/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lærke spørgsmål igen !!!!
Fra : janjuul
Vist : 2408 gange
100 point
Dato : 20-07-06 10:07

Hej.............
Jeg lavede en 50m2 stor teresse sidste sommer, og gav den teresse grunder.....men fandt senere udaf at det ikke var beregnet til slutbehandling...det var den klare af dem...så her i foråret var det hele blevet ligesom tyndt parpir, og kunne renses af med en højtryksteresserenser.
Jeg har ringet til GORI, og de siger, at det var en fejl, ikke at skriv på "den klare" at den kun er til fortyndning af den grønne og røde grunder.
Og jeg har set på kandu.dk om der er nogle svar...der er et som går på et produkt som hedder. Danske 2080 twinproof fra ROCIDAN....men der står kun til facadebehandling på det!!!!!!!
Også er der den med rå lineolie med mineralsk terpentin...

Nu er spørgsmålet hvad gør jeg?
1. Prøver et af de nævnte.
2. Finder et superprodukt.
3. Lader det hærde op og bliver gråt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-07-06 10:27

Citat
Træterrasse af lærketræ

Jeg har set svar på behandling af ovennævnte, men, men ..mit problem er 129 kv.meter terrasse bygget af firma i 2002 oktober og behandlet. I sommer 2004 ser den forfærdelig ud sorte pletter. Vi forsøger at lysne med oxalsyre, bliver total ødelagt.Vi ofrer 14.000 kr. på afslibning og giver 3 gange pine pinotex. Meget flot. Foråar 2005 især nordside meget kedelig og store sorte pletter. Hele terrassen ser trist ud. Hvad skal vi gøre. Højtryksspule igen? smøre igen? eller hvad? Vi har forresten ikke aftørret pinotex efter påsmøring. Hvad gør vi nu?

Svar fra Byggekram:

Vi er bange for at det er noget du skal leve med. TOP (Trævarebranchens Oplysningsråd) skriver følgende om overfladebehandling af træterrasse i nåletræ:

”Nåletræ vil i langt højere grad end de tropiske træarter få sorte skimmelangreb som kan være plagsomme at holde væk. En overfladebehandling med et farvet, transparent træbeskyttelsesmiddel, der er skimmelhindrende, vil gøre det nemmere at holde overfladen ren og pæn, men ikke nødvendigvis fri for skæmmende sorte skimmelangreb.”

Om rengøringen skriver de:

”Mindre terrassepartier og letsnavsede overflader kan skruppes med en klorinopløsning eller rengøres med et middel mod grønne belægninger.
Større terrasser og mere snavsede overflader rengøres nemmest med en højtryksrenser. Hold et lavt tryk og anvend en dyse med stor spredning. Bevæg dysen i jævne bevægelser og i passende afstand til overfladen så træet ikke beskadiges.”

”Terrassebrædder af nåletræ vil som regel være angrebet af sortskimmel og alger, som kan være vanskelige at fjerne… Ofte vil det være nødvendigt at anvende højtryksrensning for at fjerne belægninger og skimmel, og i mange tilfælde vil det ikke lykkes fuldstændigt.
Afrensningen betyder også at en evt. overfladebehandling også er fjernet. Derfor skal ubehandlet nåletræ genbehandles med et egnet træbeskyttelsesmiddel.”

Når I så skal i gang med træbeskyttelsen igen, vil vi anbefale jer at gøre som beskrevet i tidligere svar her på siden, hvor vi anfører at olien kan poleres ind i træet, ganske som hvis det havde været et indendørs gulv: Vælg f.eks. en Pinotex Classic eller en nåletræsolie – det fås i flere farver. Træbeskyttelsen/olien kan evt. poleres ned i træet med en polermaskine med 20-25 min. intervaller indtil du kan se, at det ikke suger mere. Herefter tørres overskydende olie af. Du bør genbehandle med træbeskyttelse/olie min. én gang årligt.

http://www.byggekram.dk/sw9583.asp

måske du kan bruge noget derfra

mvh dova

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 20-07-06 10:43

Såvidt jeg husker fra mine dage i et byggemarked, så skal du rense det hele af med træræns. Du kan få et par rigtigt gode produkter fra Faxe. Det er med 2 trin og derfor selvfølgelig også 2 dunke. Det tager en krig, men resultatet bliver rigtigt fint.
Så skal du, ganske rigtigt, grunde træet og derefter lægge en transperant lak/træbeskyttelse på.
Hvis du kun bruger olie, som lindolie og lign. Så skal du efter det et par gange i løbet af sommeren.
Det andet er noget af en stor omgang, men det skulle meget gerne kunne holde et par sæsoner.

Håber du kan bruge det til noget.

V. H.

Cjaab

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-07-06 12:37

Jeg har haft det samme problem. Jeg rensede ned med oxalsyre (brug evt.lorin det er sikrere, men ikke så effektivt) derefter brugte jeg et råd fra A.C. Rosmon.
1 del koldpresset linolie til tre dele lugtfri petroleum (evt. terpentin) smøres på og overskydende aftørres efter en halv time.
Gentages efter en måned eller to.
Lærk er jo "selvkonserverende" så husk at skylle oxalsyre eller klorin af grundigt så det ikke trækker ned i træet, og udtørrer det.

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 21-07-06 10:34

Tak for de gode svar/ideér men jeg er ikke blevet meget klogere.....

Jeg vil jo gerne bevarer det naturlige look, så godt som muligt. uden "alt" for meget arbejde........Og jeg synes at mit køb af trærens hos jem og fix virkede godt.....det smurte jeg på 2 bræder af gangen og rensede efter et par min.af igen. Men er det sundt for træet??

Mvh.Jan

Accepteret svar
Fra : cjaab

Modtaget 50 point
Dato : 21-07-06 12:08

Ja, trærens er helt fint! Du skal bare huske at give det noget bag efter, så det ikke tørrer ud, for så bliver det hurtigt gråt og ligner drivtømmer. Og du vil jo gerne beholde den flotte, svagt rødlige farve det har, så skal du altså være lidt go' ved det...
Så giv det i det mindste noget godt olie.

Godkendelse af svar
Fra : janjuul

Dato : 23-07-06 11:16

Tak for svaret cjaab.