/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kat og killing?
Fra : bellina
Vist : 962 gange
100 point
Dato : 16-07-06 08:35

Jeg har en dejlig hunkat (sterilisseret) på 5 år der desværre aldrig har kunne fordrage synet af andre katte. Hun puster sig op og "vræler" og kan også finde på at løbe efter dem hvis de forvilder sig ind på hendes territorie. Vi bor et sted med mange katte på et lille område (andelsboligkvarter), og i de to år vi har boet her er det ikke blevet bedre, hun accepterer simpelthen ikke andre katte.

Problemet er at jeg brændende ønsker mig en kat mere, jeg har kig på indtil flere på spøttrup internat. Fortrinsvis ønsker jeg mig en killing af hankøn, men hvad mener I, vil min kat acceptere et nyt væsen i vores hjem? Hvordan kan jeg eventuelt introducere den ny med bedste resultat og ville en han/hun/killing/voksen kat være bedre end andre? Eller skal jeg bare helt droppe den ide og "nøjes" med min ene kat?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-06 08:55

en killing vil normalt ikke give problemer , da det normalt kun er andre voksne katte de reagere sådan overfor
du kunne hjælpe den lidt på vej , ved fra starten at give den fuld opmærksomhed , så den ikke føler at den bliver sat i baggrunden , fordi det er sjovere at kæle for den nye , og skulle den hævde sig aligevel , så sæt den på plads med det samme , så den ved det er dig der bestemmer , og ikke den

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-07-06 10:00

Jeg synes, du skulle tilsidesætte dine egne behov til fordel for den kat, du allerede har.

Hvis den er så fjendtligt indstillet risikerer du enten, at den jager den lille ny væk, eller at den selv går sin vej.

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-06 10:13

Din kat vil da slet ikke acceptere en ny kat i stuen.

Min veninde prøvede noget lignende. Hun havde i forvejen en steriliseret hunkat. Tog en hankilling til sig.

Det gik slet ikke. Hunkatten ville ikke acceptere den nye kat. Hun hvæsede af den nye kat når den var i nærheden. Min veninde kunne ikke få kontakt med sin "gamle" kat, den gemte sig i boligen, når den nye var ude.

Der gik lang tid efter at min veninde havde skilt sig af med den nye kat før den gamle kat igen blev sig selv, når den var inde.

Så tænk dig godt om før du tager endnu en kat til dig. Vær glad for den du har.

Der er ikke meget der tyder på at det vil gå.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 16-07-06 10:41

Det vil ALDRIG fungere med en ny kat i hjemmet, jeg har selv haft en kat der ikke under nogen omstændigheder kunne omgås andre katte.

Ikke når din kat er agressiv overfor andre katte udenfor....så tænk på hvis der kommer en fremmed ind i hjemmet. I "bedste" fald vil din gamle kat blive så gal at den går sin vej hvis den finder ud af, at den skal dele hjemmet med en anden kat, i værste fald kan den skade den nye kat temmeligt alvorligt.

Din kat er 5 år hvor den ikke har haft "venskabelig,social omgang" med andre katte, og det dur ikke, heller ikke selv om de fleste katte er mere tolerante over for killinger.

Og jeg synes også det vil være synd for en internatkat, der evt. skulle komme hjem til dig, kun for at finde ud af at det ikke fungerer og du så skal af med den igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 16-07-06 12:32

dova har (som sædvanligt) ret

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-06 13:31

Jeg ser ikke den store forskel i det vaxen og undertegnede skriver i forhold til det dova skriver

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 16-07-06 14:55

Ok - I har stort set alle ret.
Hvorfor anskaffe en ny kat, når du selv beskriver jeres hunkat som "en dejlig kat".
Kan du ikke nøjes med at nyde hende med alle hendes særheder?
Du får kun bøvl ved at udvide menageriet.
Good luck!

Godkendelse af svar
Fra : bellina

Dato : 18-07-06 09:57

Tak for svaret dova.