/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Flueplage
Fra : Rytterknaegten
Vist : 6368 gange
499 point
Dato : 22-07-06 01:43

Hej derude.
Min familie i Jylland er ude for en sand flueplage, så derfor søger jeg et godt råd, OG DET HASTER. Huset ligger i landområde, med en sø tæt ved hvor vandet er grønt?
De kan ikke være indendørs uden de har sprøjtet med et eller andet, ved ikke hvad det er, efter en halv time kan de gå indendørs og støvsuge op, det er fuldstændigt vildt. De har de gammeldags brune fluestrimler hængende 10 steder i huset, og kan ikke have vinduer åbne i denne varme, for så vælter det rundt med fluer igen.
De har vist også prøvet Vapoon strips, der normalt ikke må benyttes indendørs. der er værre end i en svinestald!!
Nu har de en ide om de måske klægges i huset? Min fætter sidder udendørs og sover i en stol om natten, det er et helvede. Er der nogen derude der kan hjælpe med gode råd.
På forhånd tak.
Rytterknægten

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 509 point
Dato : 22-07-06 02:14

Fluer kan være en sand plage, men heldigvis er der mulig at slippe af med plagen, fluelarver klækkes mest i staldgødning, så har de dyr og mødding, skal indsatsen sikkert sættes ind der, det mest effektive er et middel som stopper fluelarvens udvikling, eller sort plastik over møddingen/kompostbunken, plastikken hindrer fluer i at lægge æg og de som bliver lagt alligevel, bliver ødelagt af varme, der er også som du er inde på, mulighed for at de klækkes inde, i køkkenafløb for eksempel, eller i nærheden af beboelse, hvor der er rådnende materiale, sørg for at der ikke er utætheder og at der er velfungerende vandlås på kloaken, sådan at du er sikker på at der ikke klækkes indendørs, vinduerne kan åbnes, hvis der sættes fluenet i, det kan købes i enhver byggemarked, jeg bor selv på landet og har dyr, både af hensyn til dyr og mennesker bør flueplagen begrænses, og det mest effektive er at bekæmpe på larvestadiet, der kan købes rovbiller og gyllefluer til biologisk bekæmpelse, det kræver lidt øvelse at få det til at virke, men det kemiske middel Neporex er det mest effektive, læs om midlet og andre kemiske løsninger her: http://www.trinol.dk/?id=41

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-07-06 02:15

Der er ikke meget andet at gøre, end det de allerede gør.

Bortset fra at finde ud af hvor fluerne kommer fra, og det er ofte svært, da der ofte f.eks. kræves en lille kompostbunke i haven for at udløse en sand flueplage.

http://morud.dk/taekkemand/Doc/03%20S_screen.pdf

http://www.bayer.dk/bayer/Internet_HH_dk_New.nsf/61bacdb95a97b24dc1256a1800448baa/a19ac7d1750f6630c1256b0a004250cc?OpenDocument

mvh dova

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 22-07-06 02:33

Hej O.V.N
Tak foreløbig for svaret.
Jeg kan lige tilføje at det er et nedlagt landbrug Fætter og Frue bor på, så mødding eller dyr er der ikke, måske kompost??De 2 hunde er selvfølgelig også plaget af det. det andet du skriver lyder også interresant.
Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 22-07-06 02:35

Hej igen.
Også Tak til dig DOVA.
Mvh rytterknægten

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 22-07-06 08:06

Et links at kikke på http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/spyflue.htm
dr.dem

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 22-07-06 10:21

Hejsa, nu ved jeg ikke SÅ meget om emet, men har de en septitank? Det er der jo mange på landet der har, og hvis den var utæt på en måde...?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-07-06 12:31
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-07-06 12:33
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-06 14:31

Din fætter kan også købe insektkillers, de der elektriske nogle, der sender et lys som simpelthen drager insekterne til sig, de dør på stedet, du kender dem sikkert godt fra bagerforretninger??De
kan købes hos isenkræmmere og i campingcentrer, til ca kr. 100

Du kan også se om der er hjælp at finde her

http://www.chrisal.dk/?gclid=COqIja-qpYYCFQdBMAodnzIrCg

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 22-07-06 15:25

Vi havde de samme problemer for et par år siden, hvor vi fandt ud af at det var et gods der havde udlagt et staldgødningsdepot, 500m fra et mindre landsbysamfund. Vi henvendte os til Teknisk Forvaltning, som kom ud og kiggede på sagen, hvorefter de pålagde godset at sprøjte møgbunken med et insektmiddel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-06 15:33

Hvis din fætter har brugt Vapona strip i længere tid, kan jeg næsten sige med sikkerhed, at det må være noget der kommer udefra, der findes vist ikke noget der er så giftigt/effektivt som dem, jeg tror ikke engang de må bruges i staldbygninger længere. Vi brugte dem selv for ca 23 år siden, vi havde ikke så meget som en flue eller edderkop, men jeg blev godt nok chock da jeg fandt ud hvor
giftige de var, og har aldrig haft dem inden døre siden.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-07-06 16:44

Jeg bor også på landet og har mine dyr lige uden for vinduerne.
De fluer, der er i gødningen, er ikke de samme som dem der terroriserer os inden for. Gødningsfluerne er meget mindre, dem der plager os inde er alm. stuefluer.

De kommer ude fra, men hvor ved jeg ikke!

Vi har persiennerne rullet for og hoveddøren lukket (de kommer især ind af hoveddøren, der ligger i sol og læ!)

Næste kamptræk er fluenet, der skal spændes på rammer. nettet er indkøbt i Miljøfoder i Viborg - her koster en stor rulle 60 kroner (altså det kvarte af hvad de tager i Silvan og lign. steder!)

Ja, de er til at blive vanvittige af! Dyrene plages også (så de bliver sprøjtet OG går med fluemasker!)

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 22-07-06 18:33

Det er også sikkert det problem at fluene er der, og at de kommer ind i stuen, problemet er også at fjerne dem, så kom med noget Rytterknægten kan bruge til noget.
dr.dem

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-06 19:16

I skal lige tænke på, at hvis man bruger naturgødning i haven i stedet for kunstgødning, så dyrker man altså fluer også...

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 23-07-06 03:01

Tak til jer alle.
Vi er nu igang med at nærlæse alle Jeres indlæg. Men Vi modtager gerne flere ideer, der kan løse problemet.
Mvh Rytterknægten og Familie

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 04-08-06 00:43

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-08-06 01:25

Selv tak fandt familien ud hvor fluerne kom fra og fik dem bekæmpet

Kommentar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 05-08-06 07:51

Hej O.V.N
Jeg har ikke fået talt med min familie endnu. Tak til ALLE der bidrog med indlæg om flueplagen. Desværre kan man ikke dele points mellem "bidragsyderne", DET er faktiskt noget jeg har sukket efter længe. Fortsat GOD sommer til jer alle.
Mvh Rytterknægten.