/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hjemmelavet marcipan
Fra : aasenissum
Vist : 3250 gange
100 point
Dato : 20-07-06 22:03

når man nu står der og har lovet at lave en othellolagkage helt fra bunden, alt hjemmelavet, makronbunde osv. OG MANGLER BITTERMANDLER/ABRIKOSKERNER NOGET SÅ AFSINDIGT.
hvad gør man så. intet kan opdrives i nøking m og bærmeste omkreds. hjælp, det skal være nu og i morgen formiddag (uden indkøb)

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-07-06 22:03

altså nykøbing og nærmeste

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-07-06 22:16

Så er du ude at skide. Bed til din Gud om hjælp. Du kan selvf. ikke hekse og lave Marzipan ud af ingenting. Noget må der indkøbes i morgen formiddag. Snyd og bedrag er din eneste udvej. Op på Tanken og køb ren rå Marzipan eller Marzipanbrød.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-07-06 22:25

At lave en kage 'helt fra bunden' indebærer da vist ikke normalt at man osse selv laver marcipanen
Du kan roligt købe marcipanen og stadig sige at du har lavet kagen helt fra bunden, der er bestemt ikke mange der selv laver marcipan.

God arbejdslyst og bon appetit.

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 20-07-06 23:27

du kan udmærket lave marcipan ved blot at bruge ganske almindelige mandler.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-07-06 23:50

helt rigtigt jcb, men der mangler altså noget.

jeg er ude i det vilde og har tænkt på et stænk campari eller grapefrugtolie, hvis jeg ellers kan vride noget ud.
ingen snyd her,
og ja, det indebærer marcipan helt fra bunden, ( af bl.a. mandler, rosenvand, OG BITERMANDLER)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-07-06 00:01

Køb nogle poser pistachenødder og lav marcipan af dem.

Moster

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 100 point
Dato : 21-07-06 00:25

du kan også bare skynde dig at lave en mandel plantage - giv den masser af gødning og så har du mandler i en fart!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-07-06 00:44

Jamen det er enten SNYD eller GIV OP for INGEN kan lave Marzipan UDEN råvarer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-06 01:06

En snyde marcipan: skrællede kogte kartofler æltes med flormelis, smages til med mandler eller mandelessens, du kan ikke smage forskel

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 21-07-06 07:58

o.v.n. kender den godt. det er vidst den, som træstammer fra bageren ruller sig i. har prøvet at lave den, men blandede fint hakkede mandler i for at gi' den et lille pift.

men til jer alle - jeg håbede i vildelse, at I måske kendte et fif.
det er for at opnå smagen fra de bittermandler, jeg ikke har, at jeg sparkede spørgsmålet ind.

mandelmassen ligger og venter på de sidste ingredienser........

har prøvet at tørre kirsebærsten, og derefter knalde dem en med hammeren. meeen det er nu ikke så ligetil. tiiiiimber - så er det om at komme i dækning.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-07-06 09:43

Hvis det er Othello lagkagen, du vil lave, skal den ikke "snasket til" med alt muligt, Aase.

Please - den smager godt, som den er, my dear.

Pas på du ikke sprænger køkkenet i luften med din kemi.......

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-07-06 10:08

Hvis du har kirsebærsten er der måske en mulighed alligevel.
Min mor plejer at lave hjemmesyltede kirsebær til jule-ris á la mande'en. For at give kirsebærsaucen en mandelsmag, plejer hun at knuse nogle af kirsebærstenene. Indeni stenen ligger der en lille kerne, som smager præcis som den fineste bittemandel.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-07-06 10:09

Har du ikke en sten-morter til de dér kirsebærsten? Det er umuligt at knalde dem én med en hammer, som du siger. Men i en morter burde de blive liggende.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 10:42

Kontrolsmageren her er klar til at gøre sine smagsløg venligstemte.
Bare send et par prøver.
Smagfuld Hilsen

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 21-07-06 11:26

camillashanne: den skal ikke fyldes med snask - hvor vil du hen, du kære. den skal bare være så rigtigsårigtig...

axelise - det var netop på grund af kirsebærkernene, de skulle ha' en på bærret.

har nu prøvet med et lillebitte skvæt campari - ikke dårligt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-07-06 12:26

Jamen Aase - så ér det jo netop ikke længere en Othello lagkage....

Modificeret Othello

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-06 14:59

Kirsebærkerner er også så småt igen... Hvad med ferskenkerner? De er da mere i mandelstørrelse. Og de er lettere at knække. --Der skal vel ikke ret mange til. Jeg har da for nyligt fortæret både abrikoser, ferskner og nektariner. Så det skulle da være muligt stadig at købe. --Faktisk har jeg vist et par friske abrikoser liggende i køleskabet lige nu...

Ud og kik i nærbutikkerne hvad de har af frisk frugt med kerner.

Nååh, jeg ser lige, at du vil have et forslag uden indkøb... Hvad har du i frugtskålen ud over kirsebær?

---Mmm, det er vist blåsyre, der giver bittermandlerne smagen... Har du ikke noget insektmiddel eller lignende?? Hvem er det egentlig, der skal have glæde af den blåsyreholdige kage?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-06 20:28

Hvordan kom lagkagen til at smage ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 20:51

OVN - det kan jeg fortælle alt om...........................når jeg får et stykke.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 22-07-06 00:28

haha, hvor er I søde.
abrikoskerner er fine og det er jo bare et par stykker, det drejer sig om.
den skal serveres i morgen lørdag for mandens søskende. så I forstår jo nok, at man så kan blive lidt ærekær.
den ergrim som bare, da marcipanen til kanten(uden campari, bittermandler, abrikoskerner osv.) blev for blød. til gengæld har jeg brugt dobbelt så meget.
den får lige en runde i morgen med en tylle med flødeskum, dup-dup-dup-dup i kanten hele vejen rundt.
I får lige et referat.

som en "flabethed?" har løvbjerg i nyk. othellolagkager på tilbud i morgen!! men det ligger så 25 km herfra og flokken møder op kl. 12

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-07-06 00:50

Cyklen ér pumpet og vejret er dejligt (Jørgen Ryg som vordende far)

Hi hi

Kunne der blive til et billede af herligheden?

nat nat

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-07-06 07:13

jeg har indtil flere gange (mums) ladet mig fortælle, at den var noget så.... suk GUFFET. grim javel, men smagen.. yumyum

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 23-07-06 07:15

Tak for svaret Flash77. da din er lige så lidt kunnet komme i anvendelse, som de andres, får du påååængsene for den mest flabede opskrift

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 23-07-06 15:07

Jamen jeg siger da mange tak