/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
made in china
Fra : aasenissum
Vist : 515 gange
50 point
Dato : 23-07-06 06:10

i mange år stod kina for mig som et visdommens land.
jeg havde som barn bl.a. læst om bokseropstanden (aner ikke hvor bøgerne kom fra, da mine forældre i hvert fald ikke læste med), som nok var barsk læsning.
senere blev jeg betaget af systemet med at arbejde i marken på lige fod med arbejderne, når man havde færdiggjort et medicinsk studium.
måske fordi jeg selv var et brushoved, havde jeg en romantisk forestilling om det, at kunne tie stille og være mystisk som de kloge i kina.

efterhånden har min indstilling dog ændret sig drastisk.
behøver blot at nævne menneskerettighederne.
i den forbindelse tænker jeg især på tibet, en fredselskende nation, som lever i evig frygt for overgreb fra kina. måske fordi de mange kinesere mangler plads?

så vidt jeg ved, går danmark udenrigspolitisk ind for menneskerettighederne.
altså - på den ene side fordømmer vi - på den anden side støtter vi uanede mængder af billig import fra kina.
prøv næste gang, du er i brugsen, at vende den der ( og andet) kære lille engel på hovedet - made in china. de fleste juleting er - made in china.
kineserne er dygtige. de ved nøjagtig, hvad vi her i vesten falder for "og så til den pris". året rundt.
jeg ved godt, at min "venden på hovedet" ikke ændrer en tøddel, men alligevel kommer englen hver gang tilbage på hylden. farvel og tak.

det minder for mig om systemet med at sælge våben til et land, for derefter at yde bistand til de arme indbyggere samme land. når den lovede bistand overhovedet frem eller er det blot et spil for galleriet (en kolossal mediebegivenhed med verdenspressen som tilskuere).

jeg har ikke udtænkt et snedigt spørgsmål, men jeg har blot lyst til at høre jeres mening her en tidlig søndag morgen.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-07-06 06:17

Citat
på den ene side fordømmer vi
tilføjelse: når disse menneskerettigheder brydes

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-07-06 07:45

Jamen du har da ret Aase men det er det sædvanlige danske paradoks: Vi er både moralske og kapitalistiske. Vi vil så gerne klappe os selv på ryggen og påstå (og have andre til at tro) at vores moral er totalt upåvirkelig og stålsat, men det må ikke gå ud over vor valutabalance eller vore muligheder for at eksportere vore varer. Der er masser af eksempler, f.eks. sagen om Brent Star (Shells boreplatform) og Frankrigs atombombesprængninger i Karibien. Ih hvor vi danske holdt op med at købe Shell-produkter og fransk vin!!!!!!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-07-06 08:30

ja netop, jeg selv handlede ikke hos shell i så mange år, at jeg var liiige ved at glemme årsagen.
ligeså grønthandleren i århus (handlede med sydafrika...)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-07-06 08:39

Og Muhammed-tegningerne contra Mejeriprodukter. Børnearbejde contra billigt Bomuldtøj o.s.v o.s.v. Kunne blive ved i timevis.

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 50 point
Dato : 23-07-06 09:07

Apropos kinesere i Tibet, de kan også godt lide at misbruge Danmark i stor stil, jeg har intet til overs for det. " My name is Menta Li Ill
http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/article204963.ece
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article205052.ece
For at se hvor alvorligt og stort problem det er vil jeg kraftigt anbefale at læse artiklerne ude til højre under "læs også"

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-07-06 09:19

I starten da der kom Kinesiske unge til landet og de første spæde svindelsager kom frem, tænker på den om en restaurantør på Langelinie der have hjulpet med at "sluse" nogen ind ulovligt. Ja dengang talte herboende kinesere (nogen der har boet her en længere årrække) deres sag og sagde "at de håbede at den danske stat ville have mercy for det var så synd for de stakkels unge, de havde nemlig nærmest pandsat hele familien og dennes omgangskreds hjemme i Kina for at kunne rejse hertil og få en uddannelse og på den måde engang kunne betale familien tilbage. De var familiens eneste håb om en bedre fremtid så Please send se igennem fingrene med det."

???????

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 08-08-06 10:34

Tak for svaret mulberry.