/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Combobox med reaktion
Fra : sus1234
Vist : 1079 gange
86 point
Dato : 18-07-06 11:30

Hej

Jeg er ved at lave et regneark som skal fungere som rejseafregning. ideen er at man via en combobox kan vælge hvilken udgift de har eks "overnatning" og så vil kontonummeret for overnatning dukke op i et felt vedsiden af. og så kan de skrive beløb.

dvs der skal være en del enslydene comboboxe med ens funktioner... men nu er jeg ikke nogen ørn til det her... faktisk det er aldrig prøvet før

nogen der har en guide eller på nem dansk kan fortælle hvordan det gøres nemmest?

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 18-07-06 14:02

Det var noget af et spørgsmål må jeg sige..

Går ud fra du mener en "drop down box" - altså et felt med en "pil" hvor du kan vælge pilen og så kommer der valg muligheder frem?

Hvis det er tilfældet skal du sådan set bruge 2 regneark.
1. Du skriver de valgmuligheder der skal være i et tomt regneark, i celler neden under hinanden.
2. derefter går du ind i menuen "data" - vælger "datavalidering" - under faneblad "indstillinger" i feltet "tillad" vælger du "liste".
3. Derefter angiver du de celler hvor de forskellige valgmuligheder står

Dette opretter listen over valgmuligheder

Derefter vælger du den celle hvor kontonummeret skal stå.
I den celle skal du bruge funktionen LOPSLAG
I det regneark hvor også valgmuligheder er angivet, angiver du i rækken ved siden af, hvad værdierne for de enkelte valgmuligheder skal være - altså ved siden af f.eks. overnatning står kontonr. for overnatning, osv.
Funktionen for LOPSLAG hedder "opslagsværdi";"tabelmatrix";"kolonneindex"
1. Opslagværdi skal være den celle hvor du har oprettet rullelisten
2. tabelmatrix er de to rækker i det andet regneark hvor opslagsmuligheder og kontonr. står.
3. kolonneindex skal være 2 (det angiver at det er anden kolonne i tabel der skal gengives).

Håber det er forståeligt dansk. Om der er en anden og lettere metode ved jeg ikke, men den her virker i hvert fald.

Er du i tvivl om noget eller skal bruge yderligere hjælp så skriv endelig.

Mvh.
MacMadsen

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 18-07-06 14:21

Det var jo super... hvertfalde det første... det spillede med det samme... jeg syntes du var lidt sparsom med oplysninger omkring det sidste.
eks hvor finder jeg LOPSLAG? eller er det noget jeg skal skrive?
jeg behøver nok en lidt mere grudig udpænsling af dette...
- men det startede da godt!
Sus

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 18-07-06 14:47

LOPSLAG er en funktion du skal skrive.
Så i feltet skriver du:
Citat
=LOPSLAG(opslagsværdi;tabelmatrix;2)
, hvor opslagsværdi og tabelmatrix er som beskrevet ovenfor.

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 18-07-06 15:20

Okay... Citatet kan jeg ikke se i den oprindelige tekst men pyt nu med det!!
Jeg har leget med et prøve ark hvor jeg A1, A2, A3 har skrevet Overnatning, Transport, Fortæring og de har i kollone B fået konto nummere 25,26,27

felt B5 lykkedes det mig at lave rullebaren og kan skrifte mellem de 3 valgmuligheder.
og i C5 forsøgte jeg mig med "=LOPSLAG(b5;a1:b3;2)" - men får fejl #NAME?

Hvad gør jeg galt?

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 18-07-06 16:02

Prøv evt. at lave to lister med navne, altså med overnatning fortæring og transport.
Den ene liste bruger du til rullelisten og det andet til LOPSLAG funktion. Det eneste der er, er at listerne IKKE må stå i samme rækkefølge (af en eller anden årsag). Så virker det i mit excel. Hvilken excel udgave har du forresten?

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 19-07-06 08:51

Hej macMadsen

Jeg bruger 2000 på arbejde... jeg bliver ved med at få #name? fejlen. jeg har prøvet at have teksten til listen til at stå i et sheet og det til LOPSLAG i et andet...

det sjove er at når jeg laver det der hjemme (OpenOffice) så spiller det fint (er faktisk nemmere at lave i OpenOffice)

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 19-07-06 11:38

Jeg bruger selv Office 2003, og jeg må indrømme at jeg ikke ved om LOPSLAG funktionen er standard i 2000 eller det kræver en særlig opdatering. For så vidt jeg husker så er fejlen #NAME tegn på at Excel ikke genkender funktionen. Så måske det kan være problemet.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-07-06 18:29

Du mangler Analysis Toolpak. plus Guiden opslag
Du finder den her.
Funktioner - Tilføjelsesprogrammer.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-07-06 19:37

Er det dansk eller engelsk Excel du anvender ?

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-07-06 19:43

LOPSLAG hedder på engelsk VLOOKUP

Kommentar
Fra : sus1234

Dato : 20-07-06 08:34

Ser du så kom der skred i tingene... det var en engelsk version så efter at have fundet de der add ons og ændret det til VLOOKUP skete der noget ... men der er stadig problemer

når jeg vælger den sidste af de 3 valgmuligheder får jeg N/A som Kontonummer. det 2 føreste virker fint.
uanset om jeg laver det i genbrug eller jeg gør som anbefalet tidligere

Citat
Prøv evt. at lave to lister med navne, altså med overnatning fortæring og transport.
Den ene liste bruger du til rullelisten og det andet til LOPSLAG funktion. Det eneste der er, er at listerne IKKE må stå i samme rækkefølge (af en eller anden årsag).

Giver det mening?

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 20-07-06 11:03

Prøv denne
=LOPSLAG(b5;a1:b3;2;False)

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 20-07-06 11:06

Selvfølgelig med VLOOKUP
=VLOOKUP(b5;a1:b3;2;False)

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 86 point
Dato : 20-07-06 11:17

Og! du kan sagtens bruge den samme liste til opslag og rulleliste.
Men! hvis opslag skal foregå i et andet ark end listen, skal du bruge en anden metode.
Så er du nødt til at navngive listen.
Marker listen - I den box (ved siden af formellinien) hvor der står A1, skriver du f.eks Liste1.
tast enter, Nu kan du bruge navnet "Liste1" , hvor du ellers ville skrive A1:A3.

Godkendelse af svar
Fra : sus1234

Dato : 20-07-06 11:29

Er du lige for sej eller hvad?
Nu spiller hele mit regne ark... og om 20 min er jeg færdig med RejseAfregningsSkema til fagprøven og kommer du lige med i takke listen? JA du gør!
God Sommer

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 20-07-06 11:37

Det glæder mig at du fik det til at virke, held og lykke med prøven.