/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
PAS ?
Fra : joker138
Vist : 1443 gange
50 point
Dato : 19-07-06 07:57

Jeg har hørt at det ikke er nødvendigt at havde et PAS for at køre en tur til tyskland en dag, men at man bare skal medbringe gyldig rejselegitimation.
? Hvad er gyldig rejselegitimation

Accepteret svar
Fra : Sanne09

Modtaget 60 point
Dato : 19-07-06 08:14

Hej joker138,

Jeg tror du har hørt forkert. Iflg udenrigsministeriets hjemmeside skal man medbringe pas i alle Schengen lande, undtagen de nordiske.

http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerRejsen/PasOgVisum/

Citat
Vær opmærksom på, at pas skal medbringes ved rejser til Schengen-landene, selv om grænsekontrollen mellem disse lande er ophævet.

Ved rejser til de nordiske lande (Norge, Sverige, Finland og Island), der alle deltager i Schengen-samarbejdet, er det dog ikke nødvendigt at kunne legitimere sig med et pas. Man skal dog medbringe anden form for billedlegitimation, f.eks. kørekort.

mvh
Sanne09

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-06 08:21

Du skal medbringe et gyldigt pas.

Kommentar
Fra : Sanne09

Dato : 19-07-06 08:45

Det er rigtig nok hvad ans skriver, du SKAL medbringe pas.

Jeg fandt yderligere dette på justitsministeriets hjemmeside:

Citat
Man skal som rejsende i et andet Schengen-land fortsat være i besiddelse af pas eller anden gyldig rejselegitimation. For danske statsborgere udgør kun pas gyldig rejselegitimation. Danske statsborgere kan imidlertid fortsat rejse i de nordiske lande uden at medbringe pas.

http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=dept&objno=44455

mvh
Sanne09

Kommentar
Fra : joker138

Dato : 19-07-06 08:46

jame jame Det står på POLITIs ejen hjemme side www.politi.dk - Hvornår skal du havde pas med .

Der står: EU-eller nordisk statsborger bosat iDanmark
Er du EU-statsborger eller nordisk statsborger og bosat i Danmark, skal du medbringe pas eller anden gyldig rejselegtiimation, når du rejser til et af de øvrige Schengen-lande.

Kommentar
Fra : Sanne09

Dato : 19-07-06 08:48

Rigtigt! Og justitsministeriet skriver:

Citat
For danske statsborgere udgør kun pas gyldig rejselegitimation

mvh
Sanne09

Kommentar
Fra : Natala

Dato : 19-07-06 08:49

Ja det er helt korrekt at du skal medbringe pas når du skal til tyskland.
Men der er ikke nogen paskontrol ved grænsen. Jeg tager til tyskland 4-5 gange om året for at handle, men jeg er aldrig blevet bedt om at fremvise mit pas (heldigvis for jeg har ikke noget)

Kommentar
Fra : joker138

Dato : 19-07-06 08:58

har lige ringet til politiet (pas kontoret) det er rigtig at der står (gyldig rejselegitimation), men det gælder ikke i danmark.og hvorfor det står der kunne de ikke svare på, så det står der bare.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-06 08:59

Citat
Når du rejser udenfor Norden
Du skal som dansk statsborger medbringe dit pas, når du rejser til lande uden for Norden.

Dette gælder også for rejser til de lande uden for Norden, som er en del af Schengen-samarbejdet. Danmarks indtræden i Schengen-samarbejdet ændrer ikke på reglerne for, hvornår du skal medbringe dit pas, når du rejser.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/hvornaarskalduhavepasmed/

Godkendelse af svar
Fra : joker138

Dato : 19-07-06 09:06

Tak for svaret Sanne09.
ja, så må man jo til lommen, et nyt pas eller også løbe risikoen, at der ikke er nogle der skal se paset smil.......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-06 09:07

Redigerer lige dit eget citat, der manglede noget

Citat
EU- eller nordisk statsborger bosat i Danmark (ikke danske statsborgere)
Er du ikke dansk statsborger, men EU-statsborger eller nordisk statsborger og bosat i Danmark, skal du medbringe pas eller anden gyldig rejselegitimation, når du rejser til et af de øvrige Schengen-lande.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/hvornaarskalduhavepasmed/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-06 09:09

Bliver du af en eller anden grund standset i Tyskland og ikke kan forevise et gyldigt pas, så får du en bøde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-06 09:57

Citat
Bliver du af en eller anden grund standset i Tyskland og ikke kan forevise et gyldigt pas, så får du en bøde

Det er ikke sikkert det altid kan gøre det, de har lov til at tilbageholde en person indtil der foreligger gyldige legitimationspapirer = Pas.

mvh dova