/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke komme i kontakt.....
Fra : jysch
Vist : 701 gange
100 point
Dato : 22-07-06 08:23

Tidligere igår kom jeg til at slukke for min pc'er inden den var færdig med at lukke ned - og nu kan jeg ikke komme ind på den
Citat
Der mangler: Windows\system32\config\system
Du kan forsøge at reparerer denne fil ved at starte windows installation ved hjælp af installationsprogrammet cd-rom.
Tryk "r" i det første skærmbillede for at reparere.

Og når jeg starter med installations-cd-rommen, kan jeg ikke få lov at komme videre.

Hjælp mig!!!!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-07-06 08:26

Hvor langt kommer du med indlæsningen

Kommentar
Fra : peque

Dato : 22-07-06 08:28

Hvad mener du med du ikke kommer videre!
Du skal boote på CDrommen og vælge hjælp efter den har læst de forskellige drivere ind ?? Her kan det dog være et problem hvis det er speciel hardware du har i maskinen !

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-07-06 08:34

Hvis du ikke har en bootmenu, skal du i bios og sætte first boot til cdrom. I første R, trykker du R, logger på windows (1), logger på som administrator, skriver chkdsk /r, og trykker enter, når det er færdigt skriver du fixboot og trykker , skriv J, tryk enter, når det er færdigt, skriver du exit.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-07-06 08:48

Vil prøve når jeg kommer op - skal ind og sove nu - kikker på det senere - men det irrertererer mig meget, at jeg har problemer med at komme ind

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-07-06 08:52

Du er lige nødt til at forklare hvor det er problemet er og hvornår. For at svare på hvad der er galt når du siger - problemer med at komme ind - er jo et vidt begreb

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 22-07-06 09:28

1: Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en eller se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til "Advanced Setup Page". Der sætter du 1'st Boot Device til CDROM
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.) (se link her)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7: PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8: Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9: Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .

10: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

11: luk Dcom http://grc.com/files/DCOMbob.exe
Kør det, tryk på fanebladet "DCOMbobulate me" tryk på "Disable DCOM" og genstart
læs mere om dcom her : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom

12: Og så som det sidste: Ind og checke for Windows Updates, som skal installeres påny.

Eller endnu bedre:
Allerede før formatering/install/repair af Windows XP er det en god ide at have downloaded SP1a og andre vigtige up-dates og så have dem liggende på et andet drev eller på CD, så de kan blive kørt ind før tilslutning til internettet. For at få dem downloaded er det bare at gå ind på Windows Update, og så er der til venstre en mulighed der "Gør Windows Update Personlig", hvilket betyder man kan downloade og efterfølgende installere.
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 22-07-06 09:30

Her er der billeder med.
http://www.helgec.dk/xp-install.html

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 22-07-06 09:48

hvorfor dog al det arbejde med repair nå der en meget simplere løsning
(forresten er repair-vejledningen meget godt kopieret fra mit lille hjælpesite)
Her kommer så den simple løsning:
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no19

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-07-06 09:53

Korrekt hcma

Jeg har selv brugt din vejledning i flere tilfælde og det er superlet.

Det jeg prøver at få spørger til er jo også netop at fortælle hvad det er der går galt for jeg gider ikke at sidde og skrive en lang afhandling hvis det er noget andert der driller

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 22-07-06 09:58

hcma!
Vejledningen fandt jeg her. http://www.eksperten.dk/spm/459596

Meget interessant website du har.
Der er go vejledning at få.
Har gemt den i foretrukne.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 22-07-06 10:00

jysch >> er der nogle fremskridt ?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 22-07-06 10:02

rosco40 >> (som du kan se, er vejledningen om repair blevet modificeret en smule)

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 22-07-06 10:14

Ja det kan jeg se. godt arbejde

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-07-06 13:34

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-07-06 14:16

Godmorgen - forløbig tak for jeres indlæg - skal kikke på det, når jeg kommer hjem igen.

Det er jo ikke meningen at jeg vil miste alle de ting jeg har på min puter, så jeg vil jo kun kunne komme ind og få den startet op igen.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 22-07-06 14:20

hvis du følger min vejledning, mister du intet

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-07-06 16:05

Jeg kan ikke få lov til at køre "fejlsikret" tilstand og kan ikke komme ind til dospromten.

Når jeg beder den "R" i det første billede sker der ikke noget og hvis jeg venter til oversigten med partioner - står der ikke "R" - så løsningen er desværre nok en ny installering, men jeg er jo ked af at miste mine dokumenter og noget fra Outlook Ekspress.

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 100 point
Dato : 22-07-06 16:16

Har du mere end 1 partition på disken, kan du indstallere på det anden partition, flytte dine data, derefter kan du indstallere på det rigtige drev, og slette win på den andet.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 23-07-06 07:17

Jeg har én stor hardisk som er delt op i 4 drev.

Men her i nat kom jeg til at tænke på at jeg kunne måske putte en hardisk mere i og så installere Windows på den - og så må jeg kunne hente diverse dokumenter og emails og -adresser fra den anden - Tror i det var en mulighed?

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 23-07-06 10:52

Det ville være en go ide.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 23-07-06 10:53

Husk at flytte jumper på den gamle HDD

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 23-07-06 16:53

Nu prøver jeg at installere xp home på en af de andre drev - men den siger at min produktnøgle ikke er gyldig ? Jeg har brugt den nogle gange - er der noget om at man skal ringe/skrive nogen steder hen for at få den gjort gyldig - det er en original skive

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 23-07-06 17:04

hvis du har brugt den for mange gange inden for det sidste ½ år, er du nødt til at ringe til microsoft for at få en ny nøgle
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no1

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 24-07-06 23:55

Jeg fandt en "gl" disk, med en "gyldig" nøgle - og installerede på et andet drev - det virker og jeg har fået flyttet mine dokumenter - alt ok ----- men lagringsmappen til mine emails, kan jeg ikke finde og min adressebog, men det må jeg jo desværre leve med. Men nu ser jeg at jeg kan finde noget outlook expres med endelsen dbx, jeg ved bare ikke med hvad jeg åbner dem - kan I sige mig det, for så kan jeg nok rede det meste. Jeg vil gerne finde ud af det før jeg formatere mit C-drev.

Kan jeg ringe til Microsoft Danmark og få aktiveret min produktnøgle til mit XP home?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-07-06 08:05

Funktioner - indstillinger - vedligeholdelse - lagringsmappe, der kan du selv bestemme, hvor du vil have dem lagret, du kan evt. lave en mappe på skrivebordet (mail) så er de til, at finde.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 26-07-06 22:27

Tak for svaret peet49. Det havde jeg ikke selv tænkt på - jeg har vist redet det meste - tak også til i andere som så venlig har prøvet at hjælpe

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-07-06 22:36

Selv tak.