/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
gode råd om 2 hunde..
Fra : SACA2
Vist : 748 gange
100 point
Dato : 21-07-06 22:37

HJÆLP...

Vi synes vores dejlige hanhund på snart 2 år skulle have sig en "brormand" og har nu på 3 dag oplevet at det er rigtig svært for den "gamle".
Vi førte dem sammen efter alle gode råd, først neutralt sted, derefter i haven og til sidst inden for...
Vores "gamle" hund er bange for de nye hvalp der kun er 8 uger..Hvalpen er meget voldsom og svarer igen når han forsøger at sætte den på plads. Det har resulteret i at vores "gamle hund" mest har halen mellem benene i hvalpens vågne timer og flygter rundt
Hvordan får vi vores gamle hund til at blive tryg med "vildbassen" få skabt herakiet...Lige pt. står han fortabt med halen mellem benene og ser på at hvalpen spiser hans mad, tager hans bedste sovesteder m.m.
Hvalpener også VILD og laver VILDT mange "numre" og svarer igen hvis vi skælder den ud for at bide i hegnet, eller hindrer den i at bide i stole og lign.
Hvad gør vi??

Kommentar
Fra : Mopseflip

Dato : 21-07-06 22:45

Jeg har lige sammenbragt en hvalp på 11 uger med vores hanhund på 8 mdr. Hvalpen huserede de første par dage og bed bare på, hvis "den gamle" kom i nærheden. Vi satte os så ned (i en social rundkreds) og legede med hundene sammen, og efter nogle dage var de fortrolige med hinanden. De har nu været sammen i 14 dage og det går bedre og bedre for hver dag der går, og vi er nu helt fortrøstningsfulde. De leger sammen, søger hinandens selskab - dog kan den lille ny godt blive gal på den gamle, men den gamle kan også godt finde på at skubbe den nye væk fra madskålen. Det er jo dyr og de bliver simpelthen nødt til at finde deres egen rangorden, men man skal selvfølgelig holde øje med dem, så man kan nå at bremse dem, hvis de flipper.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 21-07-06 23:01

Problemet er at den 2 årige er BANGE for at lege med, selvom vi leger med hvalpen ...Han stopper legen hvis vi leger med ham og hvalpen kommer i nærheden...*Så det med "rundkreds" kan man godt sige at vi har afprøvet...

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 110 point
Dato : 21-07-06 23:05

Det lyder til at i har fået valgt en hvalp der ikke passer ind i jeres hjem, hvis den allerede kan få lov at styre hele huset som 8 uger, tegner det ikke godt.
Hvad gør i
først og fremmest må i have styr på hvalpen, giv den et afgrænset område den må være på, evt. med et børne gitter i mellem, så den kan se den gamle hund, men ikke nå den, så er det jer, der skal igang med at opdrage på jer selv og hunden, for den har et stort ego, som den vil afprøve på jer de næste 1½ år og det koster meget træning, fem minutter om dagen kan den få lov at omgås jeres gamle hund, indtil den har lært at være rolig i den gamles omgivelser, når den er nået så langt, udvider i tiden den er sammen med den gamle hund,
det tror jeg er vejen frem, for det kan være en stor mundfuld først, at lære jer, at kende og så også lære jeres gamle hund at kende, som åbenbart er af den bløde natur.

Den lille på 8 uger skal først lære jer at kende og huset omgivelser stille og roligt, det går ikke at kaste den hoved kulds ind til den anden hund, når den har det på den måde. Når det så foregår i et moderat tempo og i syntes, at nu kan i se fremgang, så lukker i den anden på 2 år ind til den lille, gå det skidt, lukker i dem hver for sig igen.
Dette skal gentages mange gange, indtil den på 8 uger lærer at acceptere den store og de skal ikke spise sammen, stil dem i hver deres rum, hvis de ikke kan finde ud af, at holde sig fra den andens madskål. Hold øje med dem når de er sammen, er den lille en teorist overfor den store skal i stoppe den leg den har gang i og flytte den væk med et bestemt nej.
Jeg kan ikke lige se der er andre udveje.
Håber blot på, at i hurtigts muligt få gang i noget hunde træning med den lille og gerne med den anden også på det samme hold eller de er sammen om at følges til træning. Det er utroligt vigtigt.

Der er utroligt mange måder til at få det til at glide godt, men samvær med den anden skal i lang tid forgå udenfor, uden alt for meget indblanding, kun hvis den lille til stadighed springer på ryggen af den gamle, skal den sættes på plads af jer.

Pøj pøj
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-07-06 02:21

Det lyder ikke godt, og det er synd for den gamle hund. Det er urimeligt overfor ham.

I skal absolut støtte den gamle hund og IKKE lade hvalpen tyrannisere ham.

Har I talt med opdrætteren, og hvad er det for en race?

Hvor i landet bor I?

Hvad gør hvalpen, hvis I tager den op til jer - gør den modstand eller falder den til ro?

Hvalpen skal ikke have lov til at spise den gamles mad, der må I altså på banen og stoppe banditten. Man kan godt lære dem at spise af hver sin skål i samme rum.

Da vi fik vores anden hund, var noget at det første vi lærte den, da den også ville have den gamles mad: OVER TIL DIN EGEN SKÅL. Tænk også på, at at hvalpen ikke må få voksenmad endnu. Endnu en grund til at sørge for, at den ikke æder den gamles mad.

Det tyder på, at den lille hvalp allerede er ved (at få lov til) at overtage styringen af hele huset. Synes I, at den må det? Nej vel. Det skal stoppes, før den kommer for godt i gang.

Det er opdrætterens ansvar at have lært hvalpen, at det er mennesket, der bestemmer. Ellers må I gøre det nu. Det er ikke alting, der kommer af sig selv.

Jeg synes også, at det med at skille dem ad, lyder til at tage meget lang tid og trækker pinen ud. Hvalpen skal acceptere, at det ikke er den, der styrer alting. Desuden bliver den stresset af det, med de problemer det så fører med sig.

Vi har i flere tilfælde hjulpet hundeejere til at få hvalpe til at acceptere, at det ikke er den, der bestemmer.

Træning med begge hunde samtidig er en dårlig ide. Hundene vil fokusere på hinanden, og det ødelægger indlæringen. Det er vigtigt, at hundene kommer ud både sammen og hver for sig - både til træning og på de daglige ture, men vent til der er styr på dem med at lade dem træne på samme hold.

hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-07-06 02:46

Vi er helt enige vesterbo,
det kan være svært, lige at få udstryk sig 100 %, jeg mener også, at det skulle kunne lade sig gøre,
men jeg mener også, at det er godt både på den ene og den anden metode, jeg mener med det, at den bliver lukket til en side bag gitter, er i den face hvor den skal starte med at indlære og når og hvis den til stadighed ikke vil lade den anden i fred, det er og kan også være en god ide, når de skal være alene hjemme, så der ikke sker dem nået hver især. Men dine foreslag er lige så gode, så der er frit valg på alle hylder, det er hvalpen der skal opdrages.

Jeg har ingen problemer med at have 6 hunde med til træning, jeg kan jo kun gå med en ad gangen, men de er fælles med frem og tilbage, det giver mere ro på hjemmefronten.

Jeg tænkte bare hvis farmand trænede den ene, imens f.eks hvalpen blev trænet ville det jo ikke skade hverken den ene eller den anden, de har begge godt af at komme ud og få det sociale liv der er på pladsen.
MVH Bevi14

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 22-07-06 08:55

Hej.
Jeg vil nu også tro at lidt opmuntring til den gamle hund vil hjælpe på at den hurtigt får den lille nye tyran sat på plads. Det med at lade den lille tage magten tror jeg ikke på den gamle hund vil finde sig i, så den skal nok bare lige bruge en lille uge til at finde sin rolle i at lære den lille tyran hvem der skal bestemme der. Men så skal i også huske ikke blande jer når den hyler op fordi den bliver markeret.( det kan nærmest lyde som den er ved at blive ædt). Men en hvalp med et stærk sind bliver helt sikker overrasket over der kan komme modstand. Den gamle hund vil helt sikkert heller ikke gøre den fortræd, og den ved udmærket hvordan den skal lære den lille at opføre sig ordentligt.Nu ved jeg ikke hvad racen er, men vil tro det er en med et lidt stædigt temperament som nok skal lære ved at føle nederlag fra den gamle. Lær hurtigt den lille at gå i line, og tag dem med på luftetur sammen så den lille mærker den skal opføre sig på en bestemt måde for gå sammen med den store. (når den snor linerne sammen bliver pladsen trang, og så kan det jo godt være den bliver sat på plads af den gamle, og det er netop det den gamle skal lære at gøre, og den lille vil hurtigt lære at indrette sig og gøre sig fortjent til at blive elsket af den gamle hund.)
hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-07-06 10:35

Bevi54, vi har 3 hunde. De går til træning på hvert sit hold og forskellige steder, fordi de skal have noget tid og rum, der er "deres eget", hvis man kan sige det sådan. Men de er selvfølgelig sammen, når vi går tur. Nogen gange tager vi en fra, så de går tur hver for sig. Det tager lidt længere tid, men hundene har godt af det.

Den gamle skal stadig føle, at han kan være alene sammen med sine mennesker, og den lille skal lære, det den skal lære af menneskene, så den ikke udelukkende lærer af den gamle hund. Dog kan den lille nemt lære af den store at gå i snor. Det vil jeg sige er en stor hjælp. Men det er jo gjort på et par dage. Man skal selv træne hundene hver for sig. Det har alle parter mest ud af.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-06 14:54

Jaah, -hvalpen er jo kun en baby, hvis I har fået den for få dage siden, -8 uger gammel... Det nytter ikke noget, at skælde ud. Det forstår den ikke. Hvad er det for en race?

Hundenes temperamenter passer ikke nødvendigvis særlig godt sammen. Og jeres problem er nu, at I har en lille baby-hvalp, som har brug for alt det sådan en lille fyr nu en gang har brug for. Opdragelse, omsorg, opmærksomhed mm. Og det ser ikke ud til, at den ældre hund vil kunne hjælpe jer. Hvis det er samme race, så må det være nogenlunde nemt at lave tilflugtssteder for den voksne hund, som lillebror ikke kan komme op på endnu. Det hæver samtidig den voksne hund lidt op rent fysisk, -og det kan måske give lidt præstige, som han kan overleve på senere. F.eks. at storebror må komme i møblerne, men det må lillebror ikke.
Storebror skal i hvert fald have mulighed for at undgå den lille.
Men samtidig må I ikke glemme, at en 8-ugers hvalp skal lære og opleve en forfærdelig masse ting. Helst så meget, at der ikke er ret meget mere helt nyt at lære resten af livet, når han er 3-4 mdr. --Alt efter hvilket liv han skal have, så skal han møde alle de væsener, som I forventer at han skal kunne omgås med. Han skal lære at gå i snor, køre bil bus, tog, cykel eller hvad I nu har brug for. Nogle ting kan han måske lære sammen med storebror, ---hvis storebror ER god til det. Men almindelig hvalpetræning skal han -efter min mening- til alene. OG det betyder også, at hundene må luftes hver for sig. Det er besværligt, men nok nødvendigt. For så lille en hvalp skal altså IKKE irettesættes og tales hårdt til fordi han ikke forstår, hvad der forventes af ham. Det ville I jo heller aldrig gøre, hvis han var "enehund". ---Han skal leges med og lokkes til at gøre det, I ønsker.

Forhåbentlig er i to til at tage jer af hundene. Så er det måske en ide, at storebror går først med den ene af jer. Lidt efter går den anden af jer så med lillebror. Og måske kunne I så mødes et sted undervejs, når den lille har hvalpetrænet lidt, -og så gå hjem sammen. --Den lille i snor, så I kan styre, at han ikke generer storebror.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 22-07-06 21:02

Hundende er begge yorkshire terrier....

Og ja de skal have forskelligt mad, og vi har også hver gang hvalpen er igang med den forkerte madskål flyttet den....

Vi har indkøbt en "kravlegård" til hvalpen, der så kan være i den i ubevogtede perioder og give ro til den voksne yorkie..Vi har endvidere haft hvalpen i snor, så han ikke kan grave sig ud af indhegningen og haft ham i indhegningen og den anden udenfor..
Vores voksne yorkie, liver allerede op og er begyndt at turde snuse til hvalpen gennem hegnet...men med stive ben parat til flugt, men både halen og ørene oppe. DEJLIGT...med et lille lyspunkt...Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, måske der kommer flere gode råd..

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-07-06 22:49

Det lyder som en god begyndelse.

Bare fortsæt med støtte til den gamle hund.

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 23-07-06 09:03

Helt enig med de øvrige i, at I må støtte den gamle hund, så den lille terrorist lærer at opføre sig ordentligt. Det er jo også svært for den ældste, som har haft det roligt og haft det hele for sig selv i et par år, at der kommer en lille ny ind i hjemmet, som er fuldt af skæg, ballade og narrestreger, men sådan er hvalpe jo.

Vi har prøvet at have to hunde på en gang - Carinterrier - men der var kun 1 1/2 års forskel på hundene. Vores opdrætters mening var, at det var i sidste øjeblik vi købte nr. to, idet den ældste ellers ville have meget svært ved at acceptere en ny hund i hjemmet.

Den ældste var utrolig godmodig og fandt sig i meget fra den lille, men satte den samtidig på plads med mellemrum, hvilket vi lod hende gøre. Gad hun ikke lege med hvalpen, så sprang hun op i sofaen. Andre gange legede de fint sammen.

Vi lod dem selv om at finde ud af hierakiet og holdt bare øje med dem. Det blev den ældste, der kom til at bestemme, selv om den var utrolig godmodig, og den lille vedblev at være en lille fræk hund i lang ting. Den blev så bare sat på plads engang imellem, når den ældste ligesom syntes, at nu kunne det være nok.

Kun 1 gang var der alvorligt optræk til ballade. Det var, da den yngste var 1 - 1/2 år, tror jeg, da kom der pludselig lidt af en alvorlig magtkamp igang. Det ville vi ikke have. Da jeg havde fundet ud af, at de var bange for fluesmækkeren, så valgte jeg meget upædagogisk (også fordi de ikke hørte efter) at smække fluesmækkeren i parketgulvet ved siden af hundene. De holdt omgående op og blev sendt hver til sit. Resten af dagen holdt vi øje med hver sin hund, og de gik og små-lurede/skulede på/til hinanden resten af dagen. Dagen efter var det ovre og alt var fred og idyl bagefter. Og den ældste var den, som bestemte. De kom til at hænge sammen som ærtehalm, og det var meget hårdt for den yngste, da den ældste hund døde. Hun ledte efter hende i næsten 1 år. Vi kunne ikke komme i nærhenden af vejen, som gik til dyrlægen, uden at hun ville derud, og hun gik og kikkede på så søgende især på deres bedste legesteder/gemmesteder.

Jeg kan se, I har fået mange gode råd, og det ser ud til, at det går bedre, så fortsætter I på den måde, som de andre har foreslået, så skal det nok lykkes. Held og lykke med projektet. Jeg kan sige, at når først hundene har vænnet sig til hinanden, så er det herligt med to hunde og en fornøjelse at se, hvor godt de kan lege sammen m.m.

Godkendelse af svar
Fra : SACA2

Dato : 28-07-06 19:14

Tak for svaret bevi54.
Du får point fordi du fortalte os om børnegitre og adskilledelse. Dog måtte vi foruden gitre indkøbe plixiglas da den lille maste sig igennem tremmerne...5½cm...og ofte hang fast med maven...skrigende...
Det går allerede bedre med forholdet..Vi har haft dem adskilt, den lille i snor eller leg i haven med den lille i indhegningen og den store udenfor..
Dog er den lille stadig indimellem FRÆK og napper eller bider den store, der stadig ikke forstår at sætte sig i respekt, men han er ikke længere skrækslagen og selvom ørene lægges ned under
"angrebene", ja så er halen nu konstant oprejst igen....
Phy ha...Tusind tak for alle de gode råd vi har fået her...Også til Jer der ikke fik point..

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 28-07-06 22:30

Tak hvor lyder det godt at i fandt løsningen ok.
MVH Bevi54