/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
katastrofegulv.
Fra : Birgitta
Vist : 1103 gange
200 point
Dato : 18-07-06 17:09

Hvad skal jeg gøre?

Onsdag aften fik jeg den skøre ide, at jeg ville friske op på gulvlakken i min lille lejlighed. Vejret var jo stabilt, så jeg kunne bare sætte mine møbler ud i haven. På nettet fandt jeg ud af, at det ville komme til at koste ca. 1000 i god lak. I løbet af torsdagen fik jeg mere og mere ondt i det ene knæ af at løfte møbler, og jeg indså, at jeg ikke kunne klare at lakere selv.
På nettet fandt jeg så et firma, -lige i nærheden, og da jeg ringede til dem fredag formiddag, så havde de lige et afbud mandag. Jeg sagde jatak, og prisen vi aftalte for mine 40 kvadratmeter var på 4375 kr. For afslibning og to gange blank tokomponent lak.
Mandag kom de så og lakerede gulvet to gange. Og det så flot ud. Men da det var tørt var det helt mat og der var ru pletter allevegne.
Nå, jeg ringede til dem mandag aften, og aftalen blev, at de ville komme og give det en ekstra gang tirsdag formiddag kl. 10. --De kom nu allerede kl. 7 mens jeg stadig var i bad, -men okay, så var de jo hurtigt færdige og så kunne jeg gå på gulvet igen allerede tidligt på eftermiddagen.
Men da jeg kikkede til det kl 13 var der masser af underlige matte pletter og ujævn nærmest nopret lak. Nogle steder så det dog pænt ud.

Jeg ringede igen, og denne gang kom "bossen" selv ud og måtte indrømme, at gulvet ikke var i orden.
Nu har de så lige været her og givet gulvet endnu et lag (nr.4).. Og da de er gået, så kikker jeg ind af et vindue...Og nu synes jeg, at gulvet er nopret over det hele....... Men det er jo selvfølgelig vådt endnu..

Hvad skal jeg gøre?? Alle mine møbler står ude i haven, computer og fjernsyn på badeværelset. Silke og jeg overnatter hos en veninde, (hvor jeg også låner computer) og de lover regn til week-enden...

Bossen "truede med" at hvis det ikke lykkes denne gang, så ville han lade det hele høvle af og derefter kontakte Junkers for at høre, hvad der var årsag til miseren.. -det måtte jo være noget med træet..

De er sådan set reelle nok. Han har ikke fået nogen penge, og prisen stiger ikke for hvert lag lak, der kommer på...

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 18-07-06 17:16

Jamen så er der jo ikke så meget at gøre...
Han er jo sådan set flink og reel, og gør tingene efter bogen. Det eneste problem, som jo er stort nok, er dine møbler i haven. Du må se om du kan få det stuvet sammen et eller andet sted, eller købe en stor pressing og dække det til.
Hvis han har givet dig et skriftligt tilbud med et tidspunkt hvor han lovede at være færdig på, kan der blive tale om at han skal dække nogle ekstra udgifter for dig, men det skal som regel fremgå af kontrakten, da han kan hævde at det var uforudsete problemer som han ikke ville have mulighed for at forudse.

Så desværre er der ikke andet at gøre, end at væbne dig med tålmodighed og håbe på tørvejr.
Men måske det vil være fornuftigt at få tingene pakket godt ind (især det der ikke har så godt af fugt) og få de andre dækket af en pressing.

Beklager... en træls situation at stå i midt i det gode sommervejr.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-07-06 17:25

Men jeg kan ikke engang liige suse afsted efter en pressenning eller noget som helst andet. For jeg kan ikke efterlade Silke i en stegende varm have med møbler allevegne. Og heller ikke i en tom lejlighed...

Jeg har ikke fået noget skriftligt tilbud, men han har jo heller ikke misligeholdt det mundtlige tilbud. Kun ser det ud som om han slet ikke kan levere varen... Og jeg frygter, at gulvet ender med at se endnu værre ud end før det blev lakeret...

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 18-07-06 17:36

Hvis han ikke kan levere den vare du har bestilt, har du krav på at få dit gulv tilbage i samme stand som før han gik igang. Altså kan det i sidste ende være han skal give dig et nyt gulv... Men det ville nok være en god ide at få et skriftligt tilbud, da det jo kan være vanskeligt at bevise hvad den mundtlige aftale gik ud på, selv om den er lige så bindende, som en skriftlig.

Men hvis han ikke kan levere varen kan du hæve købet (af den serviceydelse han tilbyder) og kræve at han giver dig et nyt gulv, eller du hyrer et andet firma til at gøre arbejdet for hans regning. Men går "sagen" helt derop vil jeg råde dig til at have en advokat ind over, selv om det er nogle trælse penge. Og husk det med at få tilbudet skriftligt... Det gør bevisbyrden lidt lettere.

Accepteret svar
Fra : Mr3xS

Modtaget 200 point
Dato : 19-07-06 08:39

Hejsa

Rolig nu, mon ikke det går. Der er stadig flere løsninger inden det kommer til sagsanlæg osv. Hvis han er så reel som du siger, så er der også forhåbning om, at de nok skal finde en løsning.. Med gulvet i hvert fald.

Med møblerne er der ikke andet for end at du må tænke kreativt.. Nu ved jeg ikke om du har bil, men du kunne evt. leje en trailer, en af dem med kasse, og så stuve møbler mv. i den, så er du da sikret at de står i tørvejr. Hvis du ikke har bil, så evt. en anden der har en bil med træk...

God fornøjelse med det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-07-06 16:46

Næ, jeg har ikke bil og jeg har ikke nogen, der kan hjælpe mig med at flytte møbler. Derfor ville jeg jo også benytte mig af det gode vejr og "bare" flytte møblerne ud i haven, hvor jeg har en stor terrasse.

Nå, men jeg må jo hellere fortælle, hvordan det er gået. Jeg gik hjem i morges med bange anelser. Men det var ikke så slemt som jeg havde frygtet. Den noprede overflade var tørret ret pænt op. Faktisk ser gulvet næsten helt ensartet og jævnt ud. Det er ikke den blanke overflade, som jeg havde bestilt. Snarere en -bestemt smuk- silkemat overflade, som ikke er særlig glat. Men det er et gulv, jeg kan leve med. Jeg håber bare, at lakken er så stærk, som de siger.

Bossen kom og kikkede på gulvet ved 10-tiden og spurgte, om det var i orden. Og jeg kunne kun rose dem for deres ihærdighed og for det smukke gulv, det til sidst var blevet. Regningen lød på det aftalte beløb, 4375 kr, og jeg gav ham 4500 og var lettet over, at det var overstået..

Så nu går jeg og sætter FORSIGTIGT store tunge møbler ind. Jeg glæææder mig til at se fjernsyn på mit eget tv i aften, sove i min egen seng i nat --ikke i en vandseng, der klukker hver gang, man rører sig. Og jeg glæder mig over mit -trods alle trængslerne- meget, meget smukke gulv. --Og der er kun få møbler tilbage i haven (plus 5 flyttekasser) -der ikke kan tåle en tordenbyge...

Tak til jeg begge for svarene. Jeg lukker spørgsmålet i morgen.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 20-07-06 08:28

Ok. Bare du er tilfreds med resultatet, det er da det vigtigste. Som MacMadsen sikkert også vil sige, så skal du jo huske at firmaet skal levere den vare du har bestilt. Er det gulv du har fået "leveret", ikke det du har "bestilt", så kan du jo rent faktisk sige til "bossen" at gulvet stadig ikke er i orden, idet det ikke var det der var aftalt..

Men som sagt, syntes du gulvet er blevet fint nok, og er tilfreds, så er det jo godtnok.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-07-06 14:56

Ja, jeg accepterede gulvet fordi jeg ikke kunne overskue alternativet, -afslibning og jagt efter et andet firma. --Og at nogle af mine møbler måske ville tage varig skade ved omslag i vejret.

Men jeg synes også, at gulvet er blevet en lille smule blankere siden i går. Det bliver næppe rigtig blankt, men jeg håber på, at det i det mindste bliver glattere når det er hærdet rigtig op. Det skulle tage en uge.
I mellemtiden har jeg lagt lagener over gulvene, så jeg kan trille møbler på plads og så jeg ikke ridser gulvet på anden måde.

Tak for jeres deltagelse.

Pointsene..... Tjah, jeg ved ikke rigtig... Så jeg laver en rask lille lodtrækning så vi kan få lukket spørgsmålet.....

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 20-07-06 14:58

Tak for svaret Mr3xS.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 20-07-06 15:02

Selv tak.

Så siger jeg tak for point