/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
If struktur i Excel
Fra : sus1234
Vist : 543 gange
100 point
Dato : 20-07-06 11:46

Hej

Hvordan laver jeg en Ifstruktur i Excel?

eks i A1 kan der vælges mellem DKK og EUR
vælges EUR sker intet
Vælges DKK skal der kikkes i A2, er det ikke et af følgende 3 numre (eks 2,4,5) skal der intet ske.
Er tallet enten 2,4 skal der tallet i A3 ganges med 0,2
Er tallet 5 skal tallet i A3 ganges med 0,5

Hilsen Nøden i Excel

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 20-07-06 12:52

jeg ville gerne hjælpe, er på vej ud af døren.
Prøv her
www.eksperten.dk
de er goe.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 20-07-06 13:01

IF eller Hvis, afhængigt af sprogversion.

=IF(A1="DKK";IF(A2=2;A3*0,2;IF(A2=4;A3*0,2;IF(A2=5;A3*0,5;""))))

Det burde løse dit problem...

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 20-07-06 13:18

Paulus - mangler der ikke den sidste betingelse "ellers" i formlen så der står ;"") istedet for den sidste parantes?

=Hvis(Betingelse;så;ellers)

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 20-07-06 13:35

"" er netop "ellers" - altså hvis der ikke er et match i enten 2, 4 eller 5 skal output være blankt. Det opnås ved at bruge "".

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 20-07-06 14:01

Ja jeg mangler Else hvodan skal det se ud i enden?
jeg kan fint få det andet til at virke...
hvordan skal den ende?

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 20-07-06 14:05

hov den sidste kommentar kom ikke med da jeg var inde og kikke...

Men stadig selv om min ender med ;" ")))) så får jeg stadig false som svar!

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 20-07-06 14:41

Jeg har en dansk udgave af Office, så jeg erstattede IF med Hvis, men ellers virkede formlen fint for mig. Du skal ikke have mellemrum mellem "" tegnene.

Prøv at lave copy/paste af formlen til excel - den virker altså for mig.

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 20-07-06 14:54

jeg har engelsk og jeg har prøvet "copy past" med lige lidt held

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 100 point
Dato : 20-07-06 15:40

Formlen er næsten rigtig...
Der mangler et svar for hvis den er falsk i slutningen. Formlen skal se sådan ud:
=IF(A1="DKK";IF(A2=2;A3*0,2;IF(A2=4;A3*0,2;IF(A2=5;A3*0,5;"")));"")

Grunden til den skriver "FALSE" er at der i den første formel ikke var angivet et svar hvis der i A1 ikke stod "DKK", og så skriver den autmatisk "FALSE" hvis udsagnet er falsk. Det er løst ved at sætte de sidste "" ind.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 20-07-06 18:25

Det har du egentligt ret i... jeg fik kun testet den med DKK indtastet, og fik derfor ikke fanget den :(

Godkendelse af svar
Fra : sus1234

Dato : 21-07-06 08:24

Tak for svaret MacMadsen. - Excel krævede en genstart for det virkede men nu er den der... mange tak