/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
geninstall. af winXP
Fra : laurenzio
Vist : 644 gange
250 point
Dato : 18-07-06 18:48

Hej kloge hoveder, håber der er èn som kan hjælpe mig her.
Jeg har formateret min PC og vil nu selvfølgelig gerne ha geninstalleret win XP. Men af en eller anden årsag kan jeg ikke boote fra CDR, jeg får beskeden "mangler NTLDR" hvad er det?
Har prøvet at ta batteriet ud fra bundkortet men beskeden er den samme.
Er der èn herinde som kan guide mig med en step by step forklaring, fyrer jeg gerne rigeligt med points af.
Mvh Laurenzio

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-07-06 19:14

læs om NTLDR her:
http://www.helgec.dk/ntldr.html

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-07-06 19:48

stig54 har givet et godt svar og det er faktisk lige hvad der er at gøre.

Hvis ikke det hjælper skal du prøve at formatere med NTFS som er det filsystem XP er bedst til. Bare opret en ny partition når du bliver bedt om det om formater så med NTFS så skulle det køre

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 18-07-06 19:56

Den ER formateret i NFTS

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-07-06 20:06

Og det er altså under installationen efterfølgende at der kommer meddelsen?

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 18-07-06 20:09

Ja, akkurat som beskrevet ovenfor. Og videre kommer jeg ikke.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 18-07-06 20:23

Jeg har nu taget HD ud og prøver at få win installeret på en anden PC, så ser jeg hvad der sker. Melder tilbage.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 18-07-06 20:49

Flere fejlmuligheder her http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm Defekt kabel måske ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-06 21:12

Jeg tror den forsøger at boote fra harddisken.
Hvis det er tilfældet:
Enten skal du i bios sætte bootrækkefølgen til
1. CD/DVD
2. Harddisk C:

eller slette NTFS partitionen og lade XP selv lave den.

Vil du have flere partitioner på din HD så start med at lave en i den størrelse du kunne tænke dig.
I det frie område kan XP senere lave flere partitioner.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-06 21:58

Du får meddelsen fordi, den prøver at boote fra den tomme harddisk.
Desuden er det da tosset at slette hardisken først, det klarer windows installationen, hvis du beder om det.
Hvis din bios er sat til at boote fra cd "first boot device=D" så skal du se denne besked:
Press any key to boot from the CD

When you see this message press any key such as the Enter key immediately, otherwise it will try booting from the hard drive and likely get the NTLDR error again.
Det duer ikke at installere xp på en anden computer, så laver den jo alle indstillinger fra dens harddiske, bundkort, grafikkort, skærm mm. og så har du da først bedt om øretæver.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-06 22:05

Årsagen til at jeg vil slette den partition, er hvis der ikke er mulighed for at gå ind i bios.
Og så vil den netop hoppe over harddisken, og gå i gang med XP indstallation/formatering

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 18-07-06 22:13

palle> meget muligt jeg har gjort en fejl, dem lære man jo af, og nu er det jo ikke allesammen som er expert udi pc, opsætning, formatering, bios osv.
Bios er opsat som du nævner, og jeg ser/så (nu er HD ude af huset) også meddelelsen med press any key to continue, og dernæst omtalte problem..
Ham der hjælper mig, har mere forstand på det end jeg har mht. install.
Jeg har også en tråd kørende med spywarefri (længere historie, men det startede med noget snavs) de nævnte ikke noget om problem ved at prøve på denne måde, men nu får jeg da kolde fødder må jeg indrømme.
Jeg høre lige hvor langt han er nået og får noget mere info, så vender jeg tilbage.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-06 22:33

Hvis man er rigtig fræk, så kan man måske med lidt held indstallere på en anden comp.
Men første gang den genstarter, skal der slukkes for comp og harddisken tages ud og sættes i den anden comp sammen med XP CD som den bruger under resten af indstallationen.
(det er prøvet med en gammel bærbar og win 2000)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-07-06 22:42

Pyha sådan noget gøjemøg. Lige når man tror det hele er iorden så driller det bare.

Det første indlæg der kom fra Stig54 deskriver faktisk lige hvordan der skal startes op fra cd og hvordan i bios osv osv.

God ide med at prøve install fra en anden pc. Det er korrekt at det er overhovedet ikke nødvendigt at formaterer først, det klares jo let med XP cden i drevet og man kan der vælge lige den partition størrelse man ønsker.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 19-07-06 00:05

OK. Nu er HD hjemme i huset igen, og der er ikke blevet install. noget på den. Årsagen til fejlmeddelelsen var simpelthen kun fordi jeg havde en USB kortlæser isat (jeg ved - det burde jeg ha sagt migselv)
Nå, men nu er jeg sluppet af med den, men det køre stadig ikke helt glat. Bios er opsat korekt, og win.install. starter med at indlæse div filer (jeg får ingen valgmuligheder) derefter går skærmen i sort, ud over en blinkende curser, sker der ikke en hujende fis.
Håber på videre hjælp herfra.
Mvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-07-06 01:12

Der er ikke ret meget at gøre end prøve igen, tit skal man bare resætte sin computer, så kan installationen nogen gange forsætte, så prøv nogle gange, og tør cdèn godt af med en fnugfri klud, ved at tørre indefra og ud.
Og vær sikker på at kabelet er trykket godt ind, både i bundkort og harddisk. Har du mere end installationsharddisken sat i, så fjern andre hardiske.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 19-07-06 01:15

Prøv også at slukke den, og lad den står lidt.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-07-06 07:30

Jeg gider ikke læse hele tråden igennem så vis noget
af det jeg har skrever er en gentagelse af andres skriverrier så er det kun godt at få genopfrisket
de små grå

Hent denne floppy disk fil>

Darik's Boot and Nuke 1.0.6 (Floppy version.)

http://dban.sourceforge.net/

Når du har hentet den ned på din nuværende pc
så sæt en formateret floppy disk i dit a: drev og
dobbelt klik på den (filen) og der vil blive oprettet
en Boot and Nuke disk(auto).
Gå så ind i bios på den genstridige pc og sæt bios
til default/standart/fabriks settings,når du har gjort det
så sætter du first boot device til CDrom drevet og andet
boot device til floppy drevet>genstart pc'en,nu vil pc'en
søge efter et boot drev og finde Boot and Nuke disken,når
den er loadet så kommer der en blå skærm med en masse txt
som du ikke behøver at gå så meget op i,nede i bunden skriver
du Quick>tast enter og den vil automatisk begynde at overskrive din HDD
med nuller/0,når den er gået i gang så kan du godt tage floppy
disken ud af a:drevet(programmet er loadet/indlæst i hukommelsen)
Mens den kører så sætter du din Window CD i dit CDrom drev og
venter til Boot and Nuke er færdig med at overskrive din HDD
det kan tage et godt stykke tid alt efter hvor stor din HDD er,f.eks.
en 120 gig HDD kan tage fra 45 min til 60 min.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

VIGTIGT!!!!!!!
VIS DU HAR MERE END EN HDD I DIN PC SÅ TAG STRØM STIKKET
UD AF DE ANDRE HDD'ER.

Fordi dette program kan overskrive/slette flerer HDD'er simultant
når man bruger Quick indstillingen,vis man vil overskrive enkelte
diske så skal man bruge en af de andre indstillinger,men det tager
tre gange så lang tid(overskriver sektorer tre eller flere gange)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Når den er færdig så kommer der en sort skærm frem med txt om
at oprette en log,det behøves ikke.
Nu trykker du på resete/genstart's kontakten på din pc, nu vil den
finde din window cd(du har fjernet floppy disken tidligere)som reglen
starter den din win cd auto,ellers tast på en tast
Husk vis det er en SATA disk så sørg for at have dine SATA controller
driver parat på en floppy og tast F6,se i bunden af skærmen,det skal gå
hurtigt,så er det ellers kun at taste enter resten af vejen(men læs)
Brug NTFS ikke Quick NTFS.
Når win er færdig med at formaterer og installere window bå vær
parat til at taste dig ind i bios(altså før den starter op med CD'en)
du kan se i slutninge af instalationen når den tæller ned
et minut tilbage(hold fingeren parat til
at taste dig ind i bios)når du er inde i bios så sætter du din HDD 0/nul
til first boot device og floppy som anden boot device,så tager du win CD'en
ud af CDrom drevet,F10 yes> enter.
Så kan du når den genstarter og du hører bios første bip(den er indlæst)
holde sluk kontakten inde (hold den inde til pc'en slukker)nu kan du sætte
strøm stikket i dine andre HDD'er>start pc'en.

(Spørg)
Hvorfor overskrive HDD'en med nuller,fordi der kan ligge efterladenskaber i boot
sektoren og i de berømte 8 til 16 MB System volume som kan forhindre
geninstalation af OS.

Manse9933

Rigtige mænd gider ikke at redigere

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-07-06 07:49

efterladenskaber i boot bla bla(VIRUS)

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 19-07-06 08:40

Manse> tak for en uddybende vejledning, desvære forgæves da jeg ikke har et floppy drev installeret.
Mvh

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-07-06 08:48

Så hent CDR/CDRW versionen og brænd den som image
på en CD-RW eller en CD-R det bedste er at brænde den på en RW disk fordi på en CD-R vil du spilde en masse plads,kan også fjernes fra drevet når den er gået igang.
Så indsæt så win cd'en.
Nøjaktigt den samme fremgangs måde som jeg har beskrevet tidligere.
Man kan f.eks. bruge Nero til at brænde image filen.

Spørg.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-07-06 08:53

Du kan også hente Ultimate Boot cd(204 Mb) og brænde et image på samme måde,den indholder en masse værktøjer (diagnostik værktøjer)deriblandt Boot and Nuke.
Spørg

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-07-06 08:58

http://www.ultimatebootcd.com/index.html

der er flere værktøjer på som du kan bruge til at finde ud af om der er fejl på din HDD (sektor fejl b.l.a)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-07-06 09:04

ikke beta versionen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 09:14

Og pil så lige alt udstyr fra den comp som printer/ ekstra indstikskort / ekstra CD/DVD osv.
Der skal være så lidt som muligt når du indstallerer.
Den ultimative boot CD kan rette op på din HD.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 19-07-06 12:20

Ja det ser fint ud, MEN men.....
Jeg sidder nu ved min bærbare som har floppy drev, det har min stationære ikke, den har tilgengæld brænder som min bærbare ikke har....så jeg er lige langt.
HD er blevet scannet og repareret med et program der hedder MaxFactor, så alt burde være i skønneste orden. Somsagt, den indlæser filerne fra Wincd hvilket den så gør, inden den går i sort. Jeg får valget at taste F6 hvis jeg vil installere en treidepartsdriver, og det er såmænd alt.
Håber i kan hjælpe mig videre.
Mvh

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 19-07-06 12:22

PS: Alt unødvendigt ekstraudstyr er pillet fra og CDR renset, kabler tjekket.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 12:27

Ja den indlæser nogle standarddrivere og genstarter ...............her er dt nok at det går galt.
Er den scannet på en anden comp..........
eller har du nogen CD som kan boote evt en gammel 98 CD
vi må kigge på den HD med en bootCD

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 19-07-06 12:38

e.c> præcis dèr går det galt ja.
MaxFactor prg. blev kørt på min egen pc, og nej jeg har desværre ikke anden boot CD.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 19-07-06 12:41

Tænker på, jeg har en lokal pc forretning her som reklamere med at de fixer min pc for 250,- skulle jeg ikke bare køre ned til dem med HD og winCD?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 12:58

De kan ikke indstallere på din harddisk uden at din computer er med.
Spørg dem, for du kan nok nøjes med kun at have computeren med uden skærm/tastatur/osv.

Du har vel ikke tilfældigvis en USB harddisk box. (til alm. HD)

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 19-07-06 13:07

Nej desværre det har jeg ikke.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-07-06 14:24

Jo, 250 er da ikke meget, da de øjensynlig finder de rigtige drivere mm. Og du kan spilde meget tid som du sikker kan bruge til andet. Så jo, det er da et MEGET rimeligt tilbud.
God ide hvis du har en faktura med, der fortæller hvad der er af komponenter i den.
Måske de også skal smække mere ram i, hvis du har mindre end 512KB

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 19-07-06 15:33

OK. Udyret er nu indleveret, og du har fuldstændig ret pallebhansen, jeg kan bruge tiden på noget sjovere end sidde foran skærmen og få grå hår.
Jeg bestilte nu ikke extra ram, den har 512, og det må den nøjes med lidt endnu men den skal klart ha flere.
Nu står jeg jo så i et point dillema. I har jo allesammen bidraget med noget brugbart viden, hvordan syntes i jeg skal løse det? oprette en ny tråd til jer eller?
Mvh og tak for indsatsen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 250 point
Dato : 19-07-06 15:43

Fuldstændig lige meget hvem der får point, da de ikke kan bruges til en skid.
Det er alligevel dem med færrest point der vinder et vaffeljern, ha ha
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : laurenzio

Dato : 19-07-06 15:51

Jamen så skal du belæmres med dem Her værs`go og tak for indsatsen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 16:58

Held og lykke med reparationen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-07-06 17:48

Øv.
Ja, held til.
VH Palle Hansen