/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Graviditetstest.
Fra : Højris
Vist : 1272 gange
50 point
Dato : 23-07-06 10:07

Hvordan virker en graviditetstest rent kemisk?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-06 10:37

Hvis du tænker på test baseret på en urinprøve, så er det fordi, at under graviditeten, ændrer surhedsbalancen sig i urinen, og det der er i graviditetstesteren til at skifte farve ved kontakt med urin, det virker faktisk på samme måde, som når man i fysiklokalet i skolen brugte lakmuspapir til at måle om noget væske består af syre eller base.

Men en graviditetstester er aldrig 100 % sikre, da der kan være faktorer der gør, at resultatet bliver forkert.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : snotbolle

Modtaget 50 point
Dato : 28-07-06 13:54

Dova: Det er en værre gang vrøvl. En graviditetstest-strip er IKKE et pH indikator papir. Når en kvinde bliver gravid producerer hun et hormon, Human Chorionic Gonadotropin, og på teststrippen er det immobiliseret et "antibody" som genkender dette hormon med meget stor sikkerhed.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 22-08-06 15:46

Ja, hvis det var pH-afhængigt tror jeg sgu også at de fleste, mænd, kvinder grise og heste, ville teste positivt efter en hård weekend i byen.....

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 25-08-06 15:21

En tur i byen !
Hvordan så hvis kvinden spiser meget hvidløg ? !!
Det kan da ihvertfald smages i f.....
Nå undskyld det var så heller ikke serligt seriøst, men en urinprøve fordre ikke nogen afholdenhed.

NB. nu var det min kone der spurgte, og hun er her ikke lige nu. Nu bliver hun nok sur på mig.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 25-08-06 15:43

Snotbolle har besvaret spørgsmålet korrekt.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 06-01-07 10:08

Tak for svaret snotbolle.

Ja det er jo et stykke tid siden nu, men min kone og jeg kom til at tale om det,igen.
Vi syntes at det lyder som en rigtig god forklaring.
"antibody" JAvel ja ???