/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Loft spot! halogen / spare pærer
Fra : Rodrigo
Vist : 1803 gange
50 point
Dato : 20-12-02 13:07

Hej !
Nogen der ved/kender en indbygnings loft spot ( af de små størrelser til WC ) der bruger spare pærer!, jeg syndes kun jeg kan finde halogen modeler.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 20-12-02 14:09

Hvor småt mener du med "små størrelser"
De mindste sparepærer er nu ikke særlig små.

Jeg har selv brug halogen udgaven af "punktlampen". Findes også til gløde/sparepærer i model 20011 / 20012 / 20019
Her er en målsat skiste - http://www.focus-lighting.dk/focus/gfx/produkter/skitser/20011.jpg

Halogen pærer har de fordele at de faktisk er ret energi effektive da de brænder på lavvolts spændning fra en transformator og lys mængden er meget intens hvilket gør et bade/toilet rum meget mere "apetitlig" ( i mangel af et bedre ord). Plus ej at forglemme deres størrelse (eller mangel på samme)

Håber det er noget du kan bruge.

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 20-12-02 14:27

Tillæg

her er nogle relevant sites min webbot fandt

http://www.thorn-jakobsson.dk/
http://www.louis-poulsen.dk/belysning/brochurer/default.asp
http://www.fagerhult.com/shop/default.asp?sprak=1

og her er en allrounder om belysning fra NESA - http://www1.nesa.dk/sme/Nesa_04.jsp
der har de også samlet en del links til producenter - http://www1.nesa.dk/sme/Nesa_41x/Nesa_414/Nesa_4141.jsp

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 20-12-02 17:54

"Halogen pærer har de fordele at de faktisk er ret energi effektive da de brænder på lavvolts spændning fra en transformator " - - -skriver Master_of_KeFir

Det er lodret forkert, det du skriver - Selvom det er en udbredt opfattelse, bliver den ikke mere rigtig heraf. hvis du med effektiv mener at de er billigere i el, at bruge. Fx en 25 W halogen pære er på 25 W, uanset om du bruger 12, 24 eller 240 Volt som forsyningsspænding.

Du har til gengæld ret i at lyset er mere "appetitlig" og ikke mindst mere spændende.

På trods af, at jeg er energirådgiver, vil jeg alligevel anbefale, at du bruger halogen, selvom de har et større elforbrug pr tids-enhed, end tilsvarende A-pærer (sparepærer). En tilsvarende A-pære er på vel ca. 7 W, og dermed mere elbesparende.

Det du så skal gøre, er at sørge for, at lyset ikke brænder "uhæmmet". Sæt fx en lysfølsom bevægelsesmelder op. Der vi så kun være lys i den periode, der er behov (i mørke tidsrum) og når der er nogen på badeværelset.

Hvis du ønsker A-pærer, så må du finde dig i reletive store spots, men de er nu heller ikke så ringe.

Mvh Knud

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 20-12-02 20:50

Hvis jeg har forstået diagramet rigtigt - http://www1.nesa.dk/sme/Nesa_31x/Nesa_312/Nesa_31233.jsp vil jeg tillade mig at fastholde :
At de nye 12V halogen pærer er dobbelt så effektive som gløde pære og lever 5 gange længere ! og det er inklusiv tab på trafo'en.Man får altså den samme mængde lys, for den halve strøm ! I min bog, kalder jeg det for ret effektiv.

Især når faktorer som også er ganske væsentlig for en forbruger, så som reponstid og lysfarvegengivelses egenskaberne og ikke mindst anskaffelse pris, der faktisk alle matcher gløde pæren, ikke tælles med i "officielle" sammenligninger. Der kan alle de andre former for lyskilder slet ikke følge med.

Jeg mindes en forbruger undersøgelse for 2-3 år siden der afslørede at hoved grunden til folk ikke havde taget sparepære til sig, var at de er alt for lang tid om at tænde op på fuldt blus (er dog blevet væsentligt bedre idag, men det er stadig ikke de samme) og at lyset i dem er for fladt, samt anskaffelse prisen bare var for høj.( Givet; de holder længere, men dog det spørgsmål om hvor stor en penge seddel man skal have op ad tegnebogen, der tæller for folk er flest).

Nå det så er skrevet, og min forbruger bias er kommet frem (i lyset) ...

vil jeg da klart GIVE DIG RET i, at samfunds, miljø og energi mæssigt er alle andre lyskilder på nær den gamle trofaste glødepære meget bedre.

Jeg giver remi hvis du accepter at 50% elbesparelse er RET effektiv !

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 20-12-02 21:41

- det jeg bemærker og kommenterer, er det du skriver:
"...effektive da de brænder på lavvolts spændning fra en transformator"
Og præcis dette er noget sludder. At det er lavvolt betyder ikke i sig selv, at det er effektiv eller besparende. Spændingen har ikke noget at gøre med effektiviteten i sig selv.

Det er korrekt, at en NY type halogenpære, er dobbelt så effektiv som en "almindelig" glødepære. Det har jeg heller aldrig benægtet. Det jeg skriver er....(se de første 2 linier)

Hvis du vil tale om besparelser, så er en A-pæres forbrug altså ca. 25% af en glødepæres med samme lysmængde - altså flere lumen pr Watt (kr.) Og så taler vi her om en besparelse på 75%, og ikke 50%

Men tilbage til det oprindelige spørgsmål fra Rodrigo: Brug du kun halogen, men med omtanke.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-12-02 14:04

"Rodrigo" <Rodrigo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:IJDM9.7834$Hl6.966669@news010.worldonline.dk...
> Hej !
> Nogen der ved/kender en indbygnings loft spot ( af de små størrelser til
> WC ) der bruger spare pærer!, jeg syndes kun jeg kan finde halogen
> modeler.
>

Det er nok svært at finde nogle i små størrelser, men du skal lede efter
spots med pl-rør. De er lidt mindre end de spots med traditionel sparepære.

Jeg mener at Nordisk Solar og Louis Poulsen fabrikerer nogle.

Tag i en el-forretning, Lysmesteren e.l. og se på udvalget !

Hilsen

René

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-12-02 19:22

Det kunne måske være en ide' at vælge halogen spot beregnet til de små stift
pærer. De fås ned til 10W.

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.431 / Virus Database: 242 - Release Date: 17-12-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-12-02 19:26

"SvenP" <saerlig@jubiimailns.dk> skrev i en meddelelse
news:atvn4i$juc$1@news.cybercity.dk...
>
> Det kunne måske være en ide' at vælge halogen spot beregnet til de små
stift
> pærer. De fås ned til 10W.

Det er ikke kun stiftpærerne som kan fås ned til 10W. Andre halogen pærer
kan også fås i 10W.

Mvh - Martin

Kommentar
Fra : lark

Dato : 28-01-03 18:46

9137Hej Rodrigo.

Harald Nyborg sælger indbygningsspot der helt ligner de små halogenlamper.

De har energisparepærer.

Mærket er MEGAMAN , og har varenummer (hvid) 9137 , og i (sølv) 9138 .

Et sæt koster 139,50 kr.

Hilsen LARK

Kommentar
Fra : AZerikrc

Dato : 26-03-03 22:56

Læs forskrifterne ordentlig ved montering af disse halogenspot, idet de bliver meget varme. De kan ved forkert tilslutning/monterin forårsage brand.

Kommentar
Fra : AZerikrc

Dato : 26-03-03 22:57

Læs forskrifterne ordentlig ved montering af disse halogenspot, idet de bliver meget varme. De kan ved forkert tilslutning/monterin forårsage brand.

Kommentar
Fra : lark

Dato : 24-06-03 18:15

Til rodrigo

Er der nogen svar der dur?

Dit indlæg/spørgsmål er fra december, og nu er det juni.

Er du for fedtet til at give point?

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 11-02-04 00:12
Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 17:55

Gud i himlen min ven.
Halogenpærer/installation er jo sparepærer, du får jo meget mere lys pr. forbrugt Kw/t.
Vær dog opmærksom på ar der er meget strikse regler for installationen, ikke mendst i forhold til din forsikring.

mvh

Jørgen

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 19-12-04 19:41

Jagd:
Jeg ser i din profil, at du er elektriker - pinligt.

Hvorfor pinligt?
Jo, fordi du burde vide, at halogenpærer IKKE er sparepærer, de er lavvolt-pærer (altså ikke sparepærer eller lavenergipærer eller noget i den retning). Korrekt at de er gode mht lm/Watt, men ikke nok til, at de kan betegnes, som du gør.

Og pinligt fordi, du som fagmand ikke kan skrive kWh korrekt (Kw/t er forkert).

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 19-12-04 20:47

jo - men det var da kun 1 fejl. Effekten af det lys ( nyttevirkningen/ lux /candela ) er for f...... da mere pr. kw/h end du får i en 60 w pære. Undskyld at jeg brugte den danske betegnelse t. ( Timer ) istedet for den internationale betegnelse h. Såvidt jeg ved betyder h - hour = Timer ( På dansk ) er - du eine klugsheiser oder was ?

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 20-12-04 06:19

Det er "Halogenpærer/installation er jo sparepærer" som er forkert

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 20-12-04 06:29

- og skal vi pinde i det, så er kWh den oficielle danske betegn. for energi. Og ikke som du skriver 'effekt/time'

- desuden skal bogstavet "k" være lille, "W" være stort, idet 'k' er et udtryk for kilo, og 'W' en fork. af et navneord, og alle navneord skal være med stort

Som fagmand må du ikke sjuske med de elektriske betegn., det er kun joualister der må, men de roder også rundt i det