/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ur på ydervæg!
Fra : tedd
Vist : 3514 gange
100 point
Dato : 20-07-06 11:48

Mit arvestykke et Junghans (tror jeg nok) pendulur har jeg hængt op på en ydervæg, med det resultat at mange førstegangsbesøgende hos mig udbryder "Man må aldrig hænge et ur på en ydervæg!"
Er der noget om det?
Jeg kunne tænke mig at temperatursvingninger kunne påvirke et sådan ur så det gik unøjagtigt, men så ville det jo osse være dumt at hænge det op på en solrig væg osse?

Eller er det en gammel overtro?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 20-07-06 11:51

Det er sikkert en gammel overlevering, fra dengang murene ikke var isolerede, bor du i et nyere hus, der er godt isoleret, kan jeg ikke se nogen problemer, med at hænge uret på ydervæggen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-07-06 11:54

Vi har et arvestykke - et meget smukt vægur med pendul og fine slag, hængende på ydervæg, det går (utroligt nok) helt præcist - når vi altså husker at trække det op

Da vi boede i vores gamle hus, hang det altså osse på ydervæk - så ja, det er sikkert en overlevering, jeg har dog aldrig hørt den før.

tiktaktiktak herfra (det' varmen!)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-07-06 11:54

Ja det er jo sådan et svar der lægger sig blødt lige mellem mine formodninger ovn

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-07-06 11:58

Nu har jeg godt nok taget slag fra mit ur da det lyder som Big Ben på en god dag! Mit ur går osse rimeligt præcis 3 til 5 minutter foran afhængig om viseren er på vej op eller ned uanset vejret udenfor så det jo godt nok.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-07-06 12:07

Åhja - det hang på 'ydervæK'?...

Tag et ur ud i haven - hold det fri af regn, rim og dug - uret vil stadig gå!
Det regner ikke på INDERSIDEN af en ydervæg - der falder heller ikke hverken rim eller dug...

I øvrigt vendte jeg lige tilbage for at fortælle at vi sørme da har et ur hængende ude på terrassen - det blev hængt derud fordi vi manglede et ur en aften vi skulle 'lege' derude (spille spil! )
Det blev aldrig taget ned igen og nu kan vi selvfølgelig ikke undvære det - det går fint..endnu
Det er dog ikke et slagur men et ganske almindeligt batteriur, terrassen er overdækket så det er fri af regn men duggen er det ikke fri af.

/juryen bedes se bort fra evt. skrive- og trykfejl (korrekturlæseren har fået hedeslag).

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-07-06 13:21

Det er af hensyn til temperaturen.
Men det er også vigtigt at uret hænger lodret i begge retninger. (skæv væg)

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-07-06 15:21

Citat
Men det er også vigtigt at uret hænger lodret i begge retninger

Mig bekendt er lodret kun een retning? Men det er måske pgr af varmen, at jeg ikke kan finde ud af hvad der er op og ned?!

Mht ur på ydervæg, så er det sikkert som andre har skrevet fordi, huse før hen var pis smadderfugtige på ydervægge/ kuldebroer og jegskalkommeefterdigskaljeg.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-07-06 15:41

Tja Calista - nu modbeviser du at damemennesker kan multitaske.
Når man sætter noget i lod - så er der to linier som skal stå i lod foran og på siden.
Jeg ved godt at man bare siger i lod og mener begge retninger................
men Tedd er fra (derovre du ved), så han skal have det ind med skeer.

Måske røg mine påænger nu.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-07-06 15:44

ehm, er det det vi andre kalder i lod og vater?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-07-06 16:24

Nej ikke helt.............det du henviser til er bundgarnspæle som står i lod ude i vandet.
Og der vil uret nok gå lidt forkert, især ved vintertid.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-07-06 18:12

Hmm? Har I skæve vægge derovre? Ved godt du er holdt op med at ryge .......... cigaretter, emesen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-07-06 21:40

Jeg ruger ikke...............men lidt Svenskrød Gorisniffer er ikke så tosset.

Og ja vi har skæve vægge her ovre - og hvem tror du måske har været her og lave dem skæve.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-06 00:41

Jeg er faktisk flygtning fra Christianshavn!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 09:25

Aha - du boede måske ovenover vandet eller var det måske neden under vandet.
Så har jeg måske sejlet forbi og vinket, da jeg var billettør på HM, i mine meget unge dage.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-06 14:02

Næh! Strandgade! Så lige der var en lejlighed til salg i huset hvor jeg boede! 6.1 millioner for 120 kvm!
I 1968 solgte mine forældre deres lille sommerhus ved Jyllinge for 40000 kr og købte et lille husmandssted på 2 tønder land i Himmerland for 35000 kr. Mig tog de bare med i prisen!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-06 14:08

HM? Var det de sightseeingsbåde? Kan huske man kunne leje robåde så man kunne ro rundt i Christianshavns kanal!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 20:56

Fra chr. kanal sejlede sigthseingsbåde.
det gjorde der også fra Højbro Plads.
Men fra Højbro Plads sejle de hvide rutebåde med midtergang. De sejlede ud til enden af langelinie.
Jeg var så billettør og fortøjningsmand/dreng.
Det var sjovest i solskin.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-06 21:22

Sjovt nok har jeg altid forestillet dig i en kaptajnskasket!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-06 21:23

Ikke i men med sådan en på!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-07-06 21:40

Jammen jammen - jeg havde da kasket på. Det skulle vi ha' på.
Så din vision om kasket er god nok.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-06 22:54

personligt er jeg på udkik efter en Massey Ferguson kasket!

Godkendelse af svar
Fra : tedd

Dato : 26-07-06 12:06

Tak for svaret o.v.n.. Det var sådan set det jeg regnede med var svaret! Kunne havde været interessant hvis det var overtro på linje med sort kat over vejen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-06 12:15

Selv tak tedd, mit svar var lige så svævende som mange andre, men mon ikke det er på grund af fugt, frost og skæve vægge i gamle dage