/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rust på galvaniserede hængsler
Fra : vagn2901
Vist : 5039 gange
200 point
Dato : 22-07-06 16:32

I vor udestue har vi et foldedørsparti. Nogle af de udvendige hænsler m.m. har efter 6-7 år fået en del rust.
Kan man male dem med en specialmaling, således at de bliver pæne igen?
Eller er der en metode til fjernelse af rusten?
Vagn

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 22-07-06 16:51
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-07-06 16:56

Bland lidt fint sand med alm. olie. Puds med denne blanding på de blanke dele der er angrebet af rust. Det fjerner rusten fint! Du kan også bruge den Rustbeskytter der hedder WD40 til at fjerne rust med. Der skal også her pudses. Hilsen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 22-07-06 18:02

arne >>det er da et MEGET dårligt råd
olie og WD40 ( er også et olieprodukt ) gør det meget svære at slibe , og er der bare en lile rest tilbage af det , er det umuligt at få den efterfølgende maling til at holde

slib rusten af med sandpapir , mal med koldgalvanisering ( som nævnt øvers ) eller eg god maling

når malingen er hærdet igennem kan du evt smørre dem med WD40

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-07-06 18:08

Olien kan da bare fjernes når rustbehandlingen er overstået. Det er da ikke noget problem.
Iøvrigt siger jeg ikke at man skal bruge begge dele? Det er enten det ene eller det andet.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 22-07-06 21:39

Du skal købe noget det hedder "hammerite". Det er beregnet til at male direkte ovenpå rust. Man sliber emnet en gang med groft sandpapir, for at tage ujævnheder, inden man maler med hammerite, som stopper rusten.
http://www.hammerite.com/
http://www.borup-kemi.dk/dsn/dsn-rust-intro-01.asp

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-07-06 17:40

Jeg ville startemed ar tage gummihandsker på og en af de der skuresvampe med noget groft grønt plastikagtigt på skumgummi, tage lidt opvaskemiddel, og skure lidt. Sker der noget vil jeg fortsætte til der ikke sker mere, eller alt rusten er væk.

Er der stadigt rust tilbage, vil jeg bruge fortyndet eddikesyre, saltsyre oxalsyre eller lignende, og så skure til der ikke er mere, og derefter skylde grundigt. færdigt arbejde.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-07-06 17:56

a.c >> er du rigtig klog
for det første vil sæben også afsætte et fedtlag som maling heller ikke kan binde på , og er du klar over hvad der kan ske når saltsyre olig. kommer i forbindelse med jernet , udover at det nemt kan ødelægge jernet af , kan der udvikles meget giftige dampe , faktisk så giftige at der er flere der er døde af det

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-07-06 19:05

Jeg sagde fortyndet syre. Det foregår udendørs. Jeg sagde opvaskemiddel. D.v.s. sulfo, der er svovlsyre behandlet fedtstof. Sulfo påvirkes ikke af syre; der afsættes ikke et fedtlag, som hvis det havde været brun sæbe eller sæbespåner. syre tager rust. der skal ikke bruges ret meget, og det kan der heller ikke vre ret lang tid af gangen, da det er på et monteret hængsel, hvor du skrubber med en skuresvamp. kun den del der kommer i kontakt med zinken kan give lidt gas, og mest brint og klor.

Men se hvor langt du kommer uden syre, og er der stadigt noget, så kom lidt syre i noget vand, og fortsæt til det er uden rust.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-07-06 22:47

Man kan også bruge Loctite x80 som omdanner rust og forsegler.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=496829130&n=1215135622 rul lidt ned
Bagefter kan det så males med galvafreud eller lign.
http://www.lindbergshop.dk/shop/default.asp?ReferrerStr=&ProductID=8127

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 27-07-06 13:29

Tak for svaret o.v.n..
Jeg har brugt koldgalvanisering med Galvafroid. Det var nemt og er blevet rigtig flot. Jeg har givet det 3 gange. Nu får vi se hvordan langtidsholdbarheden er, men mon ikke den er i orden.
Mvh.
Vagn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-06 15:10

Selv vagn2901 mine egne erfaringer, siger at det holder længe