/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Badeværelse
Fra : lvedelj
Vist : 4715 gange
20 point
Dato : 20-12-02 09:08

Jeg skal lave en opmuret brusekabine og havde tænkt mig at bruge tynde gasbetonelementer. Er der nogen der har erfaringer med dette? Hvordan fastgøes de i den eksistrende væg så det bliver robust?
Jeg vil lave et såkaldt kuvertfald i brusekabinen. Hvordan læger man store fliser på sådant et gulv uden at få problemer med knækkene (kuvertlinierne) i gulvet?

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 20-12-02 09:21

Jeg har selv et par restaurringer og modaniseringer under beltet.

Hvad er væggens beskaffenhed ? Betong element / Mursten / Oppudset Kalmar bredder, eller det der er værrer
Hvordan er den eksisterende gulve lavet ? Støbt beton+fliser / terasso / linoleum

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : lvedelj

Dato : 20-12-02 10:05

Hej
Gulvet hvor brusekabinen skal stå skal støbes op fra nyt, da der har stået et badekar på dette sted, og der ikke har været støbt et ordentlig gulv.

Væggene er pudsede mursten

Kommentar
Fra : summer

Dato : 20-12-02 11:22

1) Det tyder jo på du så har afløbet i midten (kuvertfald)?
2) Hvor stor bliver kabinen ca indvendig?
3) Hvor store er fliserne?

Du kan fint bruge gasbeton til arbejdet.
4) Er de i fuld højde, eller hvilke størrelse?
5) Forankringen i eksisterende mur ville jeg bruge 6-7 vinkelbeslag.

mvh
summer

Kommentar
Fra : lvedelj

Dato : 20-12-02 11:36

Kabinen bliver ca. 70x70 cm
Afløbet skal nok være midt for, men noget ude i den ene side (centrum 35 cm fra den ene side og måske 15 cm fra kant på den modsatte led)

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 20 point
Dato : 20-12-02 11:46

jeg har fundet et diagram som viser hvordan man kan lave væg-T fæstningen med vinkel beslag. Disse skrues ind med passende ekspantions rawlugs i murvægen og gasbeton skruer i gipsblokkene
http://www.hhcelcon.dk/Images/media/bad_b.pdf

Benyt menuerne på den side for at få mere at vide om HH's multiplader

Husk at dele den første blok af hver andet skifte, for at undgå gennemgående lodrette fuger.Blokkene limes på alle stødende kanter og alle lodrette fuger fæstes tværs over fugen med G-Søm, før næste skifte pålimes.

Bed dem at vise dig præcis hvilke plugs,skruer,søm og lim du skal bruge, og at de forklare dig det indgående, hvordan man benytter dem på dit byggemarked .

Med kuvertfald antager du mener et diagonalt mønster.

Du skal under alle omstændigheder optegne dit mønster til måls på papir, dels for at finde ud af hvor mange hele fliser du skal bruge og hvordan mønstret skal forskydes i forhold til kanter,hjørner og afløb.

Hvis arealet er kvardratisk (samme længe som bredde) er det lige til.Du lægger 2 fuge snore på kryds fra mellem hver hjørne over til modsatte hjørne. Så lægger du dine flisse ud fra midten der hvor snorene krydser.

------
\ /|
\ / |
X |
/ \ |
/ \|
------

Er arealet rektangulært, skal du lægge de to fuge snore ud fra hjørnerne på den ene korte led. Det er vigtigt at fugesnorene krydser hinanden med en retvinkel.

\ / | | \ / |
X | | X |
/ \ | | / \ |

i billedet kan være at krydset skal forskydes lidt ud fra vægen for at flise skæringene på begge kortvægge bliver lige store.

Click her for en bedre tegning og se på side 12 øverst - http://www.bostik.dk/nepolin/objectadministrator.nsf/0/093e4904e232a2e7c1256b6e002d663a/$FILE/FixFogBros.Dansk.pdf

Som fuge snor skal du bruge nylon snor med den samme tykkelse som de afstands kryds du bruger til at holde fuge afstand. Det gør det meget næmmere. Fuge snorens ender bindes til skruer som du monter i gulvet så tæt på vægen som mulig. Dem fjerner du så bare, før der skal fuges.

PS. Husk at købe riglige med ekstra fliser dels fordi det nemt kan ske at man skære forkert, men også for at have et par reserver liggende nede i din kælder hvis uhjeldet er ude om 15år at en flise skulle revne.(Det er ikke sikkert at du kan få samme slags flise i samme nuance til den tid.)

Held og Lykke, og rigtig god fornøjelse med projektet.

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 20-12-02 14:53

Har du mulighed for selv at bestemme hvor afløbet skal være kan, du passende prøve flere mulighed på din flise mønster skitse. Det gør det afgjort pænere hvis man vælger en placering og størelse af rist som passer ind i flise mønstret.

Tag også hensyn til hvordan man står under bruseren. Personlig kender jeg ikke ret mange ting der er værre end, at man er nød til at stå på selve risten med bare tær, når man er i bad (centrums modelen)

For at kunne bredde mig mest mulig i min firkantet kabine, har jeg montere bruseren i det ene hjørne sådan at man kan står diagonalt under den når man bader. Risten er så æstetisk placeret 1 flise bredde ud fra samme hjørne. Jeg valgte termostatblandingsbattriet udfra at dens vandhane skulle være på højre side af den, og placerede den der hvor det føltes mest naturlig at betjene den fra( selv med shampoo i øjnene).

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 20-12-02 15:50

Det var stort set sådan jeg ville have gjort. I praksis er det lige meget om fliserne lægges diagonalt eller ej. Betegnelsen "kuvertfald" betyder slet og ret som ordet antyder, at man samler de fire hjørner og i et jævn fald mod afløb.

lvedelj, er det fordi du har store fliser i resten af badeværelset, at du også vil have det i brusenicen. Hvis det f.eks. er 30x30 tror jeg det vil virke voldsomt i en 70x70 brusenice, men det er selvfølgelig smag og behag. Ydermere vil jeg anbefale dig at bruge en flex-flisemørtel til alle dine fliser og husk sanitessilicone rundt afløbet.

mvh
summer

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 20-12-02 17:17

Det var måske ikke helt klart. Store fliser og kuvertfald kræver ikke nødvendigvis diagonal lægning, men det ser lidt rodet ud med det zig-zag der opstår i dalen hvor hældnings falderne mødes. Man kan hurtigt komme til at bede vandet om at løbe op ad bakke (læs vandpyt)

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Horsewoman

Dato : 23-11-05 15:15

Hej
Jeg skal lave et badeværelse i rå betonlook har nu revet alle fliserne ned, hvad skal jeg så ?