/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Koriander
Fra : Thorendal
Vist : 7166 gange
200 point
Dato : 20-07-06 20:06

Jeg elsker frisk koriander og køber det ganske tit i potter i supermarkedet, som jeg stiller i min vindueskarm. Men det tager mig som regel under et døgn at få stænglerne til at ligge helt dødt ned og gøre planten helt ugenoplivelig.

Jeg bor i lejlighed uden mulighed for at spille krydderurter udenfor, men hvordan behandler man koriander for at få det til at gro - og overleve?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-06 20:14

Det ser ud som om det kræver en have prøv at læse videre i dette link http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/enaarige/132.html

At dyrke koriander er let. De skal blot have en lun plet i haven, hvor jorden er løs og let. De sås, når kulden er kommet af jorden, som regel midt i maj. Frøene dækkes af ca. 1/2 cm jord, og så går det hele egentlig af sig selv. Hvis man sår en god stor portion, har man både til at høste grønne blade og til at høste frø. Hvis man lader lidt frø sidde, kan den så sig selv året efter.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-07-06 20:19

Citat
friske koriander kan holdes i en potte i vindueskarmen i flere uger, hvis den bliver passet lidt. Det kræver dog at den ikke står i direkte sollys så solens stråler rammer bladene og brænder dem gule.

det kan jeg sige ja til - da jeg havde nordvendt køkken holdt de friske sig meget længe - og dem jeg dyrkede direkte i vindueskarmen endnu længere

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 210 point
Dato : 20-07-06 20:20

Koriander har det som de fleste andre krydderurter i potter, de må ikke stå i direkte sol, må ikke svømme i vand men heller aldrig tørre ud. Du skal altså være over dem konstant med en finger og mærke efter at jorden kun er en anelse fugtig. Har de det for varmt, hvilket de meget let får i en vindueskarm går de til for dig. Har du en større potteplante i stuen kan du stille dine krydderurter under denne (på gulvet) så de får gavn af den større plantes skyggevirkning.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-07-06 20:24

Jeg tror tricket er - i fin samhørighed med de ovenstående, det er klart - at så selv. Dem, man kan købe er en sølle kvalitet, hvorimod de selvsåede med korrekt pasning og pleje, vil kunne holde sig rigtig godt...

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-06 12:11

Jeg har med held sået og dyrket koriander i en altankasse med alm. pottemuld. Jeg gjorde nu intet særligt for at passe dem, udover daglig ..men sparsom vanding. Altankassen hang nordvestvendt, hvorved de kun fik eftermiddags-/aften sol. Ved siden af i altankassen voksede persille, purløg, dild og timian, der ligeledes klarede sig fint.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Thorendal

Dato : 22-07-06 12:14

Tak for alle svarerne. Jeg synes, at I alle skriver noget jeg kan bruge - og må prøve.