/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Forhindre højre museklik på sine sider.
Fra : boo
Vist : 742 gange
50 point
Dato : 06-02-01 15:06

Jeg læste på et tidspunkt, at man kunne forhindre højre museklik på sine sider, og nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvordan.

Er der nogen her som ved hvordan man gør?

>>Boo

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 60 point
Dato : 06-02-01 15:15

Voila!

<script language="Javascript">

var mymessage = "Så kan man ikke højreklikke længere..";

function disableRightClick(btnClick)
{
if (navigator.appName == "Netscape" && btnClick.which == 3) // check for netscape og højre click
{
alert(mymessage);
return false;
}
else if (navigator.appName =="Microsoft Internet Explorer" && event.button == 2) // check for IE og højre click
{
alert(mymessage);
return false;
}
document.onmousedown = disableRightClick;
</script>

Godkendelse af svar
Fra : boo

Dato : 06-02-01 15:18

Ha det var nemt, jeg husker ikke det var så nemt...Tak...

>>Boo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-02-01 15:29

> Jeg læste på et tidspunkt, at man kunne forhindre højre museklik på sine
sider, og nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvordan.

Jeg mener, at det kun irriterer.
Der er _INGEN_ måde at beskytte sin html på, og derfor generer det kun.
Jeg åbner altid nye sider i nye vinduer og derfor er det virkelig
irriterende at højreklik fremkalder en
"du-må-ænnøli-ekke-stjele-min-hmlt-kode-og-heller-ikke-bruge-mine-tekster-på
-din-egen-hjæmmøside"-alertbox. Størstedelen af de sider, der bruger sådanne
scripts er ikke værd at kopiere noget fra, pga. stavefejl og grim html.

Det eneste gode eksempel, jeg kan huske at have set er
http://smedeparken.mobilixnet.dk/ . Prøv at højreklikke et sted på siden.

--
/KeZZe
Mail: mailto:kezze@kezze.dk ICQ: 14602805

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 06-02-01 15:38

Hvis nye vinduer bliver åbnet uden menubaren kan man ikke bruge den til at se kildekoden.
Hvis man samtidig skjuler URL'en for brugeren (evt via noget serverside script) så har brugeren ingen anelse om hvad URL'en er og kan derfor ikke taste denne ind i et nyt browservindue.. så derfor: det KAN godt lade sig gøre at skjule sin kode!
(men det skal f... også være meget hemmeligt for at man gider gøre så meget besvær ud af det!)

- Harlekin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-02-01 17:16

boo <boo.news@kandu.dk> skrev:

> at man kunne forhindre højre museklik på sine sider,

Man kan også fjerne muligheden for venstre museklik - eller bytte om på de 2
knapper

Fortæl lige hvad det skal bruges til, for der er altså nogle menupunkter på
højreklikstasten som jeg bruger ret ofte. Hvorfor vil du fratage mig at
bruge denne menu?

Din opgave er at lave noget kode der kan ses i alle browsere - ikke at lave
om på browserens funktionalitet.

> Er der nogen her som ved hvordan man gør?

Ja, men jeg siger det ikke til nogen.

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk
www.vebel.dk
Fakta ophører ikke med at eksistere, fordi man ignorerer dem.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-02-01 17:43

"KeZZe" <kezze@kezze.dk> skrev i en meddelelse
news:4TTf6.17883$zw.376697@twister.sunsite.dk...

> Det eneste gode eksempel, jeg kan huske at have set er
> http://smedeparken.mobilixnet.dk/ . Prøv at højreklikke et sted på
siden.

det er noget af det sejeste af den slags jeg nogensinde har set ;)
- al respekt for det!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-02-01 18:47

Tue, 06 Feb 2001 14:06:17 GMT, skrev "boo" <boo.news@kandu.dk>:

>Er der nogen her som ved hvordan man gør?

Du kan læse alt om, hvordan man skjuler sin kode på
<URL: http://www.vortex-webdesign.com/help/hidesource.htm>.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.
Bruger din udgave af Outlook Express Sv: i svar?
Så ser en stor del af gruppens brugere ikke dit svar.
Rettelse kan hentes på http://home.chello.no/bmork/oefix.exe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-02-01 19:27

> > Det eneste gode eksempel, jeg kan huske at have set er
> > http://smedeparken.mobilixnet.dk/ . Prøv at højreklikke et sted på
> siden.
>
> det er noget af det sejeste af den slags jeg nogensinde har set ;)
> - al respekt for det!

Og man kan jo (omend lidt besværligt) tilføje flere funktioner som fx gem
destination som... og
åbn hyperlink i nyt vindue.

--
/KeZZe
Mail: mailto:kezze@kezze.dk ICQ: 14602805

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-02-01 20:26

Hvis der er andre brugere af Netscape 4.7, der ikke aner hvad de snakker om, så check siden med explorer 5.0. Det er faktisk ret
fedt :)

Med venlig hilsen

Kasper

boo wrote:

> Jeg læste på et tidspunkt, at man kunne forhindre højre museklik på sine sider, og nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvordan.
>
> Er der nogen her som ved hvordan man gør?
>
> >>Boo
>
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-02-01 20:58

Kasper <kasper@huleboer.dk> skrev:

> så check siden med explorer 5.0

Hvilken side snakker du om?

Det er lidt også lidt svært at se hvem du svarer, når du klipper det væk

--
Allan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-02-01 05:45

Tue, 06 Feb 2001 18:27:10 GMT, skrev "KeZZe" <kezze@kezze.dk>:

>Og man kan jo (omend lidt besværligt) tilføje flere funktioner som fx gem
>destination som... og
>åbn hyperlink i nyt vindue.

Fint, hvis du ved, hvordan man gør, så må du gerne maile det til mig.

Jeg har ikke kunnet finde, noget sted, hvor det er omtalt.

De funktioner, der er nu, er jo dem der altid er til stede, mens
f.eks. gem destination som, kun kommer frem når der peges på et link.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.
Bruger din udgave af Outlook Express Sv: i svar?
Så ser en stor del af gruppens brugere ikke dit svar.
Rettelse kan hentes på http://home.chello.no/bmork/oefix.exe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-02-01 05:45

Tue, 06 Feb 2001 19:26:21 GMT, skrev Kasper <kasper@huleboer.dk>:

>Hvis der er andre brugere af Netscape 4.7, der ikke aner hvad
>de snakker om, så check siden med explorer 5.0. Det er faktisk ret
>fedt :)

Hvis det er min side, så virker det kun med IE 5.5 og ikke 5.0.

PS. Du må gerne gøre linjerne lidt kortere, ca 70 tegn, de er
frygtelig lange.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.
Bruger din udgave af Outlook Express Sv: i svar?
Så ser en stor del af gruppens brugere ikke dit svar.
Rettelse kan hentes på http://home.chello.no/bmork/oefix.exe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-02-01 08:34

> PS. Du må gerne gøre linjerne lidt kortere, ca 70 tegn, de er
> frygtelig lange.
>

Hvordan gør jeg linjerne kortere? Er det noget i min opsætning eller er
det fordi jeg kører med en opløsning på 1152x864? Jeg bruger
Communicator 4.71.

Med venlig hilsen

Kasper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-02-01 09:33

Wed, 07 Feb 2001 07:34:09 GMT, skrev Kasper <kasper@huleboer.dk>:

>Hvordan gør jeg linjerne kortere? Er det noget i min opsætning eller er
>det fordi jeg kører med en opløsning på 1152x864?

Det har ikke noget med opløsningen at gøre.

Det sættes i Edit => Preferences => Mail & News => Messages => Message
Wraping => Wrap outgoing, plain text at xx characters.

Bør ikke være over 72 tegn.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.
Bruger din udgave af Outlook Express Sv: i svar?
Så ser en stor del af gruppens brugere ikke dit svar.
Rettelse kan hentes på http://home.chello.no/bmork/oefix.exe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-02-01 18:57

> >Og man kan jo (omend lidt besværligt) tilføje flere funktioner som fx gem
> >destination som... og
> >åbn hyperlink i nyt vindue.
> Jeg har ikke kunnet finde, noget sted, hvor det er omtalt.
Det er sikkert fordi det ikke er besværet værd at lave.

> De funktioner, der er nu, er jo dem der altid er til stede, mens
> f.eks. gem destination som, kun kommer frem når der peges på et link.

Hvis man er _meget_ hook på ideen kan man lægge alle sine links ind i
variabler og tildele dem alle et id. Dernæst kan man udbygge sin
"højreklik-kode" til at undersøge, om der er højreklikket på et link og hvis
det er et link, der er klikket på kan man finde den variabel, hvor adressen
står i og derpå skrive noget html ud, der gør de forskellige ting muligt.

Serverside kan man tilføje en http-header, der sørger for at få browseren
til at give brugeren "gem som" boksen, så man kan bare tilføje ?gem=1 til
url'en med javascriptet.

Som du kan se er det nok ikke besværet værd. Men hvis nogen gad bruge meget
lang tid på det vil det helt sikkert blive ret populært!

--
/KeZZe
Mail: mailto:kezze@kezze.dk ICQ: 14602805