvordan jeg evt. kunne øgestabiliteten. Jeg kan jo godt fjerne noget materiale igen omkring stolpen i måske et spadestiks dybde men vil cement her kunne gøre en forskel????

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-07-06 17:29

Ja, det er dfgndæfg svært at få op igen!!!, sværere end hvis det kun er jord, for så kan du vrikke stolpen løs. Det bliver sværere med cement.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 24-07-06 21:43

Til Nordsted1. Jordspyddene skal såmænd nok stå fast, det er hvor stolperne spændes fast i spyddene det er kriminelt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-06 23:00

Mokof... vi har ikke noget kriminelt her, det hele står stabilt, og på en del af hegnet tager vi sektionerne af med jævne mellemrúm, da vi har vores campingvogn stående bag hegnet, spyddene er simpelhen bare banket ned i jorden

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 25-07-06 07:33

Tak for svaret Mokof.