/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Gemte Gb?
Fra : jepser30
Vist : 384 gange
45 point
Dato : 21-07-06 18:25

Min harddisk er på 120Gb, men når jeg har formateret den i NFTS format vil den kun fortælle mig at der er 31,4Gb på disken. Hvad er der mon galt?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-07-06 19:30

Det kan skyldes at din BIOS ikke kan håndtere større diske end de 31,4 GB.
Du kan så blive nød til at dele disken op i partioner af ca 31,4 GB, til alt plads er opbrugt, altså 4 partioner.
Det har så den fordel, at du har fire drev der hver især kan formateres uden det går ud over de andre.
Samtidig kan du splitte dine filer op i fire hoved kategorier, så filer og mapper ikke roder for meget sammen.

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 21-07-06 19:37

Hmmm, det virker underligt da jeg allerede HAR en disk på 300Gb tilsluttet der kun er delt op i 2 partitioner på 150 Gb stykket...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-07-06 19:57

Så skal du nok formatere den som stor disk.
Jeg har endnu ikke formateret så mange diske i XP, og hermed NTFS formatet, så jeg kender det til bunds.
Men der er sikkert andre der her på KANDU, der har søgt ind i skyggen og slår på tasterne!
Så giv dem lige en chande at få skyllet det kolde ... ned!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-06 21:25

Hmm? Har du winxp og opdateret med sp2?

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 21-07-06 21:37

Jeps, den er helt ny, computeren. Jeg havde disken i en anden computer inden jeg valgte at pille den fra. I den anden havde den 2 partitioner, men nu er der kun den ene på 31,4 Gb

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-06 22:57

Hvordan formaterede du den?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 23:04

start>h-klik på denne comp>vælg administrer>diskhåndtering.
Hvad viser den. (ruld evt ned til næste disk)

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 21-07-06 23:27

Den siger også at der kun er 32Gb på disken...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 23:37

Der skal stå eks.
Disk 1
grundlæggende
antal GB

Hvis den for uden de 32 GB ikke viser et ualokeret område

Så er partitionstabellen ikke i orden og den skal evt. lowlevel formateres.

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 22-07-06 09:18

Og det gør den så ikke, så måske skal den "lowlevel" formateres. Hvordan gør man det?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-07-06 10:28

Hvis du har diskettedrev på din comp.
Så hent denne diskette:

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Så kan du i første omgang se på din harddisk

exit og sluk comp
TAG DIN HARDDISK MED STYRESYSTEMET PÅ............ UD
eller bare begge kabler til harddisken
start comp med kun den HD som skal lowlevel-formateres
skriv lowlevel og tryk enter
følg anvisningen.

Det tager en helv.....tid så når den har kørt en ½ time så afbryder du ved hjælp af programmet

genstart med disketten og med PM kan du nu oprette de partitioner du vil.

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 23-07-06 13:50

Jeg har netop fundet ud af fejlen. Det er simpelthen en "jumper" der sad forkert, og dermed kun tillod mig at se 32Mb... Skod, skod, skod. Men nu ved I det...

Annuller spørgsmålet
Fra : jepser30

Dato : 23-07-06 13:51

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og fandt ud af problemet anden vej.
Det var en "jumper", der stod så man kun kan se 32Mb på disken... Skod, skod, skod. Så ingen vindere denne gang...