/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Hvilken udbyder???
Fra : ivanovic1
Vist : 1026 gange
20 point
Dato : 21-07-06 09:47

Hej Alle,

Har brug for lidt hjælp

Hvis jeg selv har en SERVER og ønsker at oprette en hjemmeside noget lignende http://www.hyggestedet.dk/moviesport.asp
- Hvor vil det være bedst at købe domænet?

Hvis jeg IKKE selv har en server:
- Hvor vil det så være bedst at købe domænet?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 10:06

I begge tilfælde ville jeg (har også gjort) købe det hos www.gratisdns.dk
1. De henviser gratis til dit IPnummer (hos udbyder) som svarer til dit domæne.
2. De henviser til der hvor du beslutter dig tl at have hjemmesiden liggende.

I begge tilfælde kan du have din egen mailadresse liggende med eks. abc@ditdomæne.dk

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 21-07-06 10:59

Jeg har selv tænkt på at købe hos dandomain, men hvilke ulemper er der forbundet med det?

Ivanovic

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 21-07-06 11:06

Bruger selv

https://www.b-one.net/

Både domæne og serverplads

god service

se evt. min side du finder under min profil

Hilsen

Henrik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 11:07

Ingen ulemper som jeg kender hos dandomain.
Hos gratisdns er det dig som har fat i domænenavnet, og kan uden problemer flytte hvorhen det skal være.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 21-07-06 11:13

Hvad mener du med at jeg uden problemer kan flytte hvorhen det skal være?

Ivanovic

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 11:21

Først må jeg sige, at der ikke er problemer med "dandomain" som jeg har hørt om.
Hvis du opretter dit domæne hos en udbyder, som samtidig hoster din hjemmeside/mail osv.
Så kan det til tider være lidt bøvlet at flytte til en anden udbyder.
Hos gratisdns er det dig som på deres hjemmeside taster ind hvor domænenavnet skal pege hen.
Det kan være hos en udbyder eller til din egen server / IP adresse
Det er ikke fordi der er den store forskel...........men du spurgte om fordel/ulempe.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 21-07-06 11:27

Hej e.c er det så korretk forstået at uanset om jeg registrerer mit domæne hos dandomain eller gratisdns så er det stort set det samme man får for pengene, og det vil ca. være lige billigt at drive ens hjemmeside uanset hvem man vælger?

Håber du forstår den lidt hurtige og kludrede sætning.

Ivanovic

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-07-06 11:27

Jeg har hos web10 og b-one
Begge steder kan redirekte.
B-one kan redirekte subdomæne.
sådan at http://www.hyggestedet.dk/ kunne være hos b-one
og http://www.moviesport.hyggestedet.dk/ kunne være på hjemmeserver. eller ftp.

Både web10 og b-one kan adskille www
sådan at http://www.hyggestedet.dk/ kunne være på webhotel
og http://hyggestedet.dk/ kunne være hjemme,
det samme kan gøres med mailserveren.

web10 giver op til 10 domæner under en konto og 5 ftp
web10 kan ikke viderestille subdomæner som http://www.moviesport.hyggestedet.dk/

b-one giver 1 domæne og 1 ftp.
b-one har et rigtig godt onlineværktøj et webdesign og programering
og både frontpage / php sammen.
Hos web10 skal der vælges enten frontpage eller php.

Så jeg syntes det må være en smagssag hvad man vælger.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-07-06 11:40

dandomain virker som et meget dyrt sted !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 11:43

Der er to ting som egentlig ikke hænger sammen.

Domæne køb og årlig betaling.
Et sted at være med sin hjemmeside

Man kan godt have en hjemmeside uden at have et domæne, så i stedet for at skrive
http://www.minside.dk
kan man bare skrive
http://xxx.xxx.xxx.xxx (IP adressen på den server som har hjemmesiden)
Men det er der jo ingen som kan huske.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 21-07-06 12:30

Hvorfor er det at dandomain virker som et dyrt sted?

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 21-07-06 12:31

Hej til information vil der formentligt forekomme en del trafik på hjemmesiden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-07-06 12:36

jo e.c
man kan mange triks.
også på tværs af domæne/ip
Man kan jo have sit webhotel med http://www.minside.dk
Forsiden kan jo i php se sådan ud.
index.php
Kode
<?
$hjemmeip = xxx.xxx.xxx.xxx;
include $hjemmeip;
?>

Meget forsimplet kode, men det virker, vis altså lige at man har en hjemmeserver kørende.
Det kan også gøres med en hjemmeftp.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-07-06 13:23

Hvorfor er det at dandomain virker som et dyrt sted?
Jamen

webhotel 25MB + 1 email 49.-
.dk hos DanDomain 63,-

URL forward
Videresendelse af domænenavn til hjemmeside hos en anden udbyder.
Kan rettes døgnet rundt fra Kundecenter. kr. 100,- pr. år
(kr. 8,33 pr. md.)

DNS hosting
Pegning af domænenavn til fremmede ip-adresser. Kan rettes døgnet rundt fra Kundecenter.

kr. 100,- pr. år
(kr. 8,33 pr. md.)

Mængde rabat ved flere domæner:
10 domæner: 60,-/år pr. domæne
25 domæner: 50,-/år pr. domæne

Alias
Alias til et eksisterende webhotel som ligger hos DanDomain. kr. 10,- pr. md.
(kr. 60,- pr. 1/2 år)
------
at dandomane skal have årsafgift på 36kr. for et domæne tyder på at du ikke selv ejer det.
men lejer det af dem.
-----
web10 og b-one = gratis og ændring sker inden for en time (15min.)
Du ejer selv dit domæne.
web10 = 1000mb ubegrænset emailkonto og sub
det samme hos b-one dog kun 500mb

nej kik dog lige selv :
og lav lidt prissammenligning
http://www.b-one.net/
http://www.web10.dk/
http://www.dandomain.dk/

NB alle priser er uden moms.

DK-HOSTMASTER tager 50kr/år for et domæne ink. moms.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-07-06 13:42

jeg har 10-12 domæner hos web10 a 1000mb
hvis jeg deler et af dem op i 20x50mb med 20 e-mail til hver til 48kr/md. ink. moms
så har jeg 20x48x12 = 11.520kr/år ink moms
min reele udgift er 135+50 = 185kr/år ink moms

Fortjeneste 11.520kr-185kr =

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 21-07-06 20:13

Der er da vist nogen forvirring i denne tråd.

Det er dandomain.dk der administrerer domænenavne i Danmark

Webhotel udbyddere som b-one og web 10 har ikke noget med domæneregistrering at gøre, hvorimod Dandomain er alene om at registrere de domæner der oprettes i Danmark.

Ovennævnte webhoteller tilbyder kun serverplads til din hjemmeside og når du skal bestille et domænenavn henviser de til Dandomain, som checker om det er ledigt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 20:36

Som de selv skriver.....................hos Dandomain

DK-Hostmaster:
DanDomain er godkendt registrator hos DK

så den holder ikke Amanda

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 20:40

Men det ser da professionelt ud hos Dandomain.................husk at tage lidt penge med.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 21-07-06 21:19

Bruger selv i123.dk og er selv ganske tilfreds.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 22-07-06 01:35

skrivefejl - jeg mente DK-Hostmaster og skulle nok have holdt mig fra den hurtige udtalelse.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-07-06 09:44

http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=3
Citat
Om DK Hostmaster
DK Hostmaster administrerer flere end 700.000 danske domæner.

DK Hostmaster er administrator for alle domænenavne, der ender på .dk. Det betyder, at alle .dk-domænenavne er registreret hos os, og at vi har kontaktinformationer (stamdata) på alle de, der har registreret et domænenavn.

Hos DK Hostmaster udfører vi således alt det administrative arbejde, der er med at holde styr på flere end 700.000 domænenavne, der ender på .dk.

Først og fremmest sørger vi for at registrere de mange hundrede tusinder domæner og vedligeholde .dk-databasen. Derudover står vi bl.a. for at godkende registratorer, opkræve fornyelsesgebyrer for at have registreret et domænenavn og servicering, sletning, m.m.

Administrativ opgave
Vores opgave er alene administrativ og koordinerende. For at registrere et domænenavn, skal du kontakte en registrator.

Vedligehold af kontaktinformationer (stamdata) og fortsat registrering af domæner foretages af DK Hostmaster. Det er også hos DK Hostmaster, du sletter et domænenavn eller overgiver domænenavnet til andre.

Ejet af DIFO
DK Hostmaster har godt tyve medarbejdere og er etableret i 1999. DK Hostmaster er 100 % ejet af foreningen Dansk Internet Forum (DIFO).

http://www.difo.dk/
http://www.dk-hostmaster.dk/fileadmin/filer/pdf/generelle_vilkaar/Generelle_vilkaar_under_DK_ver-01.pdf

---
Der er 3 enheder omkring et domæne

Registrant
Fuldmægtig
Betaler

Hos bla. web10/b-one o.a. Er du Registrant/Fuldmægtig og Betaler
Du får et brev fra DK-Hostmaster, med bla. en pinkode og en Handle(slags brugernavn)
med dette i hånden, kan du logge dig ind på DK-Hostmaster, og er så
Registrant/Fuldmægtig og Betaler
Og kan flytte dit domæne rundt som du lyster.....(der skal være et godkendt sted at fytte til)

Som tidligere nævnt, vil jeg tro at du hos dandomain
er betaler, og derved kun har begrænset indflydelse.
Hverken web10/b-one eller dandomain har de rigtige priser stående ,
da den er 50kr/år inkl. moms.

En ny ting til stor gene, er at man som privatperson ikke længere kan være anonym.
Så ens navn adresse telefonnummer og e-mail er offentlig tilgængeligt.
lille uddrag fra min konto
Citat
hvis du ønsker at ophæve din anonymitet hos os. Vær opmærksom på, at du ikke kan fortryde dit valg. Dvs. at har du først ophævet din anonymitet, kan du ikke p.t. via hjemmesiden bede om igen at blive anonym. Du skal i stedet sende os et brev med dokumentation fra CPR-registret på, at du har fået navne- og adressebeskyttelse, og vi sørger for din anonymitet i vores Whois-database

Det er faktisk noget vås, da alle private domæner siden d1.1.2006 ikke kan være anonyme.
Og hvis de skal så skal du først have navne- og adressebeskyttelse fra CPR-registret

Så skulle den vist være afklaret.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-07-06 10:15

Citat
Domænenavne med æ,ø,å samt ä ö ü é
Der er nu åbnet mulighed for at registrere .dk domænenavne med æ,ø og å.

Man skal dog være opmærksom på disse tegn kun kan benyttes i browseren Internet Explorer og kun såfremt man har et plugin installeret.
Et plugin kan hentes hos VeriSign http://idn.verisign-grs.com/index.jsp .

Domænenavne med æ,ø,å kan ikke benyttes til email endnu.
Ligeledes kan man kun benytte disse tegn i .dk domæner,
man kan dog vælge at have en viderestilling fra sit æøå domænenavn til .net og .com domæne.
Eks kan ære.dk viderestille til aere.com hvis man er den retmæssige ejer af begge domæner.
Vi anbefaler, såfremt man ønsker en registrering af domæner med æ,ø,å ,
ikke benytter dette som hoveddomæne før systemet er færdigudviklet
og alle har mulighed for at indtaste adressen.

Tegnsætning
Der er fastsat regler for hvilke tegn er må benyttes i .dk domænenavne.
Et domænenavn må maksimalt være på 66 tegn inklusive .dk
Et domænenavn må ikke have 2 indledende alfanumeriske tegn efterfulgt af 2 bindestreger, som f.eks. a2—x6z.dk
Bogstaver defineres som et eller flere af tegnene:
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z æ ø å ä ö ü é
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Ä Ö Ü É
Tal defineres som et eller flere af cifrene :
Bindestreg defineres som værende et minus:
”-”
(kilde: Dk Hostmaster)

Her er en liste over Godkendte Registratorer
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=171

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-07-06 10:26

Rettelse : det kan lade sig gøre at forblive anonym ,
hvis domæne er registreret (gætter) før 1.1.2006.
ellers er det turen i gennem http://cpr.dk og få navnebeskyttelse.
og det indebærer jo også mange andre ting såsom sletning i telefonbogen.
Hemlig adresse . måske lige meget men iriterende med det datasamkørsel.
Der er jo også steder hvor man bruger sine persondata, feks. i banker.
dette kan man vel ikke hvis man er navnebeskyttet.