/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ligelig fordeling
Fra : Wulffi
Vist : 428 gange
60 point
Dato : 20-07-06 10:06

En ud af 3 arving har købt sommerhus af forældre til offentlig vurderingspris minus 15%.
Skal alle 3 ved dødsfald dele ligeligt hvad der måtte være af kontanter (Eksempelvis hvad sommerhusejeren har indbetalt for huset)

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 40 point
Dato : 20-07-06 10:12

HEJ
DET SOM ER INDBETALT FOR HUSET, TILHØRER JO NU BOET, OG SKAL FORDELES LIGE IMELLEM ARVINGENE.

MVH AG112

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-07-06 10:22

Ja, hvis alle er arvinger på lige fod (f.eks. søskende) og der ikke er skrevet noget testamente, så arver alle tre på lige fod de værdier der er i boet.

Det er helt uvedkommende hvordan pengene er kommet i boet, om det er ved salg af sommerhus eller en lottogevinst

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Wulffi

Dato : 20-07-06 10:23

Tak for svaret AG112.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 20-07-06 10:23

Man kan sige at det er uretfærdigt for de 2,
at den ene der købte sommerhuset, også får
"sine egne penge" tilbage.
Men sådan er loven.
Men det kunne jo være han havde lidt rygrad,
og delte de extra penge ligeligt .

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 20-07-06 11:12

Til Sofus.dk

Hvorfor i alverden skulle køberen dog det? Der er da ikke forskel på om man her købt sit sommerhus fra familie eller fremmede.

Hvis en vildt fremmede havde købt sommerhuset ville de 3 arvinge jo alligevel få beløbet udbetalt via boet.

Til Wulffi

PAS PÅ. Der er ikke noget som arvesager der kan splitte familier. Selv hvor alle familiemedlemmer lever i harmoni med hinanden, sker det ofte at de farer i totterne på hinanden i forbindelse med bo deling. Få skifteretten til at stå for bodelingen. Så kan en arving ikke senere anklage en anden arving/kurator for at have snydt andre til sin egen fordel.

mvh

Dorte

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 20-07-06 12:12

TIL WULFFI

SELV TAK.

MVH AG112