/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Kopiere lovlig mp3?
Fra : joni321
Vist : 476 gange
215 point
Dato : 19-07-06 23:33

Hej,
Jeg er faret vild i copyright junglen. Jeg har læst masser af love og vejledninger, men ikke fundet løsningen på mit problem.

Sagen er at jeg har downloadet nogle gratis mp3er der er lagt gratis ud. De er 100% i orden.

Jeg vil så gerne brænde en CD med disse gratis mp3er til venner. Jeg ved at hvis jeg selv havde lavet musikstykkerne eller det var kunstnere uden copyright aftale var der ingen problemer.

Men i min situation er det musikstykker hvor det er pro kunstnere med pladeselskab og derfor formentlig tilmeldt copyright varetagelse og derfor er jeg i tvivl om lovgivning giver mig lov til at brænde en kopi til venner, selv om musikstykkerne er lagt gratis ud?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 19-07-06 23:47

Dine venner kunne jo ligeså godt downloade dem selv, istedet for at få dem
på en cd fra dig, så jeg skulle ikke mene der er noget ulovligt i det

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 19-07-06 23:49

Tjek evt. http://www.antipirat.dk/default.asp?id=287
Rul ned til "Må jeg kopiere det musik, jeg lovligt har downloadet ?"

//Kettedk

Kommentar
Fra : katfm

Dato : 20-07-06 01:30

Der skulle ikke være problemer, hvis de er lagt ud gratis, for så kan alle jo få dem

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 20-07-06 02:55

@Kettedk - Tjo, men det er ikke alle jeg kender der har pc med Internet.
- jeg tjekkede hjemmesiden, men svaret lyder at det kun lader sig gøre til personlig brug, hvilket jeg tolker til inden for hustanden og dermed ikke mine venner.

@katfm - Det har du ret i og det håber jeg også. Men jeg er nødt til at være sikker og derfor spørger jeg. Jeg ved at Nordisk Copyright Bureau har nogle skræppe regler der overbeskytter musikstykker.

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 20-07-06 02:56

@Kettedk - Tjo, men det er ikke alle jeg kender der har pc med Internet.
- jeg tjekkede hjemmesiden, men svaret lyder at det kun lader sig gøre til personlig brug, hvilket jeg tolker til inden for hustanden og dermed ikke mine venner.

@katfm - Det har du ret i og det håber jeg også. Men jeg er nødt til at være sikker og derfor spørger jeg. Jeg ved at Nordisk Copyright Bureau har nogle skræppe regler der overbeskytter musikstykker.

Jeg kan lige tilføje at det faktisk kun drejer sig om amerikanske kunstnere om det så gør en forskel.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-06 06:10

Nu kommer det an på hvad du mener med 'lovlig' ?

Hvis det er musikstykker købt på nettet må du kun kopiere dem til personligt brug. Det der her kaldes lovlige kopier: http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

Altså har man overdraget sin ophavsret mod betaling er retten til at benytte værket stadig begrænset i det omfang der beskrives i ovenstående link.

Hvis de derimod er gjort gratis tilgængelige for offentligheden (=tilgængeligt for almenheden) har man overgivet sin ophavsret og værket må frit benyttes, dog med de i §3 bestemte begrænsninger:
Citat
§ 3. Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse med, hvad god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette gøres tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Værket må ikke ændres eller gøres tilgængeligt for almenheden på en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens litterære eller kunstneriske anseelse eller egenart.

Stk. 3. Sin ret efter denne paragraf kan ophavsmanden ikke frafalde, medmindre det gælder en efter art og omfang afgrænset brug af værket.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20060076329-REGL

Altså er værket gjort tilgængelig for almenheden med kunstnerens samtykke må værket frit kopieres/gengives.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-06 06:18

Ps. Det er i og for sig ligemeget om du kan hente værkerne gratis. Det springende punkt er om;
skaberen af værket har givet sit samtykke til at værket gøres tilgængeligt for almenheden.
Blot fordi 'noget' kan hentes gratis er det jo ikke ensbetydende med at det også lovligt er gjort tilgængeligt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-06 06:25

Eks. Hvis Kim Larsen gør et nummer tilgængelig for almenheden på sin egen hjemmeside og siger Værs'go, dette nummer må kopieres gratis og distribueres frit. Så må du kopiere og distribuere det som du lyster (...med §3 en mente).

Hvis jeg har lagt Kim Larsen værket ud 'gratis' er det ulovligt for både mig at gøre det og for dig at kopiere det.

</MOLOKYOLE>

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 21-07-06 17:59

@Molokyole

Hmm det lyder ret interessant. Musikstykkerne er frit tilgængelig fra anerkendte hjemmesider og ikke såkaldte warez, mp3z mm. sider.
fx. www.soundclick.com

Som en side skriver:
All albums on this page were either made freely available at one point by the artists, or we have received permission directly from the artist and/or label to host these files.

Så med den paragraf 3 du henviser til ser det ud til at jeg alligevel kan brænde en kopi til venner med loven på min side.

Hvis der ikke kommer flere svar står du til at løbe af med sejren.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 21-07-06 18:05

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 21-07-06 19:45

Jf. samme lov (lov om ophavsret) §12 fremgår det ligeledes at:
Citat
§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at
1) opføre et bygningsværk,
2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,
3) fremstille eksemplarer af edb-programmer i digitaliseret form,
4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller
5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.
Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om
1) musikværker,
2) filmværker,
3) litterære værker, såfremt den fremmede medhjælp medvirker i erhvervsøjemed,
4) værker af brugskunst eller
5) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.
Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder. Det samme gælder for litterære værker, såfremt det tekniske udstyr er stillet til rådighed i erhvervsøjemed.
Især er stk. 2 nr. 5 samt stk. 4 interessant for dit vedkommende.
At værket er lagt ud på nettet gratis gør det ikke lovligt at kopiere cd'er til andre. Selv om det kan lyde plat, så skal de selv have hentet musikken på nettet og brænde det på en cd.
Det fremgår af lovens §1 og §2.
Det der står i §3 er at han skal navngives hvis værket gøres tilgængeligt for almenheden. Det kan ikke drages parallel til at han har afgivet sin ophavsret ved at gøre værket tilgængeligt.

Så konklusion er altså at du må IKKE lave en kopi af det du har hentet lovligt, selv om det er gratis til dine venner.
Og som lidt tillægsviden er der ikke noget i dansk ret der hedder Copyright... der hedder det ophavsret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-06 20:00

Citat
Har du betalt for et mp3-nummer, må du gerne kopiere det til eget brug. Du må ikke forære eller sælge kopier til andre.
Er der kopi-spærring på et nummer, så må den ikke brydes. Du må gerne lytte til nummeret, men du må ikke kopiere det.
Hvis du finder et gratis musiknummer på én hjemmeside og ser, at du skal betale for det samme nummer på en anden hjemmeside, så er det gratis efter al sandsynlighed ulovligt at downloade.
Musik, der er på hitlisterne, er stort set altid betalingsmusik.
Nogle kunstnere stiller et eller flere gratis numre til rådighed for deres fans. Det gør de på deres egne hjemmesider. Det er lovligt at hente disse numre.
Pas på peer2peer-sider, der giver dig mulighed for at udveksle digital musik med andre. Meget af den musik er ulovligt kopieret.
Er du stadig i tvivl, så hold dig fra det

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/mp3-digital-musik/mp3-syv-tips-til-lovlig-kopiering/

http://www.forbrug.dk/raad/computerudstyr/lyd-og-billeder/hvad-maa-du/

Du må ikke kopiere til dine venner.

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 21-07-06 20:21

@MacMadsen

Jeg er bange for det er det samme som jeg selv kom frem til da jeg forsøgte at tolke lovgivningen.
Jeg synes bare ikke det virker fornuftig, hvorfor jeg også har formuleret det som "overbeskyttelse" af musikstykker/ophavsretten i en af mine første poster.

Især hvis kunstneren selv opfordrer til at sprede hans musik og brænde kopier til venner.

Mærkelig Mærkeligt....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-06 21:46

Altså : Hvis kunstneren selv har offentliggjort sit værk og stiller det til rådighed for almenheden vederlagsfrit må du GERNE kopiere og distribuere det. Fordi at 'nogen' skriver at de eller du har tilladelse til at hente et værk gratis er det ikke nødvendigvis samme paragraffer der gælder. Så teksten:

Citat
All albums on this page were either made freely available at one point by the artists, or we have received permission directly from the artist and/or label to host these files.

...kan du springe op og falde ned på. Det kan enhver jo komme at sige

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-07-06 09:19

Sikke en kattepine. Der kan man se hvor svært det er at tolke det skrevne ord. Vi ser ikke alle med de samme øjne.

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

Det er det samme linkt molokyle lagde ind og når jeg læser det, mener jeg at du IKKE må kopiere til andre men kun til personligt brug

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-06 10:37

Fijala -> Det er fordi der er to aspekter at tage højde for:

1.) Må man kopiere noget hentet fra nettet?
2.) Må man distribuere et værk som er gjort gratis tilgængelig for almenheden med kunstnerens samtykke og tilladelse til fri afbenyttelse og distribution.

Der er jo klart for enhver at hvis jeg skriver en sang med tilhørene musik, selv indspiller værket og ditribuere det på min hjemmeside med teksten: Dette nummer må frit hentes, kopieres og distribueres, så kan ingen (heller ikke antipiratgruppen) med 'Loven om ophavsret' i hånden, straffe de som henter og distribuere MIT værk, men jeg har STADIG ophavsretten !

Megen freeware må f.eks. også gerne kopieres og stilles til rådighed på din hjemmeside, såfremt det klart fremgår hvem der har ophavsretten (Jf. §3) og at ophavsretindehaveren har givet tilladelse dertil.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-06 10:43

Ps. I eksemplet med freeware er det klart at hvis jeg 'lyver' om at programmerne er til fri distribution kan såvel jeg, som de der har hentet programmerne straffes i henhold til Loven om ophavsret. Så man skal lige være opmærksom på, hvem der har givet 'tilladelse' til hvad.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-06 10:52

Pps. ...men hvis 'løgnen' er tyk nok? Så kan de der henter programmerne påberåbe sig straffrihed i henhold til at de har gjort det i god tro, men det er en domstolsafgørelse.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-07-06 13:40

Ja derfor mener jeg også molo at det er en værre kattepine der her er tale om. For hvis det - efter loven - skal være helt korrekt er det kun til sig selv man må lave en kopi og ikke til andre. Men jeg kan sagtens følge dig - bacause it's a jungle out there.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-06 23:07

Fijala -> Jepper

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 23-07-06 20:29

@Molokyle
Med mindre kunsteren udtrykkeligt på sin egen hjemmeside giver tilladelse til at du frit må distribuere, må du kun lave kopier til eget brug selv om du hente musikken gratis. Det er IKKE nok at nummeret bare er frit tilgængeligt.
Jeg ved ikke om det er det du mener i dit indlæg, men bare lige for at få det helt på rene.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 215 point
Dato : 23-07-06 21:08

MacMadsen ->Ja, det er det jeg mener

I computerprogrammer kan man nu også angive tilladelse i; End User Licens Agreement (EULA)

Skriver man her at (freeware) programmet frit må kopieres og distribueres af alle, må alle også gerne lægge programmet til download på deres hjemmeside og lave kopier til venner og bekendte.

Et eksempel på en sådan EULA kan man læse her for programmet 'CDBurnerXP Pro':
Citat
CDBurnerXP Pro Free License Agreement

END-USER LICENSE AGREEMENT FOR FREEWARE

Except where otherwise noted, all of the documentation and software included in the CDBurnerXP Pro Free Setup
package is copyrighted by Free Software.
IMPORTANT - READ CAREFULLY: As used in this Agreement, "Free Software" shall mean Free Software, Incorporated. This License Agreement is a legal agreement between you (either an individual or a single entity) and Free Software for the CDBurnerXP Pro Free software product identified above, which may include associated software components, media, printed materials, and "online" or electronic documentation ("Software").

By installing, copying, or otherwise using the Software, you agree to be bound by the terms of this Agreement.
If you do not agree to the terms of this Agreement, do not install or use the Software.

FREEWARE LICENSE

This Software is being distributed as Freeware. It may be freely used, copied and distributed as long as it is not sold, and all original files are included, including this license. You are NOT allowed to make a charge for distributing this Software (either for profit or merely to recover your media and distribution costs) whether as a stand-alone product, or as part of a compilation or anthology, without explicit prior written permission. By using this Software, you agree to these terms and the terms of the Disclaimer below:

DISCLAIMER

This Software and any support from Free Software are provided "AS IS" and without warranty, express or implied. Free Software specifically disclaim any implied warranties of merchantability and fitness for a particular purpose. In no event will Free Software be liable for any damages, including but not limited to any lost profits, lost savings or any incidental or consequential damages, whether resulting from impaired or lost data, software or computer failure or any other cause, or for any other claim by the user or for any third party claim.

..bemærk sætning 2 i afsnittet FREEWARE LICENSE.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 15-08-06 11:03

Jeg er ikke helt sikker på hvad konklusion er på mit spørgsmål. Der ser ud til at være flere svar eller tolkninger....

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 18-08-06 22:18

Konklusionen både hos mig og Molokyle er:
Bare fordi musikstykket lagt gratis ud på nettet, må du IKKE downloade det og distribuere det til dine venner.

Godkendelse af svar
Fra : joni321

Dato : 18-08-06 23:16

Tak for svaret molokyle og MacMadsen.

Jeg håber det er okay jeg giver molokyle point, da jeg kan se han har kommet med flest indlæg.
Tak for jeres hjælp!