/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Bylder/blæner på tungen?
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 12750 gange
100 point
Dato : 24-07-06 02:59

Hej..

Jeg har for et par dage siden været så uheldig at få nogle bylder/blæner på tungen, hvad jeg har fået det af ved jeg ikke :S
Og de klør helt vildt.. Hele tiden.. Man kan sagtens klø dem, ved at skrabe tungen mod fortænderne, men det gør rimlig ondt..
Iøvrigt er det mest på et område forest på tungen..
Hvis jeg står og kikker på dem i spejlet er det sådan nogle små hvid/gule bylder (eller sådan noget), meget små..

Jeg forstår ikke hvad det er? Og de er ret ireterende..

Er her nogle der ved om jeg kan gøre noget? Eller jeg bare er nød til at vente på de forsvinder af sig selv..

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 24-07-06 05:52

Hej

Det kan meget vel være et svampeangreb. Hvis jeg var dig ville jeg smutte forbi min Læge.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 24-07-06 06:41

Mit bud:

Forkølelsessår (Herpes labialis)

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/herpeslabialis.htm

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 24-07-06 07:21

Som tidligere skrevet så kan det være meget og læge er første bud, men derudover kunne du prøve at børste tænder med Zendium. Det forebygger blister mm. Jeg lider meget af blister og får det ved andre tandpastaer, men der er åbenbart et enzym i zendium som der ikke er i andre.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 24-07-06 08:53

I gamle dage brugte man 'tøsejod' mebromin til at fjerne blister i munden med - det var det mest effektive.
Desværre er det forbudt nu, men hvis du kan hitte en gl. flaske et eller andet sted, kan du hurtigt slippe af med stadset. Ellers kan det være en sej omgang.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-06 09:40

Der kan være mange grunde - så derfor gå til din læge

af andre årsager en nævnt kan det være allergi - for eks at du har spist noget med histamin og andre biogene aminer - der kan give meget pludselig og meget forskellig udslag.

I så fald skal du lige være opmærksom på at få foretaget en allergitest

Der skrives meget netop om det - næsten alle steder skrives der om svien - kløen og brænde på tunge og læber - hals osv - det behøver dog ikke at give de udslag i det omfang (ved jeg af erfaring)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-06 09:42
Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 24-07-06 13:52

Hvis der er tale om svamp, behandles det med 'Klorhexidin mundskyllevæske' (fås i to styrker).

Men som de andre siger: Søg læge!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-07-06 14:06

Sandsynligvsi er det "bare" blister.
Du kan købe noget klorhexidin med pebermyntesmag til mundskylning. Det hjælper mod de fleste små-infektioner i munden.
Og hvis det ikke hjælper i løbet af et par dage, så skal du nok spørge din læge.

Men prøv bare selv først med mundskyllevand.
Jeg synes altså, at det er for meget, at søge læge for det mindste lille problem.
Selvfølgelig hvis man er meget påvirket. Eller hvis man har problemer i længere tid, så skal man ikke holde sig tilbage. Men at søge læge for en blist på tungen... Njah... det ville jeg nok ikke selv gøre. Også fordi der tit er flere dages ventetid på småting hos lægen.. Og inden da er problemet nok løst.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 25-07-06 14:19

"Bare blister" kan skyldes en virus, der skal behandles med pencillin. Min Far fik den og har det som har det som Birgitta, man render ikke til lægen med småting, med det resultat, at det eneste man nu kan gøre er at lindre når anfaldene kommer.

Og det er da ikke sikkert, at dine blister skyldes det sammen, men hos min far bliver anfaldene meget slemme, med blister i mund og svælg så han døjer med at spise.

Så kom nu bare til læge.

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 25-07-06 15:59

Mine bud:
1) allergi
2) chili eller anden stærk eller varm mad
3) svamp eller anden infektion - klorhexidin mundskyllevand er nemt at finde på apoteket på hylderne med håndkøbsvarer
4) din tandpasta indeholder natriumlaurylsulfat, som mange ikke kan tåle - dvs det medfører blister (også kaldet blæner eller after) på tungen (mest under tungen) eller på tandkøddet - grunden til, at zendium og urtetandpastaen paradentax (staves måske parodentax eller paradontax) er gode mod blister, er, at de IKKE indeholder NLS.

Brug under alle omstændigheder klorhexidin eller brintoverilte at skylle munden i indtil du har set din læge.

Venlig hilsen Sismo

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 25-07-06 16:01

PS: Virus kan normalt ikke behandles med antibiotikum - heller ikke penicillin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-07-06 16:22

Man kan osse få blister af druk eller sorte bolsjer...
Lev sundt og skyl munden med klorhexidin, så er det hurtigt overstået..
-----Hvis ikke det allerede ER bedre??

Hvordan går det, Bong?

Kommentar
Fra : Elmark81

Dato : 03-08-06 21:03

Jeg får også blistre/blæner på tungen engang imellem. Nogle gange kommer de også på indersiden af mine læber.
Jeg bruger LongoVital (vitaminer?)...når jeg tager dem går de væk....de virker også fint forebyggende hvis du er en af dem der får dem igen og igen.
De er ofte forårsaget af virus, så typisk vil de komme igen. De er totalt ufarlige, men god mundhygiejne er et must!