/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Forbinde 2 trådløse notebooks
Fra : amandaKanDu
Vist : 832 gange
500 point
Dato : 17-07-06 21:15

Hej,
jeg har 2 notebooks der er trådløse, og jeg vil spørge herinde om nogen kan give mig en grundig opskrift på hvordan man får forbundet de to pc'er.

Jeg har også en Zyxel trådløs router og kan gå på nettet med begge pc'er.

Men hvordan er det lige med en forbindelse de to pc'er imellem. jeg vil gerne kunne opdatere på den ene hvad jeg har lavet på den anden.

På forhånd tak!
amanda
(som ikke ved meget om netværk )

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-07-06 22:39

Det kan lade sig gøre at koble de to comp sammen hvis der bruges trådløs ad hoc tilstand.

Men ellers kan du lige prøve at kigge på netværksteder.
Denne comp > og så kigge på netværksteder
Vis arbejdsgruppe computere
Navnet på din egen comp og den anden i netværket dukker måske op.
Når du er kommet dertil kan vi gå videre

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-07-06 00:08

Jeg behøver vel ikke at sige, at de begge skal være tændt for at du kan flytte fra den ene til den anden.
Du skal kunne se den ene PC på den anden og visa-versa.
For at sikre mod unødig indblanding, skal du oprette en mappe på hver maskine, som du åbner for deling. Hvis du så vælger den fulde deling, kan du både læse og skrive, samt redigere i denne mappe, altså en slags fjern support.

Da du har en router med AP, så har du alt det der er nødvendigt. - Ikke noget med krydskabel eller USB link, eller hvad du ellers kan bruge til formålet. - Du har allerede det hele.
Overførselshastigheden er så bestemt af hastigheden på begge dine trådløse forbindelser.
Hvis det hele kan køre 54 MBit, så går det væsentligt hurtigere end hvis det skulle ud og vende på nettet.

Nu kan du sidde på PC1 og kopiere en fil over på PC2 - Her kan du kun kopiere over i den mappe du har åbnet for deling af filer.
Du kan også sidde på PC2 og trække et kopi fra PC1 - Her kan du kun trække kopier der ligger i den delte mappe på PC1.
Alt efter hvor stor sikkerhed du vælger, kan du nøjes med den enkelte mappe som delt, men du kan også vælge at dele et helt drev.
Du kan til hver en tid slå denne deling til og fra alt efter behov.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-06 10:59

Jeg går nu ud fra at de to comp kan se hinanden.
lav en mappe på skrivebordet
H-klik på mappen og vælg deling og sikkerhed
Du har nu to mulighedder
Deling privat og alm. deling

Alm. deling:
Tryk på guiden netværksindstallation
næste > næste
marker "ja brug eksisterende........"
næste
computer beskrivelse = eks. Oles comp
Computernavn = ret evt. det indviklede navn til noget du kan huske (ole)
næste
arbejdsgruppenavn = bør være det samme på begge comp.
næste
nu skal der være markeret i "slå fil og udskrifdeling til......."
næste > næste
nu arbejder den lidt
Og så er der et par mulighedder
Du bør oprette en diskette på den første comp
.............................Du bør bruge disketten på den næste comp
næste > sæt en diskette i > næste (du kan også undlade disketten hvis der ikke er noget diskettedrev

sæt disketten ind
dobbelklik på "netsetup"

Når du nu H-klikker på en mappe og vælger deling får du muligheden
[V] "del enne mappe på netværket"
evt. [V] "tillad netværksbrugere at ændre mine filer"
Tryk anvend og så OK
Der er nu en pæn hånd under din mappe, som viser at den er delt ud.

severino > ret hvis jeg har glemt noget.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 18-07-06 12:38

Hej
jeg har siddet og rodet hele natten med to tændte pc'er, som aldeles ikke kunne finde hinanden

Nå, det skal nok lykkes - skal lige have en middagslur, så går jeg i gang med e.c.'s forslag - det ser ret fornuftigt ud.

Vender tilbage senere om det lykkes - indtil videre tak!

p.s. jeg har ikke diskettedrev, men jeg kan vel bruge min mp3 afspiller eller sd kort istedet ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-06 13:04

aner det ikke..........men prøv.
I øvrigt er det den tekst der kommer efterhånden som du kommer frem.
Så er spørgsmålet om comp tilgår internettet via lan eller på hver sin konto hos udbyderen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-06 13:04

men sov bare for jeg går om lidt.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 18-07-06 16:43

Kørte lige efter bogen og det virker den onde.... stadig ikke.

"jeg kan vel bruge min mp3 afspiller" - det kunne jeg faktisk, så ved vi det til en anden gang.

Da jeg troede jeg havde alt i orden på begge pc'er og navne og alt passede og der havde kørt små søde ikoner frem og tilbage en stund, gik jeg ind i
Netværkssteder - Vis arbejdsgruppe (som jeg havde oprettet med HJEMME på begge pc'er)
Det medførte Rødt kryds med teksten:

"Hjemme er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af om du har tilladelse"

Jeg har slået alt hvad der hedder fildeling osv. til både i Firewall'en og i guiden.
Jeg har lagt små hænder under div. mapper og sågar tilladt C drevet deling (den har jeg dog pillet ned igen).

Konklusion: Det virker ikke. ØV

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 500 point
Dato : 18-07-06 17:09

Ok så blev vi også lidt klogere.
Er du logget på som administrator eller har du samme rettigheder
hmm - prøv så:
wintast+e og du kommer til roden af stifinder
[+] netværksteder
[+] hele netværket
[+] microsoft windows........
står der nu arbejdsgruppenavnet (som du evt. skrev)
[+] arbejdsgruppenavn
hvad viser den så

hvis ikke den viser noget:
start
kør
skriv cmd
OK
du er nu i et sort vindue
skriv så der står >ping dinegencomputernavn og tryk enter
og så
>ping denandencomputernavn og tryk enter
og så
>net view og tryk enter
Lad høre hvad den viser.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-07-06 17:19

eeøøhhh

Husk det SKAL være Xp Pro

det kan ikke lade sig gøre med XP Home........

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-06 17:25

dk - så hopper du ind hvis det er home ikke - for den kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 18-07-06 19:11

Jeg har xp home på begge pc'er

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 18-07-06 19:15

og jeg er administrator på begge.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-07-06 20:32

dk eller severino - jeg må hoppe af her, for jeg kender ikke nok til XP home. sorry
(men jeg vil følge med og lære noget nyt)

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-07-06 22:00

oki

det kan IKKE lade sig gøre med Windows XP Home at lave et netværk

dengang den kun hed "XP Home" uden Service packs 1 og 2 kunne man snyde med en
såkaldt tweak, men det kan man ikke mere....

du kan f.eks købe et USB kabel link som du kan forbinde imellem og den vej overføre filer
<begge veje>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-07-06 22:27

Nu har vi her i huset 3 maskiner der bruger XP-Home + 2 der bruger 98 1. og en der bruger 95. De fungere fint sammen via min router, både wired og trådløst, så det skal kunne lade sig gøre, at du kan få dem til at tale sammen.
Jeg indrømmer at jeg i starten, heksede noget med det. Men nu virker det, og de kan alle benytte de to netværksdrev og printerserveren uden problemer.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-07-06 23:02

som jeg læser dette

Citat
Da jeg troede jeg havde alt i orden på begge pc'er og navne og alt passede og der havde kørt små søde ikoner frem og tilbage en stund, gik jeg ind i
Netværkssteder - Vis arbejdsgruppe

dette er forkert vej....
på den ene computer
du skal enten på "denne computer" eller "netværks steder" højreklikke og vælg
opret forbindelse til netværks drev hvis du kender stien så skriv den ellers klik på gennemse
og find den mappe du har delt på den anden computer.
den mappe du har delt skal der være hak ved ALLE har fuld adgang

>>severino
jeps win95/win98/me gør det bare men Xp home nægter pure grrr.

hvor ligger dit "netværksdrev" på en xp home eller ??
jeg har haft lavet noget midlertidligt med en home ver. som skulle mappe netværksdrev på
en win2003 server dette kunne lade sig gøre på ovennænte måde, eneste ulempe var/er
af hvergang enten server eller computer genstartes skal man taste brugenavn og adgangs kode
til mappen, fordi home ikke kan logge på domæne, og ej heller finde logon.cmd på server
men skal ligge på home pc'en (f.eks under start)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-07-06 23:24

Mine to netværksdrev, er tilsluttet direkte i routeren. Det ene er en Iomega, der har indbygget en server, som kobler sig op mod routeren.
Den anden er en Linksys med 2 USB porte, hvor der kan tilsluttes to drev.
De er derfor uafhængig af en PC, da de køre som selvstændige enheder!

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-07-06 09:44

Komputer for alle 11/2006, som er på gaden nu, har en detaljeret gennemgang af hvordan man sætter et trådløst netværk op.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-07-06 10:01

>>severino
oki som jeg har forstået dig, så kører du jo heller ikke "ægte netværk"
som amandaKanDu gerne vil
men mapper bare drev på dine extra diske mv.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 19-07-06 10:24

Der er også en artikel i PC Planet nr. 3 fra marts, men den kan jeg ikke bruge.

Jeg har jo sat router op og har fået ine 2 trådløse pc'er på internet.

Jeg skal have de 2 pc'er til at snakke sammen trådløst, det er problemet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 12:13

Jeg har lige fundet noget, men aner ikke om det kan bruges. (andre har også de problemer)
http://www.tweakup.dk/forumnew/read/85090/
og jeg bider mærke i denne tekst:
Citat
gå ned i kør skriv "cmd" skriv "IPCONFIG"

ta' computerens IP
Gå ned i kør på den anden maskine skrive "\\" også skriv ip'en efter \\

F.eks \\192.168.1.400

så kommer du ind på den anden com over lan ;)

Og det har jeg så lige prøvet: (ganske vist med en win2002 og en XP pro)
win 2000:
start > kør > cmd > OK
ipconfig
Ip adresse er hos mig 192.168.1.2 (det er den lokale ip adresse som vores router har tildelt)

Så over til XP:
wintast+e (stifinder) eller internet explorer
på en tom adresselinie
\\192.168.1.2
nu vil den oprette forbindelse til den anden comp
brugernavn = administrator
password = xxxxxxxxxxx (som passer til win2000 comp)
og straks kommer jeg over til mine delte mapper

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 12:18

Når først comp kan se hinanden - så kan man jo også bruge det indbyggede program netmeeting
til lokal snak / filsending / deling af skrivebord/ tegneplade osv

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-07-06 12:27

Har du husket at aktiveret NWLink NetBios, i egenkaber for Trådløs netværksforbindelser?

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-07-06 12:32

Netværksforbindelser-Egenskaber for trådløs netværksforbindelse,
Den oprettes samme sted som Internetprotokol (TCP/IP).

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 19-07-06 12:43

rosco40
hvem spørger du om dette "Har du husket at aktiveret NWLink NetBios, i egenkaber for Trådløs netværksforbindelser?"
???
og i hvilken sammenhæng skriver du dit andet indlæg??

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-07-06 12:49

det er et spørgmål til amandaKanDu.
Mit sidste indlæg var en guide til hvor det skuule oprettes..

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 19-07-06 12:49

e.c.
Netmeeting er måske ikke helt tosset, den vil jeg prøve at kigge nærmere på.

Ellers syntes jeg det er ved at være lige lovlig 'langhåret' men vil også prøve dit sidste forslag, medmindre der kommer én indover og fortæller at det heller ikke kan lade sig gøre med xp home.

jeg vender tilbage - og foreløbig tak for jeres ihærdige indsats

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-07-06 12:54

Det er sådan jeg har gjort i XP Home, det fungerer.

Kommentar
Fra : Walid9955

Dato : 22-07-06 15:53

lol man har det samme problem

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-07-06 21:54

Skal vi lige tage den en gang for prins knud!

På hver maskine skal du dele de mapper, som du skal have adgang til fra den anden.
Så skulle du gerne kunne se den anden PC i andre netværler.

Du vil sikkert ikke umiddelbart kunne se mapperne du har delt, så her skal du lige ind og give tilladelse for at du kan dele filer over netværket.
Så ind i kontrolpanelet. Vidre i Netværk og Internetsforbindelser. Ind i firewall og fjern markeringen for Tillad ikke undtagelser så skulle du kunne få mapperne frem i oversigten for andet netværk.

Godkendelse af svar
Fra : amandaKanDu

Dato : 27-08-06 13:46

Tak for svaret e.c.
Det er ikke lykkedes endnu, men du gjorde en brav indsats, og også tak for Gmail.
hilsen amanda

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-08-06 14:00

Det må kunne lade sig gøre.
Prøv lige:
H-klik på de to sammenhængende comp "netværksteder"
vælg egenskaber
h-klik på lanforbindelse
vælg egenskaber
er der [V] i netbeui-protokol
ellers sæt [V] og vær evt. klar med din XP CD
Det har vi måtte gøre ved win 98 comp. i vores netværk.