/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP på både C og D dreve.
Fra : l.Wils
Vist : 619 gange
500 point
Dato : 23-07-06 11:59

Jeg har været så uheldig at indstalere Windows XP på både C. og D drevet nu starter det på C drevet hver gang jeg åbner og jeg har indstaleretalle filer og programmer på D drevet. selvom jeg har Diskdefragmenteret C drevet ligger XP stadig på C drevet og starter der.Jeg vil gerne fjerne det fra C drevet så det aut. åbner på D. Hvordan?
hilsen L.W.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-07-06 12:06

Dit styresystem SKAL ligge på c-drevet for at det fungerer optimalt. Det gælder for alle de programmr u instllerr at de kal ligge på c-drevet.- dreet er ti ateme alt mulig andet fx. douente bederlign.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-07-06 12:07

Jeg har slv en computer hvor XP af en eller anden grund har lagt sig p -drevt og hvergang den starter op skal de igenem Scandisk for atfungere. Det bliver dog snart lavet om for det er da for bøvlet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-07-06 12:18

C-drevet er det centrale drev til styresystem.
Det kan ledes hen til et logisk drev som så hedder C: når det er aktivt.

På drevene D: ..........................................Z: kan dele af styresystemet eller programmer ligge.

Defragmentere er oprydning så eks. alle dele/filer som hører sammen også ligger sammen.
Der kan ikke defragmenteres over flere drev på en gang.

Styresystemet kan ikke uden videre flyttes, hvis det ligger på to drev.

Hvordan konstaterer du at styresystemet ligger på to drev.

Programmet Partition Magic kan samle (merge) partitioner, men jeg ved ikke om programmet kan
når der er opsplittet styresystem på.

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 23-07-06 12:28

Når jeg starter. spørger den indledene sorte skærm om jeg vil åbne på Windows XP eller på Windows XP, og jeg har 20. sek. til at svare.
Da jeg indstalerede XP på C ville det ikke køre rigtig, derfor inds. jeg det igen på drev D virusskander har jeg nu på D og det virker ikke på drev C.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-07-06 13:37

Årsagen til, at der sker det bogstavs drevfusk ved indstallation er: (tror jeg)
At der laves mere end et drev eks. C: og D: og XP ikke kan finde ud af hvilekn der er C: drev.
Så mit råd er at lave kun et drev med den størrelse som behøves.
Efter installationen kan man så opdele resten af harddisken i mindre partitioner.

Accepteret svar
Fra : Mokof

Modtaget 500 point
Dato : 23-07-06 13:49

Du må installere igen ogformatere drev D

Godkendelse af svar
Fra : l.Wils

Dato : 23-07-06 14:57

Tak for svaret Mokof.
jeg er begyndt at installere programmer på C drevet. så håber jeg bare at XP kan fjernes fra D.

sikke noget det var nemmere dengang vi brugte blyant og viskelæder
hilsen og tak.L.W.

Kommentar
Fra : Jonsina

Dato : 23-07-06 15:48

boot din windows install cd og formater dit d: drev derfra

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-06 16:25

Hvis XP er indstalleret som du fortæller, så bliver det noget rod du laver ved bare at indstallere, uden at rette op på din HD først. Den nemme vej kan blive den trange vej.