/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Dagpenge?
Fra : 888
Vist : 763 gange
200 point
Dato : 16-07-06 12:22

Der må sidde nogen herinde der ved noget om dagpenge
Får pt dagpenge, men starter op som selvstændig pr. 14 august..... Er jeg berettiget til dagpenge til den dag jeg starter, eller ryger de når jeg fortæller A-kassen det? ( f.eks. hvis jeg ringede til dem i morgen)??? For så er jeg jo ikke arbejdssøgende længere, og så er jeg jo ikke dagpengeberettiget....eller hvad???

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 16-07-06 12:42

Du har ret til dagpenge indtil den dag, hvor du begynder at arbejde, dvs. du har stadig ret til at få dagpenge, selvom du ringer til A-kassen i morgen. Hvis du får deltidsarbejde, dvs. arbejder mindre end 24 timer om ugen, kan du få supplerende dagpenge op til de 37 timer. Arbejder du mere end 24 timer ugentlig, kan du deriomod ikke få supplerende dagpenge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-06 13:25

Du skal jo også tænke på, når du bliver selvstændig, skal du stadig være medlem af en a-kasse, så tal med din a-kasse om du kan fortsætte som medlem efter at du er blevet selvstændig.

Du skulle være berettiget til dagpenge til den 14. august, men vær opmærksom på at du kan blive sendt i aktivering inden da.

Hvis du på nuværende tidspunkt har ferie kan de ikke sende dig i aktivering.

Læs denne side om selvstændige og dagpenge

http://www.adir.dk/extern/SpmSvar/Dagpengeret_selvstaendige_bibeskaeftigelse.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-06 13:27

M.h.t mit link, så ved jeg jo ikke om det er deltidt eller fuldtidsbeskæftigelse dit selvstændige job vedrører.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-07-06 18:14

Jeg vil mene, at det øjeblik du har aktiveret dit SE-nummer er du ikke længere dagpengeberettiget,

jvf man først kan opnå dagpenge når Se-nummeret er afmeldt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-07-06 18:40

Man er dagpengeberettiget når man har aktiveret SE-nummer, men man skal ansøge om at få lov til at have selvstændig bibeskæftigelse - på den måde kan man få suppleret op med dagpenge. Dog skal man huske, at man kun må have 15 timer pr. uge - har man mere i en lille periode, regnes det for fuld beskæftigelse.

Desuden er de timer, man tjener ind ved selvstændig bibeskæftigelse ikke med til at opspare en my dagpengeperiode.

Du er i øvrigt ikke længere dagpengeberettiget i det øjeblik du framelder dig AF. Hverken før eller efter.

Vaxen

Kommentar
Fra : haastrup

Dato : 16-08-06 17:42

vaxen har ret. Du kan søge om supplerende dagpenge når du starter din selvstændige virksomhed. Du vil så i 78 uger være berettiget til din dagpengesats, hvius ikke du tjener mere i din virksomhed.

Min forlovede brugte det med success da hun startede selvstændig virksomhed.

Dog kan jeg ikke huske helt præcist hvordan de regner ud hvor meget der skal suppleres op, men skal med din a-kasse om det.

Held og lykke med din voirksomhed. Hvis du har lyst må du gerne kontakte mig omkring den når du får den startet op. Hvem ved, måske du tilbyder produkter eller services jeg, eller nogen jeg kender, kan bruge

Mange Hilsener
Haastrup