/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel procentberegning
Fra : MonieJacobsen
Vist : 6776 gange
100 point
Dato : 20-07-06 09:05

Er der en her, der vil hjælpe mig med, at
beregne procentandelen af Kildedataerne CO2,CO,NOx,UHC og SO2

Kilde-navn:   Kilde-værdi: Procentandelen:
CO2:         3125         ?
CO:         1,2         ?
Nox:         2,3         ?
UHC:         0,5         ?
SO2:         0,016         ?

Total: 3128,6

Se projektet her:
www.sunwind.dk/projekt/beregning.jpg

I regnearket må der være en formel der kan klare procentberegning.
Vil du være behjælpelig med at give et eksempel med en formel der kan bruges?

Anvender Microsoft Office Excel 2003

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : h18s

Dato : 20-07-06 09:16

Er du vandt til at bruge excel?

I den celle, hvor resultatet skal være, dividerer du hvert tal med "Total" og ganger med 100.
"Total" kan i formlen låses fast med F4. På den måde kan formlen kopieres. Cellerne med resultaterne sættes til 5 decimaler.

Dette var en kort udgave for en mere rutineret bruger. Hvis du ikke helt forstår det, så lad mig høre.

Mvh

Kommentar
Fra : h18s

Dato : 20-07-06 09:18

Sorry - 3 deceimaler er nok, kan jeg se.

Accepteret svar
Fra : nenita

Modtaget 110 point
Dato : 20-07-06 09:23

Hej Monie
For det første så stemmer tallene ikke. hvis du laver en sammentælling - så bliver resultatet 3129,016 og ikke 3128,6.
Jeg ved ikke hvor meget du kender til excel og formler, men den er faktisk enkelt.
I feltet hvor du vil have den første % regnet ud Kan Du skrive.
=SUM(B28/($B$33/100)) Hvor B28 er beløbet du vil have omregnet til %. $B$33 er totalen 3128,6 delt med 100
Du kan nu trække formlen ned så den bliver kopieret til de andre felter du vil have i %.
Er det helt sort snak for dig??
Skriv endelig hvis du stadig har problemer.

God fornøjelse
Nenita

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-07-06 10:08

Ser ud til at du allerede har fået svar.

Så jeg vil nøjes med at kommenterer din hjemmeside..... rigtig spændende.

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 20-07-06 10:08

Hej Nenita

Man behøver vel ikke sum() gør man? Det virker hos mig uden

Kommentar
Fra : h18s

Dato : 20-07-06 10:23

Man behøver heller ikke paranteser!

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 20-07-06 10:57

Hvis du formatterer de celler som indeholder % værdierne til Procent.
(Højreklik - Formater celler - vælg procent)
kan du nøjes med denne.
=SUM(B28/$B$33))

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 20-07-06 11:03

Til nenita

Tak skal du havde med dine coder.
Er ved at lave et oversigt af vores samlet Naturgasforbrug med følgende miljøbelastninger som
emissionerne.

Har medtaget helle Excel procentberegning.
Se her: www.sunwind.dk/projekt/EnergSologGas2005.xls

Ved samtællingen kommer du til 3129,016 men jeg får stadig 3128,6
Prøv at se Web-linket om der en fejl her?

Der går desværer år imellem jeg bruger Excel Regneark, derfor manglende rutine.
Men med meget stor aksept får jeres hjælp

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 20-07-06 11:11

Hvis du vi kan du sende det redigeret regenark til min E-mail: mjs AT nypost DOT dk

Med venlig hilsen
Monie

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 20-07-06 11:52

Tak for svaret nenita.
Du får de 100 point

Hvis du har tid vil jeg da gerne om du vil tjeke midt regneark.

Med venlig hilsen
Monie