/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kopiering/formatering/genindstallere
Fra : rsnilsen
Vist : 736 gange
250 point
Dato : 19-12-02 23:17

Jeg ønsker å foreta følgende:
Kopiere mitt c-drev ved hjelp av Norton Ghost (2003), kopien legges på min hd nr 2., som er delt i 2 partitioner.
Deretter formatere c – gjenindstallere w98 og så oppgradere til wxp home edition.
Vil jeg få problemer med ovennevnte?
Hvis dette går glatt, kan jeg så utnytte resten av den partition kopien ligger på, det vil være en ledig plass på ca 8 gb, eller er denne partition låst til ghost kopien?.
Kan jeg boote på begge drev, altså wxp på c drevet og w98 på e drevet?.
Er det mulig å legge tilbake deler av kopien (det gamle c-drevet) på det nye c-drev, eller kan man kun gendanne hele den ghostede kopi?
Flere spørsmål om samme emne, men jeg gir mange poeng til et brukbart svar.
Mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 19-12-02 23:39

Hej Nielsen

Ren XP installation er at foretrække, men hvis du kun har opgraderingen af winXP går det stadig.
Jeg vil dog foreslå dig at lægge din ghost-kopi af (win98) på C-drevet og lade din opdaterede Win98 - XP udgøre et andet drev.
Jeg vil foreslå at du booter ind i din nye harddisk "ghost-kopi" (C-drevet) og installere windows 98 og derefter Windows XP på din anden harddisk/partition. Det vil give den mest logiske opsætning af dine styresystemer og din computer vil herefter spørge hvilket styresystem du vil boote til.
Og du vil sagtens kunne udnytte de resterende 8 gb i alle tilfælde.

Det er muligt fra windows at lægge dele af dit tidligere styresystem (ghost-image) ind på dit nye drev, hvis det drejer sig om data og ikke system-filer eller installerede programmer. (man kan, men det frarådes!)

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 19-12-02 23:49

Tilføjelse:
Når jeg foreslår dig at lægge ghost-billedet på C-drevet mener jeg selvfølgelig at du skal ændre på master/slave opsætningen på dine harddiske. Så din nye harddsisk med ghost billedet (win98) udgør master og altså Cdrevet. Det gør du lige efter du har lagt billedet ind. Når du så installere Windows 98/XP på dit gamle c-drev vil du undervejs i installationen få mulighed at for at formatere denne partition.

Accepteret svar
Fra : rkl

Modtaget 260 point
Dato : 20-12-02 00:38

Så lidt rodet ud, så prøver lige med step by step:

1) Læg dit ghost-billede på din nye harddisk (1. partition)
2) Flyt harddiskenes jumpers, så din nye harddisk er master og den gamle slave.
3) Boot op på din nye harddisk og start installationen (Ren XP installation at foretrække) på din gamle harddisk.

Det vil "fortælle" din MBR (master boot record) at der er flere styresystemer og give dig mulighed for at vælge.
Alternativt skal du fra bios eller vha. jumpers hver gang vælge hvilke harddisk du vil boote til.

Mvh Rasmus

Godkendelse af svar
Fra : rsnilsen

Dato : 20-12-02 22:08

ga
Jeg takker det ser rimelig fornuftig ud.
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-12-02 10:40

rsnilsen skrev:
> Flere spørsmål om samme emne, men jeg gir mange poeng
> til et brukbart svar.

Ih dog. Må jeg ikke få nogen point?

mvh
Jeppe Seidelin Dam
- Som er lidt træt af kandu.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-12-02 16:09

Jeppe Seidelin Dam skrev:

> - Som er lidt træt af kandu.dk

Velkommen i klubben.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 00:32

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns92EAA444C4AF2copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
> Jeppe Seidelin Dam skrev:
>
> > - Som er lidt træt af kandu.dk
>
> Velkommen i klubben.

hvad er der med kandu folk ?

mvh jens som ikke helt forstår endnu

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 12:53

jens skrev:

> hvad er der med kandu folk ?

Det der irriterer mig mest er:
<news:Xns92E6C4B13FBA0copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>

Læs evt.: <http://www.kandu.dk/dk/beting.asp> og/eller:
<http://www.kandu.dk/dk/pointrulez.asp>

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 13:02

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns92EC83040D6E0copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk...
> jens skrev:
>
> > hvad er der med kandu folk ?
>
> Det der irriterer mig mest er:
> <news:Xns92E6C4B13FBA0copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>

jamenjamenjamen, når folk vil betale for noget der er gratis så skal de vel
have point, ellers holder de jo op med at betale.

> Læs evt.: <http://www.kandu.dk/dk/beting.asp> og/eller:
> <http://www.kandu.dk/dk/pointrulez.asp>

hihihhihihihihihihihihihihihihihihihi
medmindre kandu kan begrænse kopiering og anderledes brug bedre end alle
andre på nettet selfølgelig.
men så kan de nok tjene mere på anden vis end den de anvender.

mvh jens som er forundret over at nogen gider betale for noget
der er gratis