/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmvandsbeholder tem bereg.
Fra : MonieJacobsen
Vist : 2592 gange
100 point
Dato : 23-07-06 19:09

Er der nogen her der kan hjælpe med et beregnings eksempel på hvor lang tid
det vil tager (i minuter), at førhøje vandet i varmvandsbeholder med 10 grader og med en varmepatron på 1000Watt, og vandet i varmvandsbeholder i forvejen er 10 Grader.
Det er ligemegt med opgivestemperaturen!

Med venlig hilsen

Monie

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 110 point
Dato : 23-07-06 20:07

1 kj opvarmer 1 kg vand 1 grad c
kj * 0,014 = watt/min

Fx. 100 l. varmtvandsbeholder:
100 * 10 * 0,014

= 14 minutter

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 24-07-06 06:41

Tak for svaret nilsg.

Ha' en god dag.

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 24-07-06 15:46

Til nilsg

Lige et tillægsspørgsmål.
Det kan godt være det er mig der er dum, her men faktoren 0,014 hvor har du den fra?

Din formel:
1 kj opvarmer 1 kg vand 1 grad c
kj * 0,014 = watt/min

Fx. 100 l. varmtvandsbeholder:
100 * 10 * 0,014 = 14 minutter
Tallet 10 i ovenstående beregningseksempel, er det varmvandsbeholderens temperatur eller
er det den temperatur man ønsker, at forhøje varmvandsbeholderen med?

Jeg er ved, at lave et regneark hvor jeg ønsker, at indsætte nogen tal for en givende
varmvandsbeholder.
Som:
1: Varmvandsbeholderens størrelse.
2: Varmvandsbeholderens temperatur.
3: Den temperatur varmvandsbeholderen ønskes forhøjet til.
4: Varmepatron i watt.

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 25-07-06 07:50

Hej Monie
Omregningsfaktoren 0,014 fandt jeg på google.
Det er en faktor som er udregnet - og svær at forklare

Formlen hedder: Q= m*delta t * cp

Q= varmemængden= fx. Kcal , Kj eller watt
m= massen = her 100 kg vand
delta t = temp. forskellen = her 10 grader c.
cp = varmefylden = vands varmefylde er- 1 med kcal og 4.2 med kj

Den udregning jeg har lavet er der fejl i.
Jeg vender tilbage om et par dage - når jeg har kigget i mine gamle lærebøger.
Venlig hilsen Nilsg

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 31-07-06 19:39

Hej Monie
Ja - der var fejl i mit første svar.
1 kcal opvarmer et kilo vand 1 grad c.
1 kcal = 0,0012 kwh

Q = m x delta t x cp
1: Varmvandsbeholderens størrelse. = m
2: Varmvandsbeholderens temperatur.
3: Den temperatur varmvandsbeholderen ønskes forhøjet til. punkt 3 - 2 = delta t
4: Varmepatron i watt.

Hvis du vil opvarme 100 l vand 10 grader c :
100 x 10 x 1 = 1000 kcal = 1000 x 0,0012 = 1,2 kwh
Dvs.: en 1000 w varmepatron vil opvarme 100 kg vand 10 grader c på 1,2 time = 72 minutter

Oplysningerne er fra en lærebog SUS - Servicefagenes uddannelsessekretariat

Venlig hilsen nilsg

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 14-08-06 07:14

Hej nilsg

Rigtig mange tak for dit fine svar.
Svar først nu, grundet ferie.

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 14-08-06 10:56

Jeg forsøger at forbedere beregningerne på regnearket her: www.sunwind.dk/projekt/VarmvandsTemperatur.xls

Jeg er ikke god til matematil har heller aldrig lært matamatik men kan ikke lade være med at prøve.
Der er nogen ændringer i midt regnearket jeg godt kunne tænke mig,
at få ændret så de indgik i den samlede beregning.
Det er indastning af Temperatur forøgelse til grad Cºog Temperatur forøgelse til grad Cº.
Og i D17 mulighed for indsat Kwsom skal indgå i selve beregningen D13.

Er det noget du vil give et eksempel på eller hjælpe mig med?

Med venlig hilsen
Monie