/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
elmåler
Fra : bublebee
Vist : 6665 gange
100 point
Dato : 17-07-06 18:25

Hvordan aflæser man sin elmåler. på vores er der 6 talskiver, på den sidste er der efter tallet en masse små streger hele vejen rundt (det er de der sorte ruller der er i elmåleren med tallene på). vi er i tvivl om hvorvidt man aflæser dette. kan ikke finde et sted på nettet der forklarer ordenligt.

Hjælp

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 17-07-06 18:29

Hej.
Det nemmeste er at ringe til dit EL selskab, De kender måleren for det lyder svært at forklare.
Torben

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-07-06 18:40

http://66.249.93.104/search?q=cache:ctCoGq6m4FgJ:www.nesa.dk/velkommen_til_nesa.pdf+nesa+s%C3%A5dan+afl%C3%A6ser+du+din+elm%C3%A5ler&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=1

jeg har også seks - det sidste er det der giver en dårlig samvittighed fordi man ser der er aktivitet - jeg opgiver blot alle tallene

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-07-06 18:43

jamen hva er de små streger så til.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-06 18:44

den med stregerne er watt eller dvs efter ,et
men det er rimeligt nemt at aflæse starter med at skrive ned fra højre mod venstre
du har fået en seddel _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ og måleren står på 234523 så kommer seddelen til at se
ud _ _ _ _ 2 3 4 5 2 3

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-07-06 18:46

De sidste er altid dicimaler af KWH og bruges ikke, men du kan da godt skrive feks. 34237,4 KWH
Men hvis du ser sidste aflæsning som også står på aflæsningskortet er de ikke medtaget.
Du skal ca regne med at du skal give 1,5kr pr KWH (Hæng mig ikke op, det er et ca-tal)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-07-06 18:47

ring og hør det er nemmest - de ved hvilke måler du har når de får dit kundenummer

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-07-06 18:48

freks. 234523
kort sagt 300 400 500 600 700 800 900 0 watt = 234530 ,1,2,3,4,5,6,7,8,9,0 234540 osv

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-07-06 18:50

dvs hvis vores måler stod på 36956 og nu 37017 har man så kun brugt 61 kwh eller hvordan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-06 18:56

Der fik jeg lige en reminder om at aflæse el-måleren.

På min skrivelse fra Nesa står aflæsningstallet for et år siden, så det er ikke så svært at finde ud af de seks tal, der nu skal aflæses. Det 6. tal er i langsom bevægelse, men (hos mig) skal det med i aflæsningen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-07-06 18:58

dvs hvis vores måler stod på 36956 og nu 37017 har man så kun brugt 61 kwh eller hvordan
Ja
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-07-06 18:58

Ja det er nu ikke nemt. Vi har n aflæsning fra vi flyttede ind og der er det sidste (6) tal også aflæst. Men har vi brugt 61 eller 610 kwh så ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-07-06 18:59

Ok vildt, for vi har fået en regning hvor vi er sat efter dem der boede her før. den lyder på 2000 kwh fra 1/7 - 30/9 - er det så ikke lidt vildt hvis vi kun har brugt 61 siden 24/5 ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-06 19:07

Citat
De sidste er altid dicimaler af KWH og bruges ikke, men du kan da godt skrive feks. 34237,4 KWH
Men hvis du ser sidste aflæsning som også står på aflæsningskortet er de ikke medtaget.
Du skal ca regne med at du skal give 1,5kr pr KWH (Hæng mig ikke op, det er et ca-tal)

Det er på de helt gamle målere hvor der var et komma lige før det sidste tal (en decimal), på de nyere skal alle tallene med ( 6 stk) og derfor også den med alle de små streger på.

Men I har bestemt ikke kun brugt 61 Kwh siden maj, hvis altså der har været tændt for strømmen.

det er det en normal husstand bruger på 3-5 dage.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-07-06 19:10

Jamen det er hvad den står på. Men tror vi må have fat i elselskabet, for det lyder nu mystisk. For vi har da brugt strøm.

Men på det aller sidste hjul, men tal nr 6 er der bag tallet en masse små streger hele vejen rundt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-06 19:12

Lige en tilføjelse:

Citat
Det er på de helt gamle målere hvor der var et komma lige før det sidste tal (en decimal),
........Eller også var det sidste tal i en lille "rubrik" for sig selv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-06 19:14

De små streger skal du ikke tage dig af.

Alle 6 tal skal med.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-07-06 19:15

ja ok. Men som skrevet højere oppe står der hvad vores måler stod på da vi flyttede ind og nu. Mystisk

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-07-06 19:16

Men vi tænder nu på ingen måde for elvarmen herhjemme altså.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-07-06 19:36

Alle seks tal skal med desmå streger er decimaler, det må du også kunne se ud fra at med 60 kWh kommer du ikke langt, jeg bruger 8ooo kWh om året.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-07-06 19:48

alle tal er med

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-07-06 20:38

En af os kører rundt i det, alle tal der kan læses skal med du skriver kun fem tal er der et nul foran eller har du undladt det sidste, de små streger betyder intet for aflæsningen, det er kun hvis måleren er meget gammel så kan der være et komma tydeligt malet på før det sidste tal.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-06 22:29

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Men vi tænder nu på ingen måde for elvarmen herhjemme altså.

Nej, men alligevel er det helt ud i skoven med 61 kwh siden 24/5....jeg bruger ca 24 Kwh i døgnet.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-07-06 22:55

nå ja. Ups....må have kigget forkert engang.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-07-06 23:34

ja

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 18-07-06 10:10

Der er ikke noget at tage fejl af. Alle rubrikker på aflæsningskortet skal udfyldes så man begynder bare fra venstre, så kommer det helt af sig selv hvor mange tal der skal med. Man kan ikke umiddelbart sammenligne elregninger, der er mange faktorer som spiller ind. Elvandvarmer, vaskemaskine, opvaskemaskine ol.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-07-06 17:20
Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 22-08-06 14:59

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-08-06 17:04

det var så lidt