/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Årligt elforbrug
Fra : ans
Vist : 2878 gange
10 point
Dato : 17-07-06 19:36

Hvad er det i gennemsnit?

Min bolig er på 120 m 2 og jeg har netop d.d. aflæst måleren. Nesa skriver at det er højere end forventet.

Men hvad er forventet ?

Hvor mange kWh vil I mene er normalt for en bolig på den størrelse. Vi er 2 voksne. Jeg mener selv, at jeg sparer der hvor jeg kan.

Senere skal jeg nok oplyse om mit elforbrug, men for at ingen skal være forudindtaget venter jeg lidt.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-06 19:39

I følge Energimidt, er et gennemsnitsforbrug for et parcelhus på 4-6000 Kwh/år

Jeg bruger omkring 9000 Kwh/år

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-06 19:39

Forresten er her en sjov lille ting til at beregne forbruget med

http://elsparenergimidt.pcsys.dk/el.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-06 19:40

Hvor stor er din bolig dova?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-07-06 19:40

Vi bruger ca 4.800 KWh per år, to voksne 120 m2 bolig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-06 19:44

Hov forresten, mine 9000 Kwh/år er for 4 voksne, 200 m2 bolig, 2 elvandvarmere (i den dyre ende når man beregner elforbrug), og flere TV/video/DVD , 2 computere, plus 4 akvarier , varmelampe i terrarie som ikke lige hører under det som henregnes til at høre til en gennemsnitshustand.

mvh dova

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 17-07-06 20:09

Hej
Jeg bruger ca. 2200 om året. Sidste år brugte jeg mere end forventet. Boligen er 65 m2 og jeg er alene. Jeg er nu begyndt at slukke computeren samt TV et og det kan jeg allerede mærke. Jeg aflæser månedligt og kan se jeg allerede har sparet 200. Bare et lille tips.
Torben

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 17-07-06 20:10

UPS
Det er kun når jeg ikke bruger computeren eller ikke ser fjernsyn.
Torben

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-07-06 20:17

178 m2 med gasfyr og 4 voksne - svinger mellem 7100 og 7900 kwh om året, men vi har også mange elektriske artikler.

Kommentar
Fra : bent_severin

Dato : 17-07-06 20:34

Jeg har en villa på 120 m2, gasfyr med pumpe der kun kører når der er behov, 2 voksne, rimelig energi bevidst (slukker for pc når den ikke bruges etc.)
Har et årligt forbrug på 3300 kwh

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-07-06 20:43

Villa 120 m2 med elvandvarmer 30 liter, 2 computere, akvarie udendørs fiskebassin med pumpe, stor fryser(nyere) 8000 kwh om året.
3 fjernsyn der står på standby når de ikke er i brug, et stereoanlæg ditto, kunne nok spare 700,- på det mindst. Putterene kunne slukkes om sommeren, om vinteren går de vel med i varmeforbruget. (hehe)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-06 22:16

Citat
3 fjernsyn der står på standby når de ikke er i brug, et stereoanlæg ditto, kunne nok spare 700,- på det mindst.

Ja, og ved du, at du kan spare en del ved at skifte din 30 liters elvandvarmer ud med en 60 eller 110 liters.

En 30 liters bruger 0,8 Kwh mere

mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-07-06 23:39

En 30 liters er fin til vores forbrug, og 0,8 kWh i.f.h.t. hvad Dova?
I forhold til vores teenagedatter skal den ikke være større, efter min mening.
Vi to voksne kan sagtens bade efter hinanden (eler sammen længe hehe)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-06 00:13

Citat
En 30 liters er fin til vores forbrug, og 0,8 kWh i.f.h.t. hvad Dova?

Jaja, rolig nu, det er selvfølgelig op til folk selv hvad de skønner dækker deres behov, men mange gør netop den fejl, at de tror at en lillebitte 30 liters elvandvarmer må være billigere i drift end en stor, og det er en misforståelse.
Og det er i forhold til en 110 liters.

Nu er det sådan, at jeg faktisk har en af hver, altså en 30er og en 110er, begge 4 måneder gamle.

110 liters beholderen bruger 3,0 Kwh og 30 liters beholderen bruger 3,8 Kwh

mvh dova

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-06 01:22

Nej Dova, sådan kan man ikke regne, det er jo fra deres mærkeplade, du har aflæst, og det er jo når de starter de bruger det.
Faktisk har den lille mindste forbrug, da dens overflade er mindst til at "afgive" spildvarme (Hvis de ellers er isoleret med samme tykkelse isolering.
1 KWH elforbrug opvarmer lige meget vand, om det er i en kæmpe eller lille bitte beholder, der er kun spildvarmen til forskel.
Det samme er gældende i en gl. eller ny beholder, tilkalket eller ikke tilkalket varmelegme.
Man kan også sige at den med den store mærkeeffekt, er tændt mindst.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-06 03:18

palleb

Citat
og det er jo når de starter de bruger det.

Ja, og den lille starter med det samme man lukker op for vandet , og den starter oftere, mange flere gange om dagen uden der bliver brugt vand fra den end den store gør, og m.h.t. spildvarme skulle den store afgive for ca 150 Kwh/ år og den lille ca 240 Kwh/år.

Citat
Man kan også sige at den med den store mærkeeffekt, er tændt mindst.

Det er så lige det modsatte vi har erfaret.

jeg har engang for nogen år siden fået en beregning på priser for forbruget for de vandvarmere, men den kan jeg selvfølgelig ikke finde, men den angav, at hvis man brugte 150 liter varmt vand i døgnet, ville det koste ca 3600,- med 110 liters beholderen, og ca 4300,- med den lille 30 liters i årligt forbrug.
Strømpriserne er så steget noget siden dengang.

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-06 04:59

102m² , 3½ voksende (gennemsnit)
El 3.800 KWh
4-5 pcer 2 kører i døgndrift, 3 tv 2 køre næsten i døgndrift.
Køl + frys + komfur+ micro + grill er alle el.
Vask er fælles, Varme er fjernvarme.
Men jeg fik da en efterregning i år, og den var forventet.

Dovas link http://elsparenergimidt.pcsys.dk/el.htm
Giver mig et forbrug på 6.200 KWh

Elvandvarmeren er ting der bruger og spørgsmålet om stor / lille,
den er svær, for det hænger vel også sammen med forbrug.
Kunne være interresant med en elforbrugsmåler monteret på den begge.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-06 05:05

Citat
hænger vel også sammen med forbrug.

Mente , vandforbrug og hvor lang tid at varmeren står med vedligeholdelsesvarme.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-07-06 06:45

Kunne være interessant med en måling på begge typer vandvarmer ved samme forbrug, men vi er måske ved at ryge lidt af tråden.
Som gammel radiomand ved jeg at der er 3 - 500,- at spare pr. fjernsyn ved at slukke i stedet for at bruge standby at efter alder og standbytidd, de gamle bruger mest.
Det kan derimod regnes direkte ud ved at læse de tekniske data og gange standy forbruget med f.eks 20 timer * 360 dage.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-07-06 07:34

Vi bruger ca. 3.900 kwh årligt og 85 kubikm. vand 2 voksne 130 kvm. bolig. Vi kører stort set ikke med noget på stand by, men slukker hver gang.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 18-07-06 08:09

nu vi er ved det kvad koster en kwm i dag?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-07-06 08:27

Jeg havde tråden oppe sidste år, under dette spørgsmål kan du se folks indspark til hvad et normalt EL-forbrug er:

http://www.kandu.dk/Spg61349.aspx

Kommentar
Fra : babee

Dato : 18-07-06 10:13

kwh selvfølgelig skulle der stå i mit indlæg

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 18-07-06 10:54

Vi 2 voksne 120 m2 med pc og tv der begge slukkes efter brug 2 radioer der begge kører hele dagen og derefter på standby, men vi har 2 køleskabe og 3 frysebokse og 1 fryseskab der nok sluger en masse. Vi bruger 4400 årligt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-06 11:28

Jeg vender tilbage lidt senere. Aflæste måleren i går ca. kl. 19:00 så jeg vil lige se hvor meget jeg bruger i løbet af et døgn.

De målertal stiger for hurtigt

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-06 12:09

målertal kan indskrives hos nesa.
men vil man selv lave et tjeck,
så har notepad , eller notesblok en lille smart funktion.
autodato kan man vel kalde det.
man opretter et nyt tomt dokument eks. elmåler.txt
så åbner man det og skriver .LOG (skal være med stort) som første linie.
gemmer og lukker.
der vil så ske det at hver gang man åbner det,
så har notesblok selv tilføjet et datotidsstempel.
Bare en ide !

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-06 12:34

Dova, ja vi er lidt uden for emnet, men:
Det er klart at en lille beholder, og en gennemstrømningsbeholder, hurtigt vil tænde, når du åbner for vandet, til gengæld slukker den hurtigt. Hvis der er nogen der har fortalt dig at en stor beholder er mere økonomisk, så skal de have deres skolepenge tilbage. Spørg dit elselskab eller en el-installatør. Det eneste en stor beholder gør, er at den giver mere konstant varmt vand, da den har haft mere tid til at opvarme vandet, så hele familien kan sendes i bad.
Stor eller lille, de er lige økonomiske, men den store har som regel mere spildvarme(Stråling til rummet)
http://www.nesa.dk/privat/spar_strom/elvarme/spareraad/prv_spar_pa_det_varme_vand.htm
Fuldstændig det samme gælder elektriske radiatorer, ny eller gl. stor eller lille, du får den varme du betaler for. 1 KWH betalt=1KWH varme både i elektriske radiatorer og el-vandvarmere.

Men tilbage til emnet, man har aldrig skulle aflæse dicimaler på elmålere, hverken de røde eller eller streger efter "hovedcifferne"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 18-07-06 13:44

Hej Ans...

Du skriver ikke noget om, - hvad du bruger el til, - ud over det du i det daglige tager ud af 230 volt stikkontakternebruger som TV - PC'er - Hårtørrer - Køleskab og evt. el. komfur.
Hvad med:
Boligopvarning (El-varme - Varmepumper - Oliefyr), - Vandvarmere, - Tørretumbler, - Vaskemaskine, - Terrassevarmere, - Gulvvarme, - Affugtere, Laserprinter/ Faxmaskne som står og varmer hele tiden, o.m.a. ?
Du kan hos dit el-selskab låne en måler du kan sætte på forskellige ting som trækker 230 volt, - og på den måde måske finde årsagen til dit "store forbrug" - blot en idé.
Er din bolig en lejlighed el. et parcelhus? - det giver også en forskel, - du bruger måske el.-værkstøj og el-haveredskaber?
Ammitz

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-09-06 10:06

Aflæste strøm igår.

5300 kWh. Bunker af stereo og musikanlæg + værksted. Fryser, køl, opvask, vaskemaskine, tørretumbler. Ca 250 m2. Mig selv + 1/2 tids børn og sommetider kæresten.

-> Dova, Palle har ret. Varmeeffekt kan ikke "blive væk". Tabet kan være forskelligt, men energien kan ikke blive væk.