/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha fs1 skurrende lyd
Fra : sabre2
Vist : 1309 gange
50 point
Dato : 21-07-06 11:52

Så er sønnens fs1 kørende.
Standard cylinder, stempel og udstødning. 16mm kab. og plade. 13 tand fortandhjul standard bag.
kør ca. 60, men er nok lidt overgearet, da det kniber opad.

Dog en lille mislyd der bekymre mig lidt.
Motor lyder på alle måder sund i frigear tomgang / mange omdr.
Gearskift og kobling virker upåklagelig, men den giver en nærmest skurrende lyd fra sig når feks. 1. gear er koblet ind og der rulles stille frem i tomgang. Lyden er der nok i alle gear og ved alle hastigheder men da bemærkes den ikke rigtig.
Det er mange år siden jeg selv kørte yamaha og jeg kan ikke rigtig huske om den lyd er normal for fs1.
Nogle kommentarer ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-06 12:58

Jeg tror ikke der er noget galt, selv i frigear skurrer den lidt når man trækker den, blandt andet fra kæde og kobling som løber med rundt.
Stempelet er vel vendt rigtigt med pilen pegende mod udstødningen?
Manglende trækkraft skyldes måske for lille dyse, den skal være ca 170-180, og det vil sige den skal slå over i 4-takt når man kører den helt ud i 1-2-3 gear. I hvert fald i 1 og 2, det mærkes som om den holder igen når den køres helt ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sabre2

Dato : 21-07-06 13:04

dyse er #150.
Oprindelig var den #120.
Med #150 firtakter den i 1 og 2 gear.
Syntes dog ikke det gav noget på trækkraften i 4, - men måske #170 giver noget ?
Jeg hælder dog mere til at 13 tand foran er for meget, den har trods alt kun 16mm kab. og plade alt andet standard.
Den skurrende lyd , - tja. måske har du ret , - den skal nok være der.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 21-07-06 13:05

Prøv at tjekke om kæden ikke går imod kædeskærmen, det kan den nemlig godt....

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 21-07-06 13:09

Det kan også være at kæden går imod den lille fjerder som skal holde koblingssneglen tilbage, den sidder inde i koblingsskjoldet

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 21-07-06 13:11

For at få trækkraft, skal du nok have et tunudstødning

Kommentar
Fra : sabre2

Dato : 21-07-06 13:13

#michael_30
Betyder det virkelig så meget om der sidder standard udstødning ( 1/2 fløjte), eller
tunudstødning ?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 21-07-06 13:46

Jeg tror bestemt at et tunudstødning kan gøre en stor forskel....
Prøv også at tage dækslet foran karburatoren af, for at se om det giver mere træk. Det kan nemlig godt være at den mangler den slange på karburatoren som sidder fra bunden af karburatoren og ud af det lille hul som er i bunden af blokken

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 21-07-06 13:48

Jeg tror bestemt at et tunudstødning kan gøre en stor forskel....
Prøv også at tage dækslet foran karburatoren af, for at se om det giver mere træk. Det kan nemlig godt være at den mangler den slange på karburatoren som sidder fra bunden af karburatoren og ud af det lille hul som er i bunden af blokken

Det kan være at karburatoren ikke kan trække nok luft ind

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 21-07-06 18:18

170-180 dyse er kun hvis du sætter tunudstødning på.

Forskellen mellem standard udstødningen er virkelig voldsom.
Du vil kunne trække motoren mange tusinde omdrejninger længere ud i gearene og den vil få voldsomt meget bedre optræk.

Yamaha 4 g. er en af de knallerter som virkelig elsker en god tunudstødning.

Det hjælper næsten ikke at pille fløjten ud af standard udstødningen, den larmer bare mere.

"skråt skåret" koster ca. 295,-
Det er den som følger med 9,0 HK tunsættet hos www.protuna.dk

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 21-07-06 20:06

En god ting at tjekke er også at udstødningsafgangshul i cylenderen ikke er ved at stoppe til. Det kan du se ved at afmontere udstødningen, og så lyse op i hullet i cylenderen.....

Accepteret svar
Fra : konsul

Modtaget 50 point
Dato : 22-07-06 12:11

Hejsa.

Den kurrende lyd du omtaler har jeg også været udefor. Årsagen var at jeg ikke havde monteret primærtandhjul på krumtap som før adskillelse. Hvilket medførte at tandhjul ikke "trådte" samme sted på sekundær tandhjul (det ved kobling). I følge rep. håndbog skal der ligge en afstandsskive mellem krumtapsleje og primærtandhjul, i mit tilfælde har den ikke været monteret tidligere, så da jeg mont. skive korrekt opstod den skurrende lyd, efter at havde fjernet skive lyder motor rigtig, uden den skurrende lyd under træk.

Håber det kan bruges.............

hilsen

Konsul

Godkendelse af svar
Fra : sabre2

Dato : 24-07-06 22:12

Tak for svaret konsul.
Kan ikke udelukke at du er inde på noget rigtigt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-07-06 23:26

Ja, men det var da rart, hvis du fortalte du have skildt hele knallerten ad, og samlet den forkert?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 25-07-06 18:11

Ja.... Jeg vil gi Palle Hansen ret, der manglede lige en vigtig oplysning.....

Kommentar
Fra : sabre2

Dato : 25-07-06 23:47

Sorry, jeg havde lidt travlt.
Der er blevet skiftet krumtapleje lige inden vi købte knallerten, og vi prøvede den nogle uger der forinden. jeg har en svag erindring om at lyden måske ikke var der, men er absolut ikke sikker.